Tuinpoort beslag

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
hallo,

ik vroeg me af of er een soort vuistregel is of info voor het kiezen van tuinpoort beslag (hengen)
ik moet een tuinpoort maken bestaande uit 2 delen (1m breed en 1,8m breed), hoogte is 1m50 en straatzijde is dicht met planchetten
hout is gedrenkt grenen

hoe moet ik de lengte kiezen van de hengen?
ik zou maar 2 hengen per deel willen gebruiken, kan dit? evt met L-vormige hengen

ik vind het raar dat er op websites nooit gesproken wordt over het gewicht dat deze hengen kan "dragen"
of wordt er gewoon gewerkt met breedte? poort is 1m breed, dus heng moet x cm zijn
maar hoe bepaal je dan 2 of meer hengen?
en wat is het effect van zo L vormig beslag?


alvast bedankt voor jullie info

groeten
Wim
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
2 L scharnieren per vleugel volstaan zeker. Ik ben wel voorstander voor een regelbare versie. Vaak iets minder mooi maar erg handig. Zeker bij strakke poorten waar alles heel net moet aansluiten.
 

tuoh

Oud hout
Belangrijker dan de lengte van de hengen is de dikte ervan.
De lengte maakt niet echt veel uit, als er per heng een 3 à 4 bouten ingaan is dat oké.
De diameter van de duim en de dikte van de heng zijn wel bepalend voor het draagvermogen. Een zware poort ophangen aan duimen van 16mm diameter gaat niet lukken, 22mm is al een heel wat beter. Idem voor de hengen, standaard meestal 3mm dik, maar voor de zware klussen moet je toch kijken naar beslag met een dikte van 5mm.

Hoge poorten met middenregel krijgen meestal drie hengen, lagere poorten zonder middenregel altijd twee stuks, al dan niet in L- vorm. Deze laatste geven dan weer meer draagvermogen bij het zware werk.

Wat je moet gebruiken, wanneer wel of wanneer niet, vraagt gewoon ervaring. ER zijn teveel verschillende parameters om te vatten in een paar vuistregels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.