Doorslaan stoppen

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Doorslaan stoppen

Ik heb een Hammer A31 vlak-en vandiktebank gekocht. 230 volt/16 amp.
Bij het starten van de machine slaat de stop door, terwijl er verder geen apparaten op dezelfde groep werken en ook verder geen stroom wordt afgenomen? Hoe kan dit? Iemand ervaring mee?
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Roelof Kuik zei:
Doorslaan stoppen

Ik heb een Hammer A31 vlak-en vandiktebank gekocht. 230 volt/16 amp.
Bij het starten van de machine slaat de stop door, terwijl er verder geen apparaten op dezelfde groep werken en ook verder geen stroom wordt afgenomen? Hoe kan dit? Iemand ervaring mee?

Nee, sorry. Wel een oplossing..........................breng de machine maar naar mij :D

(sorry, kon het gewoon niet laten ;) )
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat zal toch wel 16 ampere zijn.

Weet je wel zeker dat de machine goed is? Even daar vanuitgaande het volgende.
Heb je automaten of 'ouderwetse' stoppen. Eerst genoemde kunnen namelijk minder goed met piek spanning omgaan en slaan eerder door. Beetje hobby bob oplossing is om dan een lang verlengsnoer tussen machine en stopcontact te doen. Door de lengte van het snoer neemt de piek spanning iets af. Als het nu wel werkt, is uiteraard de netste oplossing om dan de groep te vervangen voor een zwaardere (anders blijf je ook aan het klooien).
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de inschakelstroom en geeft vaker problemen met installatieautomaten.
Waarschijnlijk is de oplossing het plaatsen van een trage installatieautomaat voor de betreffende groep. (bijv. B16 vervangen door C16).
Als je niet zo thuis bent in elektra kun je best een installatiebedrijf inschakelen.

gandel
 

Cybersijp

Nieuw lid
30 mrt 2010
12
0
Als je beschikt over automaten: schaf een automaat aan met een langzame karakteristiek(dus schiet langzamer eruit)
Als je beschikt over schroefzekeringen: koop een doosje langzame zekeringen b of zelfs c karakteristiek.

Het is bij het inschakelen dat machines meestal de meeste stroom nemen, als ze eenmaal draaien dan kan het een stuk minder.

Neem aan da er niks "vast"zit? Hierdoor zou er ook een zekering uit kunnen vliegen, immers motor wil wel maar omdat hij tegengehouden wordt neemt hij meer stroom af als je groep kan leveren.

Succes, vervelend voor je je wil immers met je nieuwe aanwinst aan de gang..... ;)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als een electro motor ingeschakeld wordt kan de stroom oplopen tot 6 maal nominaal. Het lijkt me overigens niet dat de motor tijdens normaal bedrijf 16A afneemt. Daarom zou normaal een trage zekering wel kunnen helpen zoals Cijbersijp al zegt.

Niet om bijdehand te doen (ter informatie), maar inschakelspanning of piekspanning zijn hier niet de correcte termen. Spanning is voltage. Zekeringen beveiligen op overstroom, ofwel ampères.

p.s. Mocht een trage zekering geen oplossing zijn, zou je ook een softstarter op de motor kunnen monteren. Verlaagt drastisch de aanloopstroom.
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Dank voor alle reacties.
Ik heb er inmiddels iemand bij gehad en hij heeft de meterkast bekeken. Omdat wij keramisch koken, is er ooit al een aanpassing in het systeem geweest en kan ik rustig een 20 amp. zekering plaatsen. Verder gaat hij de zaak zo aanpassen dat één van de zes groepen speciaal voor de Hammer en de cirkelzaag bestemd wordt. Cirkelzagen en schaven doe je nooit tegelijk, vandaar.
Groet,
Roelof
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik heb momenteel precies hetzelfde met mn hm2 combi!

Terwijl het eerder nooit problemen gaf, en andere apparaten gecombineerd ook geen probleem zijn.

