Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Douglas hout voor tuinbank

Hallo allemaal,

Ben bezig met een nieuwe tuinbank en ben voornemens deze te maken van Douglas omdat dit toch beter bestand is tegen weersinvloeden dan vuren/steigerhout.

Vorig jaar heb ik echter een buitentafel van Douglas gemaakt en deze gebeitst met Rambo buitenbeits. Echter het tafelblad ging enorm plakken. Het leek alsof het hout bloedde waardoor er enorme harsplakken kwamen. Dit was dan wel hout van de bouwmarkt (Praxis).
    Dit tafelblad is nu, na een jaar, behalve vergrijst nog steeds plakkerig op sommige plekken. Zelfs na opnieuw schuren.

Nu vraag ik me af of dit plakken en bloeden van hars typerend iets is voor Douglas, want heb hier met vuren nooit last van gehad. Of dat het misschien een gevolg was van het beitsen.

Doe ik er goed aan mijn buitenbank van Douglas te maken of is vuren toch een betere keuze..

En raden jullie aan Douglas te behandelen of gewoon lekker naturel te laten. Ik vind vergrijzing geen probleem.

Ik hoor het graag,

Gr,

Bas.

Goedemorgen,

ik loop met hetzelfde idee om een lounge bank van douglas te gaan maken. Zal wel makkelijk wezen als je weer op kan staan zonder plak resten aan je kleren.

Nouja precies dat dus..

Laat ik nu een Douglas bank hebben gemaakt vorig jaar! En deze moet nog in de beits. Zet hem nu nog elke keer onder zeil vanwege verkleuring. En zag van de week allemaal kleine spettertjes hars. Dus dacht ik ook, waar zal ik de bank mee behandelen? Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die een goede oplossing hiervoor weten. Alvast bedankt!

Ik heb al het hars weggeschuurd! Nu is hij harsvrij hopen dat t zo blijft.

Ik denk dat je het hars nog wel blijft houden.
    Dat moet er uit druipen. Dan houdt het vanzelf op, maar dat duurt wel even.
    Elke keer als de zon er op staat, zal het te voorschijn komen.
    Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Je kan het proces wel wat versnellen met een heteluchtpistool (zoiets om verf af te branden). De hars vloeit gemakkelijk uit het hout en je kan het opvangen met stukje keukenrol. Heb ik ook zo gedaan voor mijn werkbank uit Douglas.

Ah oké! Goede tip van hetelucht pistool. Dus eerst zal al het hars eruit moeten en dan kan de bank gebeits worden? Want ondanks de beits, zal er nog steeds hars uitlopen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Graag gedaan. De beits zal de hars inderdaad niet tegenhouden. Na verloop van tijd verhardt de hars vanzelf wel, maar daar heb je weinig aan als je wil behandelen natuurlijk.

Dan zal ik nog even geduld moeten hebben om er op te gaan zitten ;-). Heb er een laken overheen liggen, maar komt het ook nog wel door. Bedankt iig voor alle tips!

Forum Rechten