Douglas hout voor tuinbank

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal,

Ben bezig met een nieuwe tuinbank en ben voornemens deze te maken van Douglas omdat dit toch beter bestand is tegen weersinvloeden dan vuren/steigerhout.

Vorig jaar heb ik echter een buitentafel van Douglas gemaakt en deze gebeitst met Rambo buitenbeits. Echter het tafelblad ging enorm plakken. Het leek alsof het hout bloedde waardoor er enorme harsplakken kwamen. Dit was dan wel hout van de bouwmarkt (Praxis).
Dit tafelblad is nu, na een jaar, behalve vergrijst nog steeds plakkerig op sommige plekken. Zelfs na opnieuw schuren.

Nu vraag ik me af of dit plakken en bloeden van hars typerend iets is voor Douglas, want heb hier met vuren nooit last van gehad. Of dat het misschien een gevolg was van het beitsen.

Doe ik er goed aan mijn buitenbank van Douglas te maken of is vuren toch een betere keuze..

En raden jullie aan Douglas te behandelen of gewoon lekker naturel te laten. Ik vind vergrijzing geen probleem.

Ik hoor het graag,

Gr,

Bas.
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Goedemorgen,

ik loop met hetzelfde idee om een lounge bank van douglas te gaan maken. Zal wel makkelijk wezen als je weer op kan staan zonder plak resten aan je kleren. ;)
 

Eveleens

Nieuw lid
3 mei 2015
4
0
Laat ik nu een Douglas bank hebben gemaakt vorig jaar! En deze moet nog in de beits. Zet hem nu nog elke keer onder zeil vanwege verkleuring. En zag van de week allemaal kleine spettertjes hars. Dus dacht ik ook, waar zal ik de bank mee behandelen? Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die een goede oplossing hiervoor weten. Alvast bedankt!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb al het hars weggeschuurd! Nu is hij harsvrij hopen dat t zo blijft.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik denk dat je het hars nog wel blijft houden.
Dat moet er uit druipen. Dan houdt het vanzelf op, maar dat duurt wel even.
Elke keer als de zon er op staat, zal het te voorschijn komen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je kan het proces wel wat versnellen met een heteluchtpistool (zoiets om verf af te branden). De hars vloeit gemakkelijk uit het hout en je kan het opvangen met stukje keukenrol. Heb ik ook zo gedaan voor mijn werkbank uit Douglas.
 

Eveleens

Nieuw lid
3 mei 2015
4
0
Ah oké! Goede tip van hetelucht pistool. Dus eerst zal al het hars eruit moeten en dan kan de bank gebeits worden? Want ondanks de beits, zal er nog steeds hars uitlopen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Graag gedaan. De beits zal de hars inderdaad niet tegenhouden. Na verloop van tijd verhardt de hars vanzelf wel, maar daar heb je weinig aan als je wil behandelen natuurlijk.
 

Eveleens

Nieuw lid
3 mei 2015
4
0
Dan zal ik nog even geduld moeten hebben om er op te gaan zitten ;-). Heb er een laken overheen liggen, maar komt het ook nog wel door. Bedankt iig voor alle tips!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Schuurmachine doet ook echt wonderen hoor.. duurt t wel ff voor het terug komt..
 

Eveleens

Nieuw lid
3 mei 2015
4
0
Oké. Wil inderdaad eerst nog schuren ivm splinters aan mijn kont ;-). Ik ga het proberen. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.