Ik denk dat het ook aan de as kan liggen want die wil sinds kort niet altijd meteen draaien, heeft een zetje nodig( jaja, met een stokje). Terwijl hij niet stroef loopt? Maar in de werkplaats is het wel een ouderwets gedoe met stoppen, hopelijk is dat in de volgende beter.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dries Haneborst zei:
Ik heb momenteel precies hetzelfde met mn hm2 combi!

Terwijl het eerder nooit problemen gaf, en andere apparaten gecombineerd ook geen probleem zijn.

Ik denk dat het ook aan de as kan liggen want die wil sinds kort niet altijd meteen draaien, heeft een zetje nodig( jaja, met een stokje). Terwijl hij niet stroef loopt? Maar in de werkplaats is het wel een ouderwets gedoe met stoppen, hopelijk is dat in de volgende beter.

Dan is waarschijnlijk de condensator van de motor kapot. (dat ronde ding wat op of bij de motor zit) rond de 5 euro moet je een nieuwe kunnen vinden.

mvg
Patrick
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Die 20A stop is dan wellicht bij jouw wel mogelijk maar dat is niet altijd het geval. Een trage 16A stop of automaat is dan wellicht de oplossing of nog beter is wellicht een softstart schakeling installeren op de machine (niet alle leidingen/bedrading zijn zomaar geschikt welliswaar kort durige hoge stromen).

Maar dat verbaast me eigenlijk dat er op die Hammer blijkbaar geen softstart zit. Zit die er echt niet op?
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Volgens mij is het in Nederland niet toegestaan om een 20A zekering te gebruiken in een installatie die gemaakt is voor 16A. Voor 20A heb je namelijk dikkere draad nodig.

Oplossing is naar mijn mening een trage 16A zekering of een smeltpatroon ipv automaat.
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn zaagtafel (3HP) en was een andere automaat
de oplossing, zoals al eerder genoemd in de antwoorden.
De automaat werd verwisselt op de groep waar de zaagtafel op was aangesloten.
Ik ging van een 16a automaat naar een 16c automaat
De machine heeft veel "start" stroom nodig vandaar dat de oplossing bij mij een andere
automaat was.

Succes Schummie.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Marco heeft gelijk, automaat vervangen voor een tragere, 20A op een stopcontact mag niet. (kan bij brand problemen geven met de verzekering)
@Jesse, wat heeft aarde met een zekering te maken?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Op zich kan het wel een 20A groep aanleggen maar dan moet je wel aan een paar zaken voldoen. daarbij is het stopcontact het kleinste probleem (een pyrolex is ook zo gezet).
 

Roelof Kuik

Nieuw lid
2 jun 2010
9
0
Ik heb contact gehad met de leverancier Felder uit barneveld. MIj is verteld dat 16 Amp te weinig is en de machine met 20 Amp afgezekerd moet worden.
Tijdens de aankoopprocedure is mij dat niet verteld en het uitgebreide instructieboek maakt hier ook geen melding van. Er wordt slechts vermeld dat de motorspanning 3x 230 V is en de beschermklasse IP 54, maar dat is een beveiliging tegen stof.

Ik vind dit niet netjes van Felder en ga hierover wel reclameren.
Dus, als je een A3 31 vlak- en vandiktebank aanschaft hou dan rekening met een aanpassing in de stoppenkast.

Roelof.
 
A

Anonymous

Guest
Op zich heb je gelijk denk ik,echter weet Felder wel of je hem hobby of beroepsmatig gebruikt?
Beroepsmatig mag je verwachten dat je werkplaats een wat zwaardere installatie heeft met de nodige
zwaardere zekeringen.
Hobbymatig hadden ze je in moeten lichten denk ik.

Succes met reclameren.

:mrgreen:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat reclameren gaat niets worden. Als er is aangegeven dat er 3 keer 230V nodig is dan moet je al voldoende weten -> dat is draaistroom oftewel krachtstroom dat alleen met een drie fase aansluiting op het net te reailseren is en een krachtsroom groep met perilex aansluitingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.