Doorslaan stoppen

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Frank zei:
Marco heeft gelijk, automaat vervangen voor een tragere, 20A op een stopcontact mag niet. (kan bij brand problemen geven met de verzekering)
@Jesse, wat heeft aarde met een zekering te maken?

dat de aarde in contact komt met de polen waardoor de stoppen er door slaan. dit had ik met de HM2 combi de ader was niet lekker waardoor de stoppen erdoor gingen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Jesse zei:
Frank zei:
Marco heeft gelijk, automaat vervangen voor een tragere, 20A op een stopcontact mag niet. (kan bij brand problemen geven met de verzekering)
@Jesse, wat heeft aarde met een zekering te maken?

dat de aarde in contact komt met de polen waardoor de stoppen er door slaan. dit had ik met de HM2 combi de ader was niet lekker waardoor de stoppen erdoor gingen.

Bedoel je niet de aardlek?
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
@Henkus,

Het ironische was dat ik het wel gevraagd had. (bijvoorbeeld welke tafelverleningen ed)
Alleen door de vele rare (en deels -achteraf gezien-) verkeerde antwoorden (schuurlint zonder schuurinrichting).
en de 2 x fout in de offerte,
heb ik dus van de koop afgezien, terwijl ik eigenlijk al de plaats had leeggeruimd.
(lintzaag N4400 Hammer) Zeker omdat ik absoluut zeker wil zijn dat ik het apparaat boven kon krijgen. En ja de loopwielen kunnen eraf ... maar hoe ... wisten ze niet echt ... want dat was van de technische afdeling ... waar het nagevraagd zou worden .... dus nooit.

Helaas is mijn ervaring met de verkoopploeg van Hammer / Felder dus zeer matig. Dan kunnen de spullen nog zo goed zijn (begrijp ik uit dit forum), maar als ik niet zeker weet dat wat ik koop ook correct is ....
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Tegenwoordig hebben de meeste verkopers geen verstand van wat ze verkopen.

Dit kom je helaas in allerlei zaken tegen.

Wat ik dus meestal doe voor ik in aanschaf ga voor dure spullen is de info verzamelen op internet.

Dit doe ik eigenlijk al 10 jaar.
En heb menig verkoper onderuit kunnen lullen.

Ze weten alleen wat er op het kaartje staat.

Hierdoor heb je ook meer zelfvertrouwen.
En weet je ook meteen als de verkoper weet wat hij zegt.

Heb tot nu toe maar 1 keer meegemaakt dat de verkoper wist wat zij verkocht.
Dit was met een aanschaf van een digitale camera.
Heb hem toevallig vandaag aan mijn schoonvader gegeven.
Na 10 jaar nog steeds probleemloos en de kwaliteit van de foto's is top.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik denk dat je ook geluk moet hebben welke verkoper te treft. Dat geld voor bijna alles wat je
koopt.
Ik heb slechts een enkele keer meegemaakt in een elektronica zaak dat de verkoper echt heel goed is. De meeste verkopers kunnen alleen vertellen wat de verschillen zijn door te lezen wat er op het kaartje staat. Bij de goede verkopers ga je dus wel sneller terug bij een volgende aankoop en is de verkoper goud waard.

Bij Felder is er misschien ook nog een verschil van verkopers of je voor een Hammer komt, een Felder of een Format4.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo,

Ik begrijp dat voor Roelof het probleem is opgelost met een zwaardere zekering. Da's mooi voor hem, en ik ben blij te lezen dat de machine goed bevalt, want eigenlijk heb ik ook mijn zinnen gezet op een A3 31 - op 230V. (Een Scheppach HMS 2600 ci zou qua electriciteit minder problematisch zijn (stuk lager vermogen), maar ik ben bang dat ik van die aanschaf spijt zou krijgen, dat hij de vergelijking met een Hammer A3 toch niet kan doorstaan. Ik wil Scheppie niet op z'n ziel trappen, maar toch... ;) ).

Ik zou nog heel graag antwoord zien op de vraag die Zuma heeft gesteld: Voldoet een trage 16-Ampére-zekering voor deze machine? Voor mij gaat hier heel wat van afhangen, geloof ik. Zijn er gebruikers van een Hammer A3 31 die hier uit eigen ervaring iets over kunnen melden?
 
