Ieman nog belang bij tabaksplanten?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben momenteel experimenteel wat tabaksplanten aan het kweken. Tot nu toe gaat dat aardig goed en heb zelfs heel veel plantjes over. Mocht iemand nog belang hebben bij een paar plantjes dan mag je er gratis wat komen ophalen.

Ik ben hier niet om roken te stimuleren oid, ik ben gewoon aan het hobbyen. Tabak schijnt ook een natuurlijk insectenbestrijdingsmiddel te zijn en misschien is hier nog een hobbyimker die ook graag eens wil experimenteren.

DSC_0359.jpg

DSC_0358.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IkTabak schijnt ook een natuurlijk insectenbestrijdingsmiddel te zijn en misschien is hier nog een hobbyimker die ook graag eens wil experimenteren.

Ik weet niet of de planten zelf ook die werking hebben (zoals bijvoorbeeld afrikaantjes en chrysanthemums wel doen). Wat ik wel weet is dat je van tabak (pakje zware shag) prima een insecticide kunt maken - half pakje shag in een emmer water - paar dagen laten staan. Wel voorzichtig toepassen, de concentratie nicotine die je zo in het water krijgt is ook voor mensen niet gevaarloos...

Of ongefermenteerde plantendelen ook voldoende nicotine bevatten weet ik ook niet - ik ken de toepassing alleen met tabak die rookklaar is...
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De planten zelf zijn ook prachtig in de tuin, met mooie paarse of witte bloemen. Wel kunnen ze behoorlijk groot worden.

Moest iemand zelf "from scratch" willen beginnen heb ik nog wel enkele duizenden zaadjes liggen :p

Er wat rookbaars van maken is trouwens niet zo eenvoudig. Je moet de bladeren op het juiste moment oogsten, drogen en daarna fermenteren op correcte wijzen. Mij is het niet gelukt bij de eerste poging.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
De planten zelf zijn ook prachtig in de tuin, met mooie paarse of witte bloemen. Wel kunnen ze behoorlijk groot worden.

Moest iemand zelf "from scratch" willen beginnen heb ik nog wel enkele duizenden zaadjes liggen :p

Er wat rookbaars van maken is trouwens niet zo eenvoudig. Je moet de bladeren op het juiste moment oogsten, drogen en daarna fermenteren op correcte wijzen. Mij is het niet gelukt bij de eerste poging.


Ik wil dat eigenlijk wel eens proberen, kun je mij wat zaadjes toesturen?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik heb een beetje ervaring met tabaksplanten. Het zijn mooie planten met witte of roze bloemen. Ze staan graag in half zon/schaduw en het liefst beschut ( uit de wind). Ze nemen wel wat ruimte in, circa 60-80 cm doorsnee, houdt rekening mee met andere planten. En ze houden van vochtige doch niet te natte grond. Wanneer ze buiten geplaatst worden in ze zijn nog klein dient rekeningworden gehouden met slakken, die vinden het een heerlijk verslavend plantje. Als de plant wat groter is hoef je weer geen zorgen over de slakken te maken. De plant maakt een flinke dosis nicotine aan waardoor een bitter smaakje afgeeft en houd de slak voor het gezien. Dan kikt ie maar af.
Als de onderste bladeren beetje geel beginnen te verkleuren, medio september, dan kunnen ze deze verwijderd worden. Het blad is eigenlijk gewoon groen alleen lokaal zie je een gele tint verschijnen. Het verwijderen doe je bij het blad dicht bij de stam vastpakken en een zwinkbeweging maken dan komt dit blad zo los van de stam. Met tussen poos van circa 2 weken begint de volgende serie bladeren geel te kleuren. Tabaks plant heeft 7 series bladeren boven elkaar.
De verwijderde tabaks bladeren kunnen gedroogd worden en daarna begint het fermimenteren. Het beschrijven van dit proces sla ik over want heb zelf niet in de hand, paar keer geprobeerd en slechts 2 % van oogst is gelukt. Het komt heel wat bij kijken, het beschrijven is overigen wel te vinden op internet. Aangezien je uit omgeving Kampen komt zou je eventueel kunnen informeren bij de Eenhoorn op de Oudestraat (fabriekje van de Olifant sigaren zit daar).
De gedroogde verkruimelde/gescheurde bladeren kun je als bedekker toepassen in een kippenren, vogelkooi of je geeft ze aan de duivenmelker, die hebben het graag. Gedroogde tabaksbladeren (eigenlijk de nerf) is namelijk goed tegen de bloedluizen en overige parasieten.
Zoals Henk Verhaar al schreef kun je ze ook, het getrokken vloeistof in een plantenspui, als pesticiden gebruiken. Echter mij is verteld de tabaksbladeren/nerf in een pan met water doen en deze zachtjes aan de kook brengen gedurende5 a 10 minuten. Wordt weleens Tabakssoep genoemd, dit hoorde ik overigens pas sinds vorige in de sigarenmusuem in Bergeijk.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Tabak schijnt ook een natuurlijk insectenbestrijdingsmiddel te zijn en misschien is hier nog een hobbyimker die ook graag eens wil experimenteren.

Nou heb je wel weer kans dat je tabakskevers aantrekt.... alhoewel ik niet zeker weet of die alleen geïnteresseerd is in gedroogde tabak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.