Bedrading schakelaar afzuiging aanpassen voor aanloopschakelaar.

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Hallo allemaal,

Ik wil mijn 400V HBM afzuiging aansluiten aan een 400V aanloopschakelaar. Maar omdat er een noodstopschakelaar op zit, wil de afzuiger
niet automatisch starten via de aanloopschakelaar. De noodstopschakelaar schakelt na gebruik de aanschakelaar weer uit.
Hieronder foto 's van de draden zoals ze nu zijn aangesloten, en van het schema in de schakelaar zelf.
Ik heb geen kaas gegeten van deze elektra. Het is wel zo dat de draden makkelijk te verwisselen zijn. Kan iemand mij vertellen hoe dit aan te sluiten?
Mochten jullie het verstandiger vinden dat ik elektricien in te schakel, dan hoor ik dit ook graag.
IMG_20180425_114212505.jpgIMG_20180425_114142321.jpgIMG_20180425_114200563.jpgIMG_20180425_114109480.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Heb je al eens geprobeerd de groene knop langer ingedrukt te houden? Als ik het goed heb, zit er een magneetschakelaar achter, die waarschijnlijk weer wordt uitgeschakeld als gevolg van de werking van de aanloopschakelaar. Kwestie van wachten tot de machine op toeren is, zou ik denken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik denk dat het de nulspanningsbeveiliging is die roet in het eten gooit, met de aanloopschakelaar bedoel je waarschijnlijk de master/slave bij inschakelen van een bewerkingsmachine.

Je schakelt de stroom dan extern aan en uit, en de nulspanningsbeveiliging ziet dit als een stroomuitval. De afzuiger moet je dan weer inschakelen met de eigen schakelaar, wat hier niet de bedoeling is.

Geen idee hoe je dit op kan lossen want daar heb ik ook de kennis niet voor.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Ik denk dat het de nulspanningsbeveiliging is die roet in het eten gooit, met de aanloopschakelaar bedoel je waarschijnlijk de master/slave bij inschakelen van een bewerkingsmachine.

Je schakelt de stroom dan extern aan en uit, en de nulspanningsbeveiliging ziet dit als een stroomuitval. De afzuiger moet je dan weer inschakelen met de eigen schakelaar, wat hier niet de bedoeling is.


Geen idee hoe je dit op kan lossen want daar heb ik ook de kennis niet voor.

Ja dat bedoel ik inderdaad! Ik ga dat trucje van Superkees eens proberen iig.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Je zou de aanloopschakelaar achter de noodstopschakelaar kunnen zetten.
Dan de groene knop indrukken. Als de schakelaar dan in blijft, dan kan de aanloopschakelaar de afzuiger aan zetten.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Je zou de aanloopschakelaar achter de noodstopschakelaar kunnen zetten.
Dan de groene knop indrukken. Als de schakelaar dan in blijft, dan kan de aanloopschakelaar de afzuiger aan zetten.

Uhm, die snap ik even niet. Ik heb gewoon zo'n 400v cee aanloopschakelaar (zie foto). Daar gaat de stekker van de afzuiger in. De noodstopschakelaar zit op de afzuiger zelf. De stekker cee-stekker van de afzuiger moet in het cee-slave-stopcontact van de aanloopschakelaar. Dus de aanloopschakelaar komt altijd voor de noodstopschakelaar in mijn gevalletje.

IMG_20180418_113256885.jpg

csm_00983909_7cc81005fe.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Met de ingebouwde noodstopschakelaar gaat het op deze manier niet lukken, die schakelt uit als er geen spanning op staat, en komt dan niet meer in totdat je op de knop drukt.
En de aanloopschakelaar schakelt nou juist die spanning uit.
Als je het andersom zou kunnen doen, dan blijft er spanning op de noodstopschakelaar staan, en en schakelt de aanloopschakelaar de afzuiger in.

Om dit te kunnen realiseren, moet je dus de twee draadjes die uit de noodstopschakelaar komen, eerst naar die aanloopschakelaar leiden.

Maar bij zo'n stationaire afzuiging is het toch juist de bedoeling dat hij nog even na blijft zuigen?
Dat de stof die in de buis zit, ook nog weg kan nadat de zaag/schuur/enz machine is gestopt.
Deze afzuiging kan je volgens mij beter met de hand blijven bedienen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik had bij aanloopschakelaar het idee van een stroombegrenzer die moet voorkomen dat je stoppen er uit vliegen.

Wat is de bedoeling van deze aanloopschakelaar? De zuiger automatisch starten? Die nullastschakelaar is bedoeld om te voorkomen dat een machine automatisch start bij stroomuitval. Dat lijkt me bij een afzuiging niet zo relevant. En met die nullast schakelaar gaat dat sowieso niet werken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Eerlijk gezegd ben ik er ook vanuit gegaan dat er een Master Slave schakelaar bedoelt wordt.
Ik heb de bewoording van de TS gebruikt om het duidelijk te houden.
Zo'n verdeeldoos als op het plaatje wordt niet snel als soft-start gebruikt. Dan zou je vier apparaten tegelijk soft-starten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Volgens mij is er maar 1 manier en dat is die schakelaar die op de afzuiging zit er helemaal tussen uit te halen. Doe je de stekker dan in het stopcontact dan gaat die meteen aan en dat is wat je nodig bent voor die aanloopschakelaar (master/slave)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Die nullastschakelaar is bedoeld om te voorkomen dat een machine automatisch start bij stroomuitval. Dat lijkt me bij een afzuiging niet zo relevant. En met die nullast schakelaar gaat dat sowieso niet werken.

Nee, ik snap best dat een noodstop op een afzuiger wel handig of verplicht is. Maar met een nulspanningsbeveiliging lijkt mij ook niet zo nodig.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Eerlijk gezegd ben ik er ook vanuit gegaan dat er een Master Slave schakelaar bedoelt wordt.
Ik heb de bewoording van de TS gebruikt om het duidelijk te houden.
Zo'n verdeeldoos als op het plaatje wordt niet snel als soft-start gebruikt. Dan zou je vier apparaten tegelijk soft-starten.

Ik bedoel inderdaad een master slaven schakeling. Of inschakelautomaat. Soms wordt het ook aanloopschakelaar genoemd, maar ik begrijp nu dat dit weer iets anders is. Excuus voor de verwarring vanwege mijn verkeerde benaming. Schakelaar ertussen uit halen lijkt mij ook de beste oplossing. Ik vraag wel een elektricien. Of is dit zelf te doen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik zou er wel ergens een noodstop bij zetten. En dan ook op een plek waar je er bij kan.
Stel je voor dat je portemonnee wordt opgezogen! :eek:

Omdat je aangaf dat je geen verstand van elektriciteit hebt, is het inderdaad beter er een elektricien bij te vragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.