Hinoki

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
ik kom op marktplaats hout van een japanse cypress tegen, hinoki

nu lees ik op wikipedia dat het heilig is, en ben benieuwd wat er dan zo heilig aan is

iemand een anekdote misschien, of interesse in een stuk?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In 2 minuten op Google en je had zelf ook kunnen lezen dat het in constructie van tempels wordt gebruikt en in sommige Shinto rituelen een rol heeft....
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
inderdaad, dat heb ik dan ook gedaan
dat je de moeite neemt om me op zoiets triviaals te wijzen, en verder niets aan de discussie toe te voegen hebt

met ‘wat is er heilig aan’ bedoel ik, waarom vindt men in japan dat hout zo geweldig?
ik kan ook geen beschrijving vinden op houtinfo/houtvademecum
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat hout vindt men in japan zo geweldig om de geur die het afgeeft.

Ze maken er ook houten baden van, die onbehandeld gevuld met water een rustgevende beleving moet zijn.

Zoek maar op hinoki etherische olie en je vindt meer info over de hinoki cypres.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat een rare reactie, bevangen door de warmte ?
Een beetje respectloos

Alleen een beetje geergerd dat mensen met allerlei excuses alleen hun eigen te verkopen shit komen promoten..... en dan ook nog net doen alsof ze het ergens zomaar tegenkomen. Tuurlijk zie je wat van iemand anders op MP en kom je dat hier posten, met foto’s en al. Maak gewoon een verkoop topic.
 
Laatst bewerkt:
Chamaecyparis (yellow cedar) heet in Japan "Hinoki"en er worden tempels en badkuipen van gemaakt. Het is een zeer geurige en duurzame houtsoort. De oudste Japanse tempels van dit hinoki hout zijn al 13 eeuwen oud en dat onbehandeld in een vochtig klimaat. Eeen badkuip van hinoki is de hoogste Japanse luxe.

M.vr.gr. Jan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Die tempels zijn van origine zo oud. In de praktijk worden ze elke generatie (dus om de dertig jaar) vernieuwd, dwz alle houten delen worden vervangen door nieuwe in exact dezelfde uitvoering. Of de Japanners dat lang gaan volhouden betwijfel ik; de bossen waar Hinoki vandaan komt zijn nagenoeg uitgeput als het gaat om flinke stammen (ze halen gelijkaardig materiaal uit Korea en verder weg, maar dat is natuurlijk niet heilig) en nieuwe vaklieden komen er niet veel meer bij. Ook daar sterft ambacht uit.

Over een paar weken ben ik in Japan en ga het nader uitzoeken!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
IMG_0470.JPG
IMG_0476.jpg
IMG_0477.JPG
IMG_0478.JPG
IMG_0479.JPG
IMG_0480.JPG
IMG_0481.JPG
IMG_0482.JPG
IMG_0483.JPG


HINOKI (JAPANESE CYPRESS)
HINOKI
Binomial name: Chamaecyparis obtusa
Origin: Japan
Specific gravity: 0.40-0.54
Size: grows to approximately 40 meters tall, and 1 meter wide
Color: Heartwood is pale pink, Sapwood is white
Features: lemon-scent, highly rot-resistant, easy to manage with machinery, good dimentional stability after drying, absorbs toxic substances, Automates its own moisture levels, high durability etc.

Hinoki is one of the most elegant types of wood in Japan. This tree is a type of cypress that is considered sacred and only grows in this part of the world. Hinoki has been used since ancient times in Japan as a construction material to
build temples and shrines. The durability of hinoki continues to increase for about 200 years, even after it is cut.After 200 years, hinoki gradually returns to its original durability which takes about 1000 years. In fact, Horyuji temple, which is the oldest wooden structure in the world, was built using this wood about 1300 years ago, and 65% of it still remains today. In fact, amazingly it is said that you can smell the scent and even reuse the 1300 years old hinoki when planing. With this, the durability and the preservability of hinoki is considered the highest level in the world. In addition, hinoki is currently used as material for wall, flooring, bathtubs, table tennis blades, masu, furniture, chopping boards, sculptures and so on. All of these products/materials give a present atmosphere with its beautiful luster and distinctive aroma. This has an effect for you to feel relaxed, release stress, reduce tiredness, and stimulate the brain thanks to the natural aromatic properties of alpha-pinene and borneo.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Chamaecyparis (yellow cedar) heet in Japan "Hinoki"en er worden tempels en badkuipen van gemaakt. Het is een zeer geurige en duurzame houtsoort. De oudste Japanse tempels van dit hinoki hout zijn al 13 eeuwen oud en dat onbehandeld in een vochtig klimaat. Een badkuip van hinoki is de hoogste Japanse luxe.]

Beste Jan, volgens mij is yellow ceder en Hinoki niet hetzelfde hout hoor, heb van beide hier stukken liggen en die zijn echt niet hetzelfde. Maar goed, de volgende keer als je een tekst letterlijk van internet plukt zet dat er even gewoon netjes bij, want jou gehele tekst staat precies zo op haalhout.nl

AF geeft bij yellow ceder aan dat het gebruikt wordt als vervanger van Hinoki.

groeten Theo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.