rondhout voor PVC whistle

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een vriend van mij wil PVC fluitjes gaan maken, zgn low cost whistle.
Nu heeft hij mij gevraagd om rondhout te maken met exact de juiste diameter.
Het gaat om 3 diameters voor verschillende fluiten, 13,5, 17,5 en 22 mm doorsnede.
Ik wil staafjes maken van ongeveer 25 cm , dan kunnen er meerdere stukjes worden afgezaagd.
Ik heb een simpele (Ferm) draaibank waar ik wel eens een knopje of zo op draai, maar dit wordt lastig. Hoe krijg ik deze lengte over z'n geheel op de juiste diameter?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hier gaat het om:

Alvast dank,
Groeten, Kor

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Kor, deze Ferm draaibankjes ken ik maar al te goed.
Heb er zo eentje gekregen toen ik met de VUT ging alweer bijna 10 jaar geleden.
Heb hem eventjes gebruikt, maar was niet onder de indruk van die draaibank.
Maar voor heel licht spul is hij wel te gebruiken, dus je kunt daar tussen de centers wel van die stokjes op draaien van 25cm lang.
25mm dikte kun je er zonder problemen wel op draaien zonder tussensteun, dunnere zoals 13mm wordt moeilijker.
Wat ik wel eens deed is op de helft van de lengte een smal deel op maat draaien, en er dmv een houten steunblokje met een gat daarin op de juiste maat te klemmen op het bed van de draaibank, bevestigd dmv een lijmklem. Kan een half blokje zijn, dus een half rond gat.
Het is provisorisch, maar het helpt wel om het doorbuigen tegen te gaan tijdens het draaien.
Dus een instelbaar blokje maken met een halfrond gat, op een haaks gemaakte houten steun, en klemmen op de twee vierkante buizen van het bed met een lijmklem, het blokje met het halfronde gat dmv een sleufgat instellen op het op maat gedraaide smalle deel.
Probeer het maar eens.
Groetjes, Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Kor, nu moet je toch eindelijk eens naar Lemmer komen en zelf een poging ondernemen op mijn draaibanken. Lijkt me in ieder geval gezellig in een ruimte waar een fijnstoffilter al van zou watertanden. Komt wol goei!! Stof? efkes blase en 't is fut.
Ik hoor nog wel van je.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ad, Jan,

Okay ik weet voldoende, ik zal mijn koffer pakken ;) .
Maar ik ben natuurlijk wel zo eigenwijs dat ik dit zelf geprobeerd heb.
Als de stok nog dik genoeg is op zo'n 25 mm, zoals Ad aangeeft, gaat het goed.
Als het stokje dunner wordt gaat alles trillen en is van echt ronddraaien geen sprake meer.
Met een stuk schuurpapier op een plank over 15 cm breedte heb ik de rest geschuurd en voor het doel is dit voldoende. Gelukkig vormt de PVC buis een beetje en komt alles strak te zitten.
Nog bedankt voor jullie steun!
Als mijn koffer gepakt is kom ik zeker naar Lemmer. Oant sjen!
Bergen op Zoom is me iets te ver, sorry Ad.

Groet,

Kor
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Als mijn koffer gepakt is kom ik zeker naar Lemmer. Oant sjen!
Bergen op Zoom is me iets te ver, sorry Ad.

Groet,

Kor[/quote]
Kor, Bergen op Zoom is inderdaad een klere eind rijden vanuit Friesland, en kun je beter je stuur maar richten naar de richting van Lemmer, ik denk dat Jan de koffie al bruin heeft staan als je daar aankomt. Lijkt me trouwens wel leuk om op Jan zijn draaibank nieuwe stokjes te gaan draaien, maar pas er dan wel voor op dat er niet te veel gepraat wordt, anders komt er van stokjes draaien niet veel terecht :)
Ad
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Je kan ook naar Jubbega reizen als je zin hebt. Rottem is niet zo ver van hier. Mijn hobbie is ook fluiten maken, maar dan lokfluiten.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
nyckle zei:
Je kan ook naar Jubbega reizen als je zin hebt. Rottem is niet zo ver van hier. Mijn hobbie is ook fluiten maken, maar dan lokfluiten.

Hallo, ik las dit net, maar moet even vragen...

wat zijn lokfluiten.....?

-stomme vraag, daarom edit: ..ik heb even gegoogled en vond toen dit:

http://www.antiquefishinglures.com/call.htm

mooi! wist niet dat dat van hout was, dacht altijd dat die jagers op hoornen fluiten bliezen

heb je ook een link naar een site waar je kan zien hoe dat gemaakt wordt?
mijn opa maakte vroeger ee fluit van een stukje hazelaar voor mij
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
ganzenlokfluiten en Wilserfluitjes. Maar het kunnen ook hondenfluiten zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK neem aan dat een ganzenlokfluit functioneel identiek is aan een eendenlokfluit, alleen groter (lager geluid), of heb ik dat mis. Ik denk bij een eendenlokfluit aan een 'enkelrietinstrument met indirecte aanblazing' (het principe van een klarinet met een luchtkap over het mondstuk heen, zoals bij bv. een kromhoorn).

Die andere fluitjes die je noemt zijn fluiten met een luchtkanaal en een labium (zoals een blokfluit, tin whistle, of scheidsrechtersfluitje - of een prestant orgelpijp)?
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Een van de forumleden heeft een beschrijving van het draaien van een lokfluit
op internet staan.
galjanp_9.jpg


Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik doe het iets anders, ik heb dan ook zelf opspandoorns uit hout gemaakt om met name het onderste gedeelte (met de wijdste opening) op te klemmen. Ik maak ook de fluitmechanismen zelf. E.e.a staat prima beschreven in het boek Turning Custom Duck and Game Calls van Greg Keats en Ed Glenn.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Wel grappig, hoe een vraag over een stukje rondhout kan eindigen in een beschrijving voor het maken van een lokfluit ;) .
Niet echt antwoord op mijn vraag, maar best wel interessant.
Inmiddels heb ik uit de hand de benodigde rondhoutjes gedraaid.
Niet te lange stukjes, anders gaat de boel slingeren.Met de krompasser controleren of de dikte over de gehele lengte goed is. Eerst een paar tiende te dik en dan de rest schuren.
Uiteindelijk heeft mijn vriend voldoende stukjes voor 3 verschillende diameters pvc buis.
De eerste whistles klinken al behoorlijk goed.
Kor
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
kiesvoorhout zei:
Wel grappig, hoe een vraag over een stukje rondhout kan eindigen in een beschrijving voor het maken van een lokfluit ;) .
Niet echt antwoord op mijn vraag, maar best wel interessant.
Inmiddels heb ik uit de hand de benodigde rondhoutjes gedraaid.
Niet te lange stukjes, anders gaat de boel slingeren.Met de krompasser controleren of de dikte over de gehele lengte goed is. Eerst een paar tiende te dik en dan de rest schuren.
Uiteindelijk heeft mijn vriend voldoende stukjes voor 3 verschillende diameters pvc buis.
De eerste whistles klinken al behoorlijk goed.
Kor
Kor, met geduld en vlijt bouwt men huizen en kastelen, maar ook rondhoutjes voor een lokfluit zoals je ziet, en zoals ik lees met succes.
Groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.