Kersenhout drogen

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Hallo,

Ik heb vorig jaar twee stammen kersenhout gekocht en laten zagen op 30 mm schaaldelen. Ze hebben nu een jaar buiten onder een afdak gedroogd en heb ze nu naar binnen gehaald om verder te drogen. Op een van de berichten heb ik gelezen dat het hout droog is als erg geen sprake meer is van gewichtsafname. Ik heb dan ook een proefstukje afgezaagd en dit weeg ik om de paar dagen. In een paar dagen is het gewicht van het proefstukje afgenomen van 268 gr naar 261 gr. Mijn vraag is hoelang (dagen, weken, maanden) mag er geen gewichtsafname meer zijn voordat ik het hout kan gebruiken om een een kastje van te maken.

Groet
Stef
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
gewichtsafname gaat natuurlijk steeds langzamer, het makkelijkste meet je met een vochtmeter
als je 2 stammen hebt laten verzagen heb je veel hout, ik zou zo een beter aanschaffen via Aliexpress, dan heb je een betere indicatie
Ik denk dat een jaar te weinig is, mijn verzaagde stammen liggen al 2 jaar en langer

ps. ook die meters zijn niet 100% perfect, maar als je vergelijkt me een droog stuk hout heb je een aardig beeld
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind dat 3% gewichtsafname in een paar dagen nog best fors is. En hou er rekening mee dat zo'n klein stukje sneller droogt dan je grote planken. Vroeger toen ik mijn schalen nog woog, woog ik elke week. 3x op rij hetzelfde gewicht -> droog!
 
P

Pel

Guest
Opgelat hout droogd ± een centimeter per jaar, dus een plank van 6 centimeter dik is na een jaar twee centimeter gedroogd, bovenkant plank een centimeter en onderkant plank een centimeter.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

Ik heb vorig jaar twee stammen kersenhout gekocht en laten zagen op 30 mm schaaldelen. Ze hebben nu een jaar buiten onder een afdak gedroogd en heb ze nu naar binnen gehaald om verder te drogen. Op een van de berichten heb ik gelezen dat het hout droog is als erg geen sprake meer is van gewichtsafname. Ik heb dan ook een proefstukje afgezaagd en dit weeg ik om de paar dagen. In een paar dagen is het gewicht van het proefstukje afgenomen van 268 gr naar 261 gr. Mijn vraag is hoelang (dagen, weken, maanden) mag er geen gewichtsafname meer zijn voordat ik het hout kan gebruiken om een een kastje van te maken.

Groet
Stef

Wanneer het hout na een paar metingen geen gewichtsverlies meer laat optekenen wil dit NIET zeggen dat het hout "droog" is. Het betekend WEL dat het hout nu in evenwicht is met de heersende luchtvochtigheid in de ruimte waar het hout zich NU bevind. Ga je het hout nadien naar een andere locatie brengen dan veranderd alles, en moet je weer gaan meten of wegen.

De term "droog" betekend in feite niks, daar kan je geen waarde aan geven omdat die waarde variabel is. Naargelang de ruimte waar het hout zich bevind ga je andere waardes meten.

Een droogproef buiten en onder dak uitgevoerd gaat een eindresultaat laten optekenen tussen de 17 à 20%
Diezelfde proef binnen in een onverwarmde ruimte geeft als uitkomst misschien 14%

Bij beide voorbeelden is het hout "droog" (= in evenwicht met de omringende luchtvochtigheid) Maar, in GEEN van beide voorbeelden is het hout droog genoeg om binnenshuis in een verwarmde ruimte te gebruiken.
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Dank voor jullie reactie. Het kersenhout ligt op de logeerkamer, dus binnen in een verwarmd huis. Raam op een kier voor de ventilatie. 3 cm zou dus anderhalf jaar zijn. Ik heb zo'n Silverline droogtemetertje gekocht maar daar heb ik niet veel aan. Geeft meestal 0,00 aan. Zo rond de twee a driehonderd euro voor een houtmeter vindt ik wel veel geld. Op aliexpress zijn ze ook zo rond de 20 a 30 euro. Er staan er wel veel. Heeft iemand ervaring met een bepaald type die z'n werk wel goed doet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Stef ik heb een goedkope meter gekocht bij de Lidl ding werkt voor mij prima. Er zitten wel twee schalen op een voor hout en een voor harde bouwmaterialen. Zit je misschien op de verkeerde schaal te kijken? Ik heb een paar vergelijkingen gemaakt met droog hout (100 jaar oud meubel) en wat ik in mijn schuur heb liggen. Mijn idee over het vochtgehalte komt overeen met wat de meter aangeeft. Succes.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Mijn vochtmeter is van Brennenstuhl en die heeft (ook) twee standen (symbool voor steen en hout) en ik gebruik hem om verschillen te meten. Bij het rooien en kloven en vervolgens bij voordraaien en het afdraaien. Het geeft een aardig beeld van vochtverlies maar niets absoluuts. In huis kun je de muren controleren op vochtverschillen. Beide mogelijkheden vind ik praktisch en het apparaatje kost tegen de 40 euro als ik het me goed herinner. Grtz Hans
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wanneer het hout na een paar metingen geen gewichtsverlies meer laat optekenen wil dit NIET zeggen dat het hout "droog" is

Precies.... uiteindelijk is het enige dat telt dat het vochtpercentage van het hout zich stabiliseert waardoor het niet langer vervormt. Nu varieert ook in de uiteindelijke locatie het vochtpercentage wat betekend dat het beste wat je kan bereiken is dat je hout de gemiddelde tot lagere waarde daar heeft bereikt. En dat je toch in je constructie rekening houdt met enige werking. Maar zolang er nog sprake is van een doorlopende significante gewichtsafname op een locatie die lijkt op de eindsituatie is het nog te “nat”.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
212
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dag Stef, in het Wood handbook van het USDA Forest Products Laboratory staat uitgebreid beschreven hoe het zit met de eigenschappen van hout. Met name hoofdstuk 4 is in dit geval interessant.

Belangrijkste conclusie is dat het vochtgehalte van hout (het maakt bijna niet uit welke houtsoort) alleen afhankelijk is van de luchtvochtigheid, en bijna niet van de temperatuur. Zie de grafiek. Dat geldt als er evenwicht is in de vochtuitwisseling tussen hout en lucht, en dat kan heeeeeel lang duren. Ook dat staat uitgebreid beschreven.

Bijgaand een afbeelding uit het boek. Ik hoop dat dit een deel van je vraag beantwoordt.

vochtevenwicht hout.jpg wood handbook FPL.jpg
 

Bijlagen

  • vochtevenwicht hout.jpg
    vochtevenwicht hout.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 54

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.