4 op 3 werkplaats inrichten

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Binnenkort schaf ik mij een grotere draaibank aan, dus is het weer tijd om de werkplaats te herschikken.
Ik heb de onderstaande schema's snel in paint.net in elkaar gezet met idee om uiteindelijk in sketchup uit te werken om een gevoel van de ruimte te krijgen.
de draaibank en werkbank zijn de enige die niet op wielen staan (buiten de dingen die aan de muur hangen natuurlijk.

De ruimte is 4 meter op 2.65 meter. iets kleiner dan een enkele garage, want de fietsen en dergelijke moesten er ook in.
De afkortzaag staat niet altijd ideaal op deze schema's, maar staat op wielen, dus kan voor gebruik verplaatst worden.

De deur draait naar de linker onderhoek, naar binnen open, dus daar kan max 65cm achter.
De werkbank is net in elkaar gezet, maar de bankschroef is nog niet gemonteerd, dus die kan op een andere plaats komen.

Wat vinden jullie de beste indeling? wat kan beter?

indeling A

atelier A.jpg

indeling B
atelier B.jpg

indeling C
atelier C.jpg
 
Laatst bewerkt:

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Je moet er zelf toch in werken? ik weet niet wat jij het meeste gebruikt etc. Deel het in zo dat het voor jou het beste lijkt en ga aan het werk, dan kom je er snel genoeg achter of het goed staat of niet :)
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Klopt, maar omdat de draaibank zo'n 180kg zal wegen ga ik die niet zomaar kunnen verzetten. Dus heb ik die graag direct op de juiste plaats.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
ik zou zelf voor optie c gaan en dan de bandschuurmachine en de afkortzaag wisselen als dat past?? Bij optie a lijkt mij het namelijk onhandig dat je met de tafelzaag bij grotere stukken tegen de draaibank knalt. Bij optie c kan je dan de werkbank als outfeedtable gebruiken. en dat zelfde geldt voor de afkortzaag. Voor langere balken heb je niet echt een ondersteuning, maar als de tafelzaag een goede hoogte heeft kan je die met de werkbank gebruiken voor ondersteuning van langere balken.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Zelf zou ik de afkortzaag naast de werkbank maken , anders kun je geen lange stukken zagen .
De draaibank zou ik rechts naast de deur zetten ,
Waar laat je je houtdraaibeitels en andere draai benodigdheden ?
Succes met puzzelen , haha .

Willem
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Op dit moment staat mijn kleinere draaibank ook links van de deur. En aan de kant van de deur hangt een rek aan de muur voor de beitels.
De lange stukken gaan waarschijnlijk altijd een probleem zijn voor de afkortzag of de tafelzaag. Beide staan op wielen, maar ervaring leert dat ik vooral de tafelzaag laat staan.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dat ken ik volledig ik hoop alleen dat niet te vaak met een loodzware draaibