even kort voorstellen

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik ben Petra en lees al een paar jaar mee. Mijn man is boomverzorger en brengt wel eens wat bomen mee naar huis die dan in planken worden verzaagd. Omdat die stapel alsmaar groter werd ben ik 3 jaar geleden begonnen met een opleiding (1 dag per week), om deze stapel 'op te ruimen' ;). Ondertussen kan ik al redelijk mijn plan trekken...toch ook lees ik heel graag jullie ervaringen waar ik vaak bruikbare info uit haal. IMG_1531.jpgIMG_1532.jpgIMG_1534.jpg
Een kist met zwaluwstaartjes uit hulst is 1 van mijn eerste dingen waar ik best trots op ben.


En vorig jaar maakte ik 2 kasten in esdoorn. Ook trots op;)

IMG_1440[1].jpgIMG_1441[1].jpg


Nu ben ik een stoel aan't maken
IMG_3173[1].jpg

Dat vind ik hele uitdaging....

Groetjes Petra

Ps Hoe draai ik die foto's?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum Petra! Nou zeg, jij zit dicht bij de bron wat mooi hout betreft:rolleyes:

Leuk dat je gelijk een mooie serie werkstukken presenteert! Complimenten voor het mooie werk.

De foto’s kun je het beste even openen op je computer of tablet, een keer draaien en weer in de stand die wilt hebben terugzetten en opslaan, daarna uploaden naar het forum. Probeer het hieronder maar eens, succes!

Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Petra, mooi stukje vakwerk , ik sta er van te kijken dat het hout van de kist uit huls nergens gescheurd is? Huls is normaal veel witter van kleur en scheurt nogal graag, of het is een andere soort huls, maar zondemeer zeer mooi gemaakt.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Welkom op het forum.

Mooie binnenkomer met de gemaakte meubels! Als je nog meer fotos van het bouwen hebt, dan mag je wat mij betreft er wel een topic voor openen! Ziet er erg goed uit.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Op de foto is het niet te zien maar hij is toch wel gescheurd hier en daar. Gelukkig zijn het maar hele kleine scheurtjes. Het was een vrij dikke hulst (25-28 doorsnee) zou dat er misschien mee kunnen te maken hebben dat het scheuren beperkt is gebleven? En witter is die ook geweest. Ik kon maar niet beslissen welke afwerking ik er zou opzetten. En nu bijna 2 jaar later is hij nog steeds onbehandeld en geler.

Groetjes Petra
 
P

Pel

Guest
Het hout heeft denk ik mooi langzaam gedroogd daardoor zal het scheuren beperkt zijn gebleven. De kopse kanten van de gezaagde planken met verdunde houtlijm insmeren is wel het enige wat je er aan kunt doen.

Groet Pel.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Het hout heeft denk ik mooi langzaam gedroogd daardoor zal het scheuren beperkt zijn gebleven. De kopse kanten van de gezaagde planken met verdunde houtlijm insmeren is wel het enige wat je er aan kunt doen.

Groet Pel.
Het heeft inderdaad heel langzaam gedroogd. Het heeft 6-7 jaar opgelat buiten gelegen op een vrij natte weidegrond met een golfplaatje erover. Ik geloof dat mijn man de kopse kanten insmeert met lijnolie. Ik zag in de zagerij dat ze er soms ook latjes op nagelen. Dat van die verdunde houtlijm had ik inderdaad op het forum al eens gelezen, moet ik misschien in de toekomst ook eens proberen. Weet jij of dat plataan ook scheurgevoelig hout is?

Groetjes Petra
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Welkom op het forum.

Mooie binnenkomer met de gemaakte meubels! Als je nog meer fotos van het bouwen hebt, dan mag je wat mij betreft er wel een topic voor openen! Ziet er erg goed uit.
Ik heb geen foto's van het bouwproces. Ik denk er meestal niet aan om foto's te maken. Ik maak ook bijna geen foto's van onze kinderen:rolleyes:. Ben wel altijd blij als anderen dat voor mij doen, kan ik later nog eens zien hoe schattig ze geweest zijn ;). Ik ga niets beloven, maar ik wil het wel proberen om in de toekomst wat meer in beeld te brengen.

Groetjes Petra
 
P

Pel

Guest
Weet jij of dat plataan ook scheurgevoelig hout is?

Groetjes Petra

Volgens de hout Vademecum "drogen matig snel, zonder veel scheurvorming, maar enige neiging tot vervormen (scheluw trekken) Ik heb zelf geen ervaring met platanen. Er staat nog een weetje bij, platanen heeft enigszins zelfsmerende eigenschappen en wordt daardoor in de Verenigde Staten voor zijkanten van laden gebruikt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.