Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 59

Onderwerp: Doorslaan stoppen

Doorslaan stoppen

Doorslaan stoppen

Ik heb een Hammer A31 vlak-en vandiktebank gekocht. 230 volt/16 amp.
    Bij het starten van de machine slaat de stop door, terwijl er verder geen apparaten op dezelfde groep werken en ook verder geen stroom wordt afgenomen? Hoe kan dit? Iemand ervaring mee?

Re: Doorslaan stoppen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roelof Kuik
    Doorslaan stoppen

Ik heb een Hammer A31 vlak-en vandiktebank gekocht. 230 volt/16 amp.
    Bij het starten van de machine slaat de stop door, terwijl er verder geen apparaten op dezelfde groep werken en ook verder geen stroom wordt afgenomen? Hoe kan dit? Iemand ervaring mee?
    Nee, sorry. Wel een oplossing..........................breng de machine maar naar mij

(sorry, kon het gewoon niet laten )

Voor hoeveel ampére is de zekering zelf?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Dat zal toch wel 16 ampere zijn.

Weet je wel zeker dat de machine goed is? Even daar vanuitgaande het volgende.
    Heb je automaten of 'ouderwetse' stoppen. Eerst genoemde kunnen namelijk minder goed met piek spanning omgaan en slaan eerder door. Beetje hobby bob oplossing is om dan een lang verlengsnoer tussen machine en stopcontact te doen. Door de lengte van het snoer neemt de piek spanning iets af. Als het nu wel werkt, is uiteraard de netste oplossing om dan de groep te vervangen voor een zwaardere (anders blijf je ook aan het klooien).

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de inschakelstroom en geeft vaker problemen met installatieautomaten.
    Waarschijnlijk is de oplossing het plaatsen van een trage installatieautomaat voor de betreffende groep. (bijv. B16 vervangen door C16).
    Als je niet zo thuis bent in elektra kun je best een installatiebedrijf inschakelen.

gandel

Als je beschikt over automaten: schaf een automaat aan met een langzame karakteristiek(dus schiet langzamer eruit)
    Als je beschikt over schroefzekeringen: koop een doosje langzame zekeringen b of zelfs c karakteristiek.

Het is bij het inschakelen dat machines meestal de meeste stroom nemen, als ze eenmaal draaien dan kan het een stuk minder.

Neem aan da er niks "vast"zit? Hierdoor zou er ook een zekering uit kunnen vliegen, immers motor wil wel maar omdat hij tegengehouden wordt neemt hij meer stroom af als je groep kan leveren.

Succes, vervelend voor je je wil immers met je nieuwe aanwinst aan de gang.....

Als een electro motor ingeschakeld wordt kan de stroom oplopen tot 6 maal nominaal. Het lijkt me overigens niet dat de motor tijdens normaal bedrijf 16A afneemt. Daarom zou normaal een trage zekering wel kunnen helpen zoals Cijbersijp al zegt.

Niet om bijdehand te doen (ter informatie), maar inschakelspanning of piekspanning zijn hier niet de correcte termen. Spanning is voltage. Zekeringen beveiligen op overstroom, ofwel ampères.

p.s. Mocht een trage zekering geen oplossing zijn, zou je ook een softstarter op de motor kunnen monteren. Verlaagt drastisch de aanloopstroom.

Dank voor alle reacties.
    Ik heb er inmiddels iemand bij gehad en hij heeft de meterkast bekeken. Omdat wij keramisch koken, is er ooit al een aanpassing in het systeem geweest en kan ik rustig een 20 amp. zekering plaatsen. Verder gaat hij de zaak zo aanpassen dat één van de zes groepen speciaal voor de Hammer en de cirkelzaag bestemd wordt. Cirkelzagen en schaven doe je nooit tegelijk, vandaar.
    Groet,
    Roelof

Ik heb momenteel precies hetzelfde met mn hm2 combi!

Terwijl het eerder nooit problemen gaf, en andere apparaten gecombineerd ook geen probleem zijn.

Ik denk dat het ook aan de as kan liggen want die wil sinds kort niet altijd meteen draaien, heeft een zetje nodig( jaja, met een stokje). Terwijl hij niet stroef loopt? Maar in de werkplaats is het wel een ouderwets gedoe met stoppen, hopelijk is dat in de volgende beter.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries Haneborst
    Ik heb momenteel precies hetzelfde met mn hm2 combi!

Terwijl het eerder nooit problemen gaf, en andere apparaten gecombineerd ook geen probleem zijn.

Ik denk dat het ook aan de as kan liggen want die wil sinds kort niet altijd meteen draaien, heeft een zetje nodig( jaja, met een stokje). Terwijl hij niet stroef loopt? Maar in de werkplaats is het wel een ouderwets gedoe met stoppen, hopelijk is dat in de volgende beter.
    Dan is waarschijnlijk de condensator van de motor kapot. (dat ronde ding wat op of bij de motor zit) rond de 5 euro moet je een nieuwe kunnen vinden.

mvg
    Patrick

Forum Rechten