Nieuwe pergola maken.

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Goedemorgen allemaal.


Mijn naam is Klaas.
Na lang denken, heb ik toch maar besloten een topic te maken, hopelijk in de juiste sectie. ( ik ben maar een huis/tuin klusser )
Aangezien hier heel veel mensen zitten die verschrikkelijk mooie dingen kunnen maken,
twijfelde ik erg om hier een vraag te stellen ( of vragen ), omdat ik niet over zoveel kennis beschik.
Maar aangezien ik er zelf niet uit kom, toch maar de vraag gesteld.

Ik heb een pergola die tussen 2 schuren hangt, maar die is aan vervanging toe, wat hij is na een jaar of 10, verrot.
Hier staat in het midden een paal onder, aan de uiteindes is hij in de schuur geboord.

Ik zou de nieuwe pergola eigenlijk iets anders willen maken ( mits mogelijk vanwege de strekte. )
Douglas hout maten 44 x 95 mm voor de liggers en dwars balkjes, zoals je kunt zien heb ik bovenaan 2 muursteunen, daar wil ik een gording van 50 x 150 mm aan ophangen.
De schuine 4 gordingen denk ik ook te maken van 44 x 95 mm als dat sterk genoeg is.
Dan 4 balken vanaf de pergola naar de balk aan muursteunen, en die wil ik ook inkepen.
Ik wil de dwars balkjes het liefste inkepen, echter de bovenkant moet als het even kan vlak worden, omdat hier gaas overheen komt te liggen om een klim plant te begeleiden.
Alleen denk ik als ik de 2 lange lengtes voor de helft uit keep, en ook de dwars liggers voor de helft uit keep, dat dit een zwak geheel wordt.
Of moet ik de 2 liggers minder uitkepen en juist de dwars liggers meer uitkepen, dieper bedoel ik ?
Is dit mogelijk te maken, of wordt het geheel veel te slap ?
Er komt een paal in het midden onder te staan, van 120 x 120 mm, die iemand over had.

Zoals ik het nu heb, ik heb nu de dwars balkjes gewoon ertussen geplaatst en een paar schroeven erin gedraaid.

Ik ben met Sketchup bezig geweest, maar daar moet ik veel meer tijd insteken om iets fatsoenlijk op papier te zetten, vandaar is deze getekend.

Vraag pergola 1.jpg

Bij de dwars ligger 1 en 9 wil ik een pen en gat verbinding maken, en de rest over laten lappen, ongeveer een 200 mm.

Vraag pergola 2.jpg

Ik wil de bovenkant vlak houden, zodat ik dat gaas erop kan spijkeren met krammen, zoals ik nu ook heb.




Dit is mijn huidige situatie, nog genomen voordat ik met de hoge druk spuit bezig ben geweest.
Deze foto heb ik er maar bij geplaatst, voor het geval ik niet helemaal duidelijk ben.

Achtertuin pergola.jpg


Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen, hoe ik dit het beste aan kan pakken, zodat dit nog een sterk geheel blijft.

Alvast hartelijk bedankt,
groeten Klaas.
 

tuoh

Oud hout
Klaas,

een paar opmerkingen over je plannen.

- de muurbalken hoeven zo zwaar niet te worden, voorzien: 50 x 150mm, mag gerust naar 44 x 95mm terug gebracht worden.

- als de constructie in het midden een steunpaal krijgt is de houtsectie van 44 x 95mm voldoende, ook voor de dwarsliggers.

- GEEN inkepingen in die liggers, verzwakt de boel onnodig, zorgt voor een snelle aftakeling en rot.

- plaats gewoon de dwarsliggers OP de langsliggers, deze kan je eventueel een paar cm inkepen langs onder, maar nodig is het niet.

- voor de draad maakt het niet of de langsliggers lager zitten dan de dwarsliggers, als deze laatste alle in één vlak liggen is dat voldoende ondersteuning.

- klassieke verbindingen (pen en gat) zijn hier niet nodig, schroef alles in elkaar = sterk zat.

- wees je er van bewust dat bij de keuze voor douglas je binnen een paar jaar weer aan de slag kan:mad:

Succes met de klus.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je zou de langsliggers aan de bovenkant kunnen afschuinen (zoals een dakje) voor een snelle waterafvoer.

Groet Pel
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Bedankt voor jullie reacties.

