Doorslaan stoppen

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Overigens is het een hele dure grap om je aansluiting te "verzwaren" stel je hebt 1 fase 60 A en je wil naar 3 fasen 25A (totaal ook 75 dus). Dan betaal je een behoorlijk duur tarief. Ik had ooit een offerte aangevraagd om ook van 1 fase naar drie fasen te gaan (dus niet echt verzwaren en gewoon binnen basistarief norm blijven voor de aansluiting). Netwerkboer vroeg er ruim 2500 euro voor. Zit nog steeds op 1 fase dus totdat deze maffia een keer fatsoenlijk gereguleerd wordt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Eerste vraag, en dat is vraag ook voor Felder. Als er in de documentatie vermeld staat 3 x 220, is ofwel de machine niet geschikt voor Nederland, of de bedrading moet worden aangepast. In principe zouden er in Nederland geen netten van 3 x 220 meer zijn (of uitzonderlijk), de spanning tussen de fasen zou er 3 x 400 (380) moeten zijn. In België is dit wel even anders. Hier is nog een belangrijk gedeelte van de dichtstbevolkte gebieden 3 x 220 Indien de motoren zijn voorzien voor net 3 x 220, zullen ze in driehoek staan, voor een net van 3 x 400 (380) moeten ze in ster worden aangesloten. Dus hier moet de fabrikant uitsluitsel over geven.
In België (en hier zeg ik zeker NIET dat in Nederland de wetgeving dezelfde is), mag voor een draad van 2,5 mm2 een automaat van 20 A gebruikt worden, terwijl een smeltzekering ook slechts 16 A mag zijn.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Roelof Kuik zei:
Ik heb contact gehad met de leverancier Felder uit barneveld. MIj is verteld dat 16 Amp te weinig is en de machine met 20 Amp afgezekerd moet worden.
Tijdens de aankoopprocedure is mij dat niet verteld en het uitgebreide instructieboek maakt hier ook geen melding van. Er wordt slechts vermeld dat de motorspanning 3x 230 V is en de beschermklasse IP 54, maar dat is een beveiliging tegen stof.

Ik vind dit niet netjes van Felder en ga hierover wel reclameren.
Dus, als je een A3 31 vlak- en vandiktebank aanschaft hou dan rekening met een aanpassing in de stoppenkast.

Roelof.
Hoeveel PK/KW is je machine?
Als op de machine staat dat hij 3x230V is dan heb je draaistroom/krachtstroom nodig en volgens mij hebben we het over een 1 fase groep.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
zuma zei:
Overigens is het een hele dure grap om je aansluiting te "verzwaren" stel je hebt 1 fase 60 A en je wil naar 3 fasen 25A (totaal ook 75 dus). Dan betaal je een behoorlijk duur tarief. Ik had ooit een offerte aangevraagd om ook van 1 fase naar drie fasen te gaan (dus niet echt verzwaren en gewoon binnen basistarief norm blijven voor de aansluiting). Netwerkboer vroeg er ruim 2500 euro voor. Zit nog steeds op 1 fase dus totdat deze maffia een keer fatsoenlijk gereguleerd wordt.

Een normale huisinstallatie zal geen 1x60A zijn maar 1x35A. Die kan je tegen hetzelfde maandtarief op laten zetten naar 3x25A. Je betaalt ‘alleen’ voor het ombouwen. 2500 euro lijkt me wat veel. Kosten voor de netbeheerder zijn volgens mij rond de 300 euro en dan komt er nog kosten bij voor het installatie bedrijf die je groepenkast moet aanpassen, maar dat lijkt me geen 2000 euro kosten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
2 jaar geleden vroegen ze dus wel ruim 2500 euro voor het omzetten van 1 fase naar een 3 fase aansluiting. Ik schreef overigens stel dat je 1 fase 60A hebt hangen.

Ik geloof dat ik zelf idd in huis een 1 keer 40A heb hangen....

Ik heb even de nieuwe tarieven gecheckt bij d energie kamer. Nu mogen ze (in mijn gebied) 500 vragen voor een 3 keer 25A aansluiting binnen de 25m van de afsplitsing.
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Excuses, ik heb een wisselstroommotor 1 x 230 V en de moter is 3 kW.
In de handleiding worden twee draaistroommotoren genoemd, nl de 3 x 230 V en de 3 x 400 V.
Daaronder staan de gegevens van de wisselstroommotor. Foutje.
Roelof
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
3Kw is flink dat geeft inderdaad erg hoge aanloopstromen. Mijn bovenfrees van 2Kw heeft al een softstartfunctie. Ik ben benieuwd of een trage zekering afdoende is en of dat wel zo verstandig is voor je bedrading als je geen softstart op die motor hebt zitten. Wellicht wil je je bedrading ook even aanpassen op hogere stromen dan 16A
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Roelof Kuik zei:
Excuses, ik heb een wisselstroommotor 1 x 230 V en de moter is 3 kW.
In de handleiding worden twee draaistroommotoren genoemd, nl de 3 x 230 V en de 3 x 400 V.
Daaronder staan de gegevens van de wisselstroommotor. Foutje.
Roelof

In theorie is 3KW niet te zwaar, je mag namelijk 3,6KW aansluiten op 1 groep. Ik denk dat het dus toch gewoon een aanloopstroom probleem is die het je het beste kunt oplossen voor een trage automaat te installeren.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@Roelof, wat nog wel eens voorkomt in buitengebieden, dat je netspanning onder de 220 zakt, dan loopt de stroomsterkte ook op.
Hoe doe je het met de afzuiging?