A

Athanor

Guest
Ik ben (nog) geen gebruiker, maar de machine staat hoog op mijn lijstje met alternatieven voor mijn Robland LX310. Ik heb tests gezien in Fine Woodworking en Furniture & Cabinetmaking waarbij de machine erg goed uit de bus kwam. Op beurzen is die ook vaak voor een aantrekkelijke prijs te kopen.


Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.254
301
Heelsum
Nerflander zei:
Ik wil Scheppie niet op z'n ziel trappen, maar toch...

Ik wordt niet zo snel op mijn tere ziel getrapt hoor, denk dat je ook wel gelijk hebt in de vergelijk met de Hammer en Scheppach als ik de reputatie van de Hammer tenminste volg...

De Hammer is natuurlijk ook een stukje duurder dus dan mag er ook een stuk verschil in de kwaliteit zitten dunkt mij. Waarom overweeg je evt toch een Scheppach, vanwege je stroomprobleem of ben je bevangen door geel blauwe koorts :mrgreen:
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ja, inderdaad het stroomprobleem. Vanavond heb ik eerder forumkoorts dan geelblauwe. Daarnaast speelt het gewicht van zo'n machine trouwens ook wel een beetje mee. Punt is, dat ik niet over eigen werkruimte beschik, maar tijdelijk de garage kan gebruiken van een tekoopstaand huis in de straat. Ik moet dus wel wat mobiel blijven, want die locatie kan me zomaar weer ontnomen worden, als het huis verkocht wordt. Daarom kan ik ook niet gaan rommelen met de groepenkast (rommelen is natuurlijk sowieso niet aan te bevelen, en ook verboden).

Volgens mij snap ik trouwens wel dat in vergelijking tot een aardig gelikt apparaat als de Hammer het Scheppach-concept ook iets aantrekkelijks heeft. Het kan veel voldoening geven om met wat eenvoudiger middelen toch een goed resultaat te bereiken. In alle eenvoud zien die machines (ook de oudere) er toch redelijk stoer uit.

Oeps, dit noemen ze off topic, geloof ik.
 

schiepers.j.h.h.

Nieuw lid
24 mrt 2010
4
0
Dag beste mensen.

De vorige week de bestelde Hammer N4400 gekregen. Hem besteld vanwege de goed recensies. Gisteren een draaimaat geregeld, de machine nagelopen en het zaaglint er op gezet. Ik kreeg de eer om hem te starten. De stroom viel voor een gedeelte uit.
Nogmaals het een en ander nagekeken en het apparaat deed wederom niets. Vantevoren heb ik me door enkele mensen laten adviseren. Balen dus. De monteur opgebeld die de installatie heeft geplaatst en hij komt morgen.Deze heeft het over een vertraagde zekering. Ik hoop dat dit de oplossing is. En dit kost dus weer wat. Nergens heb ik gelezen dat er aanpassingen moeten gebeuren bij een 2,5 pk motor 230 volt.De firma Felder heeft hier ook nooit iets over gemaild. Zou een 1,5 pk motor voor houtblokken te zagen niet beter zijn was een gedachte die door mijn hoofd ging. Heb ik een miskoop gedaan was een andere gedachte. Enfin, mijn draaimaat zei dat het een degelijk apparaat is. Maar ja wat heb je eraan als hij niets doet. Wordt vervolgd,

groetjes van Harry
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Nee geen miskoop. Het verzwaren van een zekering 7s simpel. Echter moet je rekening houden met de selectiviteit. Dat betekent dat je er een stap tussen moet zitten. Zit er 16a mag je dat alleen verzwaren als de volgende zekering minimaal 32a is. Anders IS Een trage zekering de goedkope oplossing.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Even heel in 't kort mijn ervaringen:
Toen ik de A 326 kocht had ik alleen de beschikking over 220V in mijn werkplaats. Naast deze bank liep ook een afzuiger; beide op dezelfde groep.
In het begin gingen bij mij de stoppen er ook incidenteel uit (16 A), totdat ik van een Felder technicus de suggestie kreeg om eerst de 326 te starten (startknop ingedrukt houden totdat de machine op toeren is !!) en dan pas de afzuiger aan te schakelen; nooit meer een probleem gehad.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Nergens heb ik gelezen dat er aanpassingen moeten gebeuren bij een 2,5 pk motor 230 volt.De firma Felder heeft hier ook nooit iets over gemaild. Zou een 1,5 pk motor voor houtblokken te zagen niet beter zijn was een gedachte die door mijn hoofd ging. Heb ik een miskoop gedaan was een andere gedachte. Enfin, mijn draaimaat zei dat het een degelijk apparaat is. Maar ja wat heb je eraan als hij niets doet. Wordt vervolgd,