Ok bijna helemaal duidelijk, alleen 1 ding kan ik niet helemaal plaatsen.
Overal waar ik lees, hebben ze het erover dat je het beste Douglas kunt kiezen, vanwege de langere levensduur vergeleken met geïmpregneerd hout.
Maar ik kan beter dus gewoon voor geïmpregneerd hout kiezen ?

Groeten Klaas.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Geïmpregneerd hout zou je eigenlijk moeten vermijden, het is chemisch afval.
 

tuoh

Oud hout
douglas word in duurzaamheidsklasse III geplaatst, maar dan heb je het wel over hout met wat meer jaarringen per cm dan meestal in de handel te vinden is onder de naam douglas. Veel (timmer)hout in de handel heeft amper 1 of 2 ringen per 1cm, prima voor balklagen en daktimmers, maar duurzaamheid en stabiliteit is dan wel wat minder.
Je zou in feite op zoek moeten naar "oregon pine" Is de ingevoerde douglas uit de US, deze is aanmerkelijk beter dan het hier gegroeide hout.

Kijk anders ook eens naar thermisch gemodificeerd hout, zoals thermowood of iets in die aard.
Of WRC (=Western Red Cedar)is een prima keuze voor zo iets.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ja daar heb je wel gelijk in.
Ik ben eens gaan zoeken, maar zucht dat is voor mij veel te gek ( ben afgekeurd ).
Maar dat wordt voor mij een veel te hoge kosten post, en mijn huidige geïmpregneerde pergola hangt er ongeveer 17 tot 20 jaar, dat is voor mij ook lang genoeg.
Dus het zal toch echt geïmpregneerd hout ( ook al is het chemisch afval ) zoals H.Katan zegt, of Douglas moeten nemen.
Wat is in die 2 dan de beste optie ?
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
Je probleem wordt denk ik niet de hout maar de kombinatie hout+klimplant.
(nederlandse) douglas is denk ik sterk genoeg om vele jaren door te gaan als hij niet direkt in/op de grond staat. Ik heb ze van houth. geven ingekocht voor mijn schuur overkapping, jaar of 4 geleden, ja de planken waren hier en daar crooked maar zeker meer dan 1-2 jaarringen per cm, en ze staan nog steeds muurvast in wind regen en zon helemaal kaal onbehandeld.
Voor de schutting heb ik een jaar eerder geimpregneerde planken (vuren denk ik) gekocht en ja die staan ook goed maar ze trokten krom, werken veel meer en ze zijn veel lelijker met die groene vlekken.
Ik denk dat het meest belangrijk is dat ze voldoende lucht krijgen om niet continu nat te zijn.

Dat is ook de zwakste punt hier wat ik zie; namelijk je gaat een klimplant hierover laten klimmen, die trapt vocht en stof op de oppervlak en in de kieren en verbindingen van je hout en daar begint ie dan rotten/fungus groeien/etc. Verder sommige klimplanten gaan zelf ook in de kieren ingroeien en dat is dus erg.
Hangt sterk van de type plant; een roos of klematis is niet erg, maar die snel groeiende donkergroene "klimop" (hedera helix..??) bijv. maakt alles snel kapot. Ziet romantisch uit van een afstand, maar groeit veel te snel, maakt alles kapot, en laat ook vrij veel stof op je kop vallen.
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Nee klopt, ik snap wat je bedoelt, maar het is niet zo een klimplant ( roze regen ) die zich helemaal hechten gaat.
Puur voor begeleiden van de plant, en de wind kan er aan alle kanten bij om het hout droog te houden.
En ach over de huidige heeft ook een klimmer gezeten, die staat volgens de vrouw al 17 tot 20 jaar ( wel met geïmpregneerd hout )
Daarbij wil ik proberen om de palen op poeren te zetten, zodat ze niet in de grond staan.

Ik begrijp dat er betere keuzes in het hout zijn, maar dat wordt mij te duur.

Ik ga mijn andere klus ( overkapping met polycarbonaat platen ) afmaken bij mijn ouders, dan maar eens hout gaan halen.
Nog een paar kleine dingetjes zoals kitten, zooi opruimen dan is dat in ieder geval klaar.
Daar ligt ook nog wel wat rest stukken van Douglas, ik ga eens kijken hoeveel jaarringen daar opzitten,
wat tuoh zegt is natuurlijk waar, maar had ik nooit aan gedacht, maar wekt wel mijn nieuwsgierigheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.