Hinoki

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Stukje wikipedia:

De soorten uit de geslachten Cupressus en Chamaecyparis worden aangeduid als 'cipres', maar de naam is niet beperkt tot bomen uit die geslachten. Een cipres zal horen tot de Cipresfamilie (Cupressaceae), mits een brede omschrijving van deze familie gehanteerd wordt. Veel van de literatuur gaat echter uit van een enge omschrijving, en in dat geval zijn er ook cipressen buiten deze familie.

Vroeger werd de spelling "cypres" gebruikt. Het woord "ceder" (in de brede betekenis) kan soms als synoniem dienen voor "cipres" (in de brede betekenis): deze woorden worden wel door elkaar gebruikt, bijvoorbeeld in samengestelde namen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Theo,
Wat is dan de Latijnse naam van Hinoki??

Jan: bij mijn weten is het:
Hinoki: chamaecyparis obtusa
yellow ceder: chamaecyparis nootkatensis

Volgens mij zijn dat 2 verschillende namen en dus ook 2 verschillende houtsoorten.

Als iets chamaecyparis heet wil nog niet zeggen dat hetzelfde hout is, die familie is enorm groot en het gaat erom wat erachter staat.

Maar goed, het ging mij er meer opm dat je maar letterlijk een tekst van internet plukt zonder bronvermelding en dat je doet voorkomen alsof het jou waarheid is.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Jan: bij mijn weten is het:
Hinoki: chamaecyparis obtusa
yellow ceder: chamaecyparis nootkatensis

Volgens mij zijn dat 2 verschillende namen en dus ook 2 verschillende houtsoorten.

Als iets chamaecyparis heet wil nog niet zeggen dat hetzelfde hout is, die familie is enorm groot en het gaat erom wat erachter staat.

Maar goed, het ging mij er meer opm dat je maar letterlijk een tekst van internet plukt zonder bronvermelding en dat je doet voorkomen alsof het jou waarheid is.


Dan maar even ter verduidelijking volgens de taxonomische indeling:
Eerst de familienaam = Cupressaceae
Dan de genus = Chamaecyparis
Dan de soortnaam = obtusa

En de genus Chamaecyparisis echt niet groot maar bestaat maar uit 5 geaccepteerde soorten en 2 nog niet geaccepteerde soorten (is nog in onderzoek)
Alle andere zijn synoniemen van deze 5 soorten.

Dan nu
yellow ceder: chamaecyparis nootkatensis


Chamaecyparis nootkatensis is een synomiem van

Cupressus nootkatensis ook uit de familie van de Cupressaceae

Maar zoals bij meer houtsoorten is de handelsnaam niet aan 1 botanische naam gebonden, dat om alles overzichtelijker te maken :)
Ook wordt b.v. in Amerika Thuja occidentalis als Yellow cedar in de handel gebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.