jaap
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Inderdaad Ed, Ik heb een nieuwe pasring gemonteerd voor een 20 Amp zekering. Bij mij thuis kan dat omdat er al een aanpassing gedaan is i.v.m. electrisch koken. Maar in een normale situatie mag niet meer dan 16 Amp gezekerd worden.
Daarom wil ik ook antwoord van de fa. Felder te Barneveld, die mij de 230 V machine verkocht heeft zonder te vermelden dat hij op 20 Amp afgezekerd moet worden. Als ik ze achteraf bel en het probleem uitleg, hoor ik dat er op 20 Amp afgezekerd moet worden. Deze verkooppraktijk vind ik zeer laakbaar. Ik eis van hun een verklaring waarom zij dit niet gedaan hebben.
Overigens is het een uitstekende machine.
Verder heb ik in mijn werkplaats meerdere groepen, dus de stofafzuiging kan op een andere groep aangesloten worden, Jaap.
Roelof
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Roelof Kuik zei:
Inderdaad Ed, Ik heb een nieuwe pasring gemonteerd voor een 20 Amp zekering. Bij mij thuis kan dat omdat er al een aanpassing gedaan is i.v.m. electrisch koken. Maar in een normale situatie mag niet meer dan 16 Amp gezekerd worden.
Daarom wil ik ook antwoord van de fa. Felder te Barneveld, die mij de 230 V machine verkocht heeft zonder te vermelden dat hij op 20 Amp afgezekerd moet worden. Als ik ze achteraf bel en het probleem uitleg, hoor ik dat er op 20 Amp afgezekerd moet worden. Deze verkooppraktijk vind ik zeer laakbaar. Ik eis van hun een verklaring waarom zij dit niet gedaan hebben.
Overigens is het een uitstekende machine.
Verder heb ik in mijn werkplaats meerdere groepen, dus de stofafzuiging kan op een andere groep aangesloten worden, Jaap.
Roelof

Werkt het nu wel zonder problemen?
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Ja hoor, het werkt helemaal zoals het hoort.
De fa. Felder liet mij weten dat ze niet op de hoogt waren dat een elektrische installatie van een "normaal" huishouden niet zwaarder afgezekerd mag worden dan 16 Amp.
Het zij zo.
Roelof.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
zuma zei:
Tja hoe vaak verkoop je een Felder aan iemand in een gewoon huishouden?

Een Felder misschien niet, maar een Hammer heel vaak denk ik. Die is toch gericht op particulieren. Al zullen die ook wel meestal geleverd worden in 3 fase ipv 1 fase.
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Ja, wat versta je onder een gewoon huishouden? Elk woonhuis, hoe groot ook, en dus ook met een grote garage, heeft standaard een maximale afzekering van 16 Amp, ongeacht het aantal groepen. Bij een keus voor bijv. electrisch of karamisch koken moet de installatie aangepast worden. Daarbij wordt het fornuis etc. aangesloten op een aparte groep en wordt de hoofdzekering verzwaard. Daarvoor moet de electraboer langskomen i.v.m. verzekeringskwesties. Dat dit een kostenplaatje met zich meebrengt, is duidelijk.
Koop je dus argeloos een Hammer A3/31, omdat je dat zo'n goede machine vindt (en dat is hij ook!), kom je dus op de koffie als de installatie niet is aangepast. Als koper ga ik ervan uit dat bij een 230 Volts machine 16 Amp voldoende is. En ik ben van mening dat een bedrijf als Felder zoiets moet weten, als ze klanten adviseren om op 20 Amp af te zekeren. Dit is in mijn geval niet gebeurd, omdat Felder aangeeft hiervan niet op de hoogte te zijn.
Roelof
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Dit maakt me wel extra huiverig om een Hammer aan te schaffen.

Nu is helaas mijn ervaring dat het verkooppersoneel in Barneveld niet veel weet.
Op mijn vraag of de 230V kabel ook bij de lintzaag zat,
was het antwoord dat die heel makkelijk zelf te maken is met een verlengstekker met een BEIDE kanten een MANNETJE.
Wie over dit antwoord even nadenkt, ziet hoe absuurd dit advies is.

Met nog een paar vragen -waaronder essentiele voor mij- en een dubbel foutieve offerte (in mijn nadeel uiteraard) besloten even te wachten en eerst rustig na te denken.

Maar bij 230 V één fase 16 Amp en dan toch 20 Amp moeten plaatsen, dat is niet echt handig.
 
A

Anonymous

Guest
koffiedrinker zei:
Dit maakt me wel extra huiverig om een Hammer aan te schaffen.

Nu is helaas mijn ervaring dat het verkooppersoneel in Barneveld niet veel weet.
Op mijn vraag of de 230V kabel ook bij de lintzaag zat,
was het antwoord dat die heel makkelijk zelf te maken is met een verlengstekker met een BEIDE kanten een MANNETJE.
Wie over dit antwoord even nadenkt, ziet hoe absuurd dit advies is.

Met nog een paar vragen -waaronder essentiele voor mij- en een dubbel foutieve offerte (in mijn nadeel uiteraard) besloten even te wachten en eerst rustig na te denken.

Maar bij 230 V één fase 16 Amp en dan toch 20 Amp moeten plaatsen, dat is niet echt handig.


Ze weten het wel,echter jezelf van de domme houden om de koper niet te ontmoedigen is veel lucratiever voor ze.
Zo gaat het helaas in vele verkoopdeals.
Zolang jij niks vraagt,zeggen zij niks.

:roll:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.