Harry, in principe is het ook niet standaard nodig om de installatie aan te passen, daarom vertellen ze dit ook niet.
Heb je nog de ouderwetse stoppen in je groepenkast of automaten ?
Bij allebei is een zwaardere zekerng niet nodig, alleen een tragere, dat is tientjeswerk qua kosten.

Je zou het ook even kunnen testen door een lange verlengkabel tussen de machine en de wandcontactdoos te doen, dat wil ook wel eens helpen, niet zo,n dunne kabel die je voor een schemerlamp gebruikt natuurlijk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dag beste mensen.

De vorige week de bestelde Hammer N4400 gekregen. Hem besteld vanwege de goed recensies. Gisteren een draaimaat geregeld, de machine nagelopen en het zaaglint er op gezet. Ik kreeg de eer om hem te starten. De stroom viel voor een gedeelte uit.
Nogmaals het een en ander nagekeken en het apparaat deed wederom niets. Vantevoren heb ik me door enkele mensen laten adviseren. Balen dus. De monteur opgebeld die de installatie heeft geplaatst en hij komt morgen.Deze heeft het over een vertraagde zekering. Ik hoop dat dit de oplossing is. En dit kost dus weer wat. Nergens heb ik gelezen dat er aanpassingen moeten gebeuren bij een 2,5 pk motor 230 volt.De firma Felder heeft hier ook nooit iets over gemaild. Zou een 1,5 pk motor voor houtblokken te zagen niet beter zijn was een gedachte die door mijn hoofd ging. Heb ik een miskoop gedaan was een andere gedachte. Enfin, mijn draaimaat zei dat het een degelijk apparaat is. Maar ja wat heb je eraan als hij niets doet. Wordt vervolgd,

groetjes van Harry

Heb bij Conrad een inschakeloptimalisering aan geschaft (kost ca 30 euro)
Dit werkt prima.
De aanloopstroom van de machine wordt hierdoor beperkt.

Leo
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Volg dit met belangstelling. Tot nu toe geen probleem met stoppen die doorslaan en werk met 1 gedeelde groep in de schuur. Ben nu aan het passen en meten en een oplossing aan het bedenken om er een hammer n3800 lintzaag in te proppen. Het vermogen is 1.5kw en dat moet volgens Bartje geen probleem zijn maar weet natuurlijk niet wat de piek bij het opstarten is. Als ik een 1600w afkortzaag en 1200w stofzuiger tegelijk start geen enkel probleem.

Nu is voorkomen beter dan genezen dus even gekeken (indien nodig) wat een inschakeloptimalisering is. Op google kom ik hoofdzakelijk cv thermostaten tegen en kan de link niet vinden in relatie tot het opstarten van een machine. Wel z.g.n. soft-starters en die laten een heel andere prijs zien.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Conrad 612-44 Inschakelstroombegrenzer voor grootverbruikers Wit bij Conrad.nl online bestellen | 000622412
 

schiepers.j.h.h.

Nieuw lid
24 mrt 2010
4
0
Dag beste mensen.

Vanmiddag is de elektricien hier geweest en heeft er een 16c zekering in de automatenkast gezet met als gevolg dat de lintzaag loopt.
Kosten 45 euro.

Groetjes van Harry.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Hary, dat was ook de oplossing die ik had gepost !
Mooi dat het opgelost is, nette prijs, kun je niets van zeggen.
Dit vind ik persoonlijk ook een betere oplossing dan zo`n inschakelstroombegrenzer.
Nu ben je voor altijd klaar, ook met eventuele andere machines die dit zouden hebben zoals een oude 230mm slijptol ofzo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.