Wat voor soort hout gebruiken?

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Hallo mede houtbewerkers.

Ik heb van een goede vriend de opdracht gekregen om een bankje helemaal op te knappen. Hij wil er graag nieuw hout op hebben. Wat adviseren jullie mij, om te gebruiken? Hij wil de planken met RVS slotbouten uiteindelijk vastgezet hebben in het frame.

Tuinbank.jpg

Graag reacties. Ik zal jullie van de voortgang op de hoogte houden.

Rogier
 
P

Pel

Guest
Ik heb zo'n zelfde bankje Rogier, daar heb ik een jaar of 15 geleden eiken latten op gemaakt en laten vergrijzen, in het voorjaar ga ik er een keer met een staalborstel over, dan borstel je het zachte van het eikenhout eruit. Ik zal morgen even wat van foto's maken. Padoek is ook mooi om te gebruiken en beter weerbestendig dan eikenhout dat gaat mooi zilvergrijs worden.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
hoe wil je het hout afwerken.

persoonlijk vind ik het handig als een zitmeubel droog is als je dat afveegt met een doek
met olie of naturel is dat toch wat minder

Als je het in de epoxy of jachtlak zet kan eigenlijk alles
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik heb zo'n zelfde bankje Rogier, daar heb ik een jaar of 15 geleden eiken latten op gemaakt en laten vergrijzen, in het voorjaar ga ik er een keer met een staalborstel over, dan borstel je het zachte van het eikenhout eruit. Ik zal morgen even wat van foto's maken. Padoek is ook mooi om te gebruiken en beter weerbestendig dan eikenhout dat gaat mooi zilvergrijs worden.

Groet Pel.

Bankje staat zomer en winter buiten, ik moet hem nog schoon borstelen met een staalborstel.

SDC12167.jpg
SDC12168.jpg

Groet Pel
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Deze week ook een bankje moeten maken, onderstel gietijzer (volgens de persoon +-1950)mocht niet te veel kosten en moest groen geverfd worden dus Douglas .
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Het hout is besteld en al geleverd. 30 mm dik Bankirai. Er zat geloof het of niet, geimpregneerd tuinhout op. Het metaalwerk is kaal gemaakt tot op de grondlaag en vervolgens witte Wijzenol metaal lak opgezet. Tot nu toe 3 lagen.
Het hout gaat bevestigd worden dmv RVS slotbouten en kleine RVS bolkop schroeven.

Foto's komen nog.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Komen de RVS bouten en schroeven in aanraking met het metalen bankje.? Dan kun je kans hebben dat er galvanische corrosie op gaat treden, RVS staat voor roestvast niet voor roestvrij, dus het kan alsnog roest opleveren, sneller waarschijnlijk ook nog eens vanwege het potentiaalverschil tussen het metaal van het bankje en het RVS . Ik zou eerder voor gecadmeerde schroeven en bouten gekozen hebben.
 

blokbeton

Actieve deelnemer
29 nov 2011
28
2
Zoals te zien is het bankje klaar. RVS slotbouten gebruikt met voor het rugpaneel bolkop schroeven. Totale kosten zijn geworden, net iets meer dan € 100.00
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.