Padouk balk afronden met handbovenfrees en kwartrondfrees straal 35mm (schacht 12mm)

Bart26

Nieuw lid
25 apr 2018
2
0
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het afronden van padouk balken? Ik zou graag padouk balken afronden met een bovenfrees en kwartrondfrees straal 35mm (schacht 12mm) (https://www.houtwerkplaats.com/gere...t/kwartrondfrezen.html?bovenfrees_radius1=687). De frees kost wel wat geld en ik zou willen weten of dit met deze frees zou werken in combinatie met hardhout :)

Daar ik tamelijk wat meters zou moeten afronden en het graag in mijn werkplaats zou doen vroeg ik me af of dit met een bovenfrees wel mogelijk zou zijn? Iemand ervaring met het afronden van een hoek met grote straal?

Alvast bedankt!

Bart
 

tuoh

Oud hout
Dat gaat zeker werken, tenminste als de bovenfrees power en body genoeg heeft, het is namelijk geen klein freesje:p
HM frezen zijn juist ontwikkeld om harde en slijtvaste materialen te kunnen verspanen, massief hout is dan een peulschil om te bewerken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
De frezen van het merk in je linkje zijn van zeer goede kwaliteit. De prijs is er dan ook naar. Ik ben zeer lang dealer geweest van dit merk. Zou je echter kiezen voor 1/2 schacht frezen dan kan je veel goedkoper uitkomen. Je moet dan wel een andere spantang hebben. Dit is de reden waarom ik een bovenfrees met spantang 1/2 en alle andere maten heb. Succes.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Wat zou dit bijvoorbeeld geven met een bovenfrees van 1100W (Makita) en een CMT frees? En voor ipé als planken, zou dit dan nog lukken met een proper resultaat?
 

Bart26

Nieuw lid
25 apr 2018
2
0
Ok, bedankt alvast voor de reacties. Iemand een idee wat ik voor toerental moet gebruiken voor in hardhout?
 

tuoh

Oud hout
Bij een dergelijke frees kan er van de fabrikant uit al een max toerental bepaald zijn, dat is dan prioritair. Voor het frezen zelf maakt het toerental niet veel uit, omdat je als gebruiker de "snijsnelheid" zelf in de hand hebt:p

Hoog toerental = een snelle doorvoer, lager toerental = tragere doorvoer, in beide gevallen is de optimale snijsnelheid dan ongeveer hetzelfde.

@Fga, welke frees komt er op te zitten? 1100W + een radius van 35mm is wel wat veel van het goede in dit geval. Vermoedelijk zit je gebonden aan een schacht van 8mm? Dan zal het rond een 12 à 15mm radius wel ophouden denk ik. Maar de houtsoort, dat maakt niet echt uit. Weet uit de praktijk dat Ipé zich heel goed laat frezen met scherp gereedschap.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
...

@Fga, welke frees komt er op te zitten? 1100W + een radius van 35mm is wel wat veel van het goede in dit geval. Vermoedelijk zit je gebonden aan een schacht van 8mm? Dan zal het rond een 12 à 15mm radius wel ophouden denk ik. Maar de houtsoort, dat maakt niet echt uit. Weet uit de praktijk dat Ipé zich heel goed laat frezen met scherp gereedschap.

De schacht is inderdaad 8mm. Bedankt voor de info! Ik zal me dus best aan de kleinere radius houden :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij een dergelijke frees kan er van de fabrikant uit al een max toerental bepaald zijn, dat is dan prioritair. Voor het frezen zelf maakt het toerental niet veel uit, omdat je als gebruiker de "snijsnelheid" zelf in de hand hebt:p

Hoog toerental = een snelle doorvoer, lager toerental = tragere doorvoer, in beide gevallen is de optimale snijsnelheid dan ongeveer hetzelfde.

@Fga, welke frees komt er op te zitten? 1100W + een radius van 35mm is wel wat veel van het goede in dit geval. Vermoedelijk zit je gebonden aan een schacht van 8mm? Dan zal het rond een 12 à 15mm radius wel ophouden denk ik. Maar de houtsoort, dat maakt niet echt uit. Weet uit de praktijk dat Ipé zich heel goed laat frezen met scherp gereedschap.

Nou André, of je probeerd het eenvoudig uit te leggen, of ik betrap je nu toch op een foutje:cool:.

De snijsnelheid heeft namelijk wel degelijk een verband met het toerental, en niet met de voeding.

In de formule voor snijsnelheid zitten drie variabelen en één vaste:
Vc=snijsnelheid in meters/min
n=toerental in omwentelingen/min
D=diameter frees in millimeters.
Pi=3,14(afgerond op twee decimalen)
In de formule zit dan ook nog een factor 1000, omdat je van meters naar millimeters gaat in de formule.

Meestal bereken je het toerental omdat de snijsnelheid door de fabrikant wordt gegeven. Dat is dan:

n=Vc x1000
Pi x D. (Hoort onder de streep, een ipad is soms een kl€&@ding)

Voeding volgt uit het toerental x aantal tanden x voeding per tand. Dit is echter van ondergeschikt belang hier omdat de voeding met de hand wordt gedaan.

Ik kom zelf uit de metaal, maar deze berekeningen zijn voor een frees evident voor hoit en metaal. Het blijft een rond snijdend stuk gereedschap met hetzelfde doel om materiaal weg te halen.

Dus waar jij "snijsnelheid" zegt moet dit "voedingssnelheid" zijn. En het toerental instellen is om een rokende verbrande frees te voorkomen nog altijd de eerste stap voordat je de frees aanzet.

Dat je met een hoger toerental sneller kunt voeden klopt uiteraard wel, maar het in te stellen toerental is zoals je zelf al schrijft prioritair.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Missen is menselijk hé:D En inderdaad de formule klopt volledig:p Maar in hout kan je draaisnelheid en doorvoersnelheid toch niet los van elkaar zien.

Op een cnc bijvoorbeeld draait een frees van 18mm ook 26000tr/min, maar door de hoge doorvoersnelheid is er van verbranden geen sprake. Daarom dat ik ook sprak van de optimale snijsnelheid, de ideale combinatie van toerental en doorvoersnelheid welke een perfecte oppervlakteafwerking geeft met toch een lange standtijd.
Als men bij het werk met de bovenfrees te maken krijgt met brandsporen is in bijna alle gevallen sprake van twee mogelijke oorzaken.

- bot gereedschap
- (veel) te trage doorvoer

De factor toerental bij de bovenfrees is praktisch verwaarloosbaar omdat de diameters van de verschillende frezen nooit zo ver uiteenlopen dat het kritisch word bij het frezen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik gebruik regelmatig de grote afrond frees van CMT in combinatie met de Festool OF2200, de OF 1400 is te klein.
De frees is voorzien van een lager maar je zal je geleider moeten gebruiken omdat je in een aantal gangen zal moeten afronden, in 1 keer is met de hand
veel te veel in 1 keer.
Je moet ook even meten of je bovenfrees en geleider wel groot genoeg zijn voor de diameter van de frees.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dag Bart, aspect wat ik nog niet voorbij zag komen in combinatie met je 'meters maken', IN je werkplaats en frezen:
Het stof dat Padoek bij bewerken geeft is niet zonder gevaar. Je kunt er fikse ademhalingsproblemen mee krijgen dus doe het zo mogelijk buiten met een stofmasker (niet zo'n kapje) en maximale stofafzuiging.
Omdat je gaat frezen is de kans op het gedeeltelijk verbranden van het hout ook niet denkbeeldig en des te gevaarlijker. Bescherm ook je handen goed want splinters kunnen erg nare ontstekingen geven!
Succes met je klus, groet, Hendrick
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dag Bart, aspect wat ik nog niet voorbij zag komen in combinatie met je 'meters maken', IN je werkplaats en frezen:
Het stof dat Padoek bij bewerken geeft is niet zonder gevaar. Je kunt er fikse ademhalingsproblemen mee krijgen dus doe het zo mogelijk buiten met een stofmasker (niet zo'n kapje) en maximale stofafzuiging.
Omdat je gaat frezen is de kans op het gedeeltelijk verbranden van het hout ook niet denkbeeldig en des te gevaarlijker. Bescherm ook je handen goed want splinters kunnen erg nare ontstekingen geven!
Succes met je klus, groet, Hendrick
Dus voor de buren en mensen die zonder masker rondlopen is er geen gevaar?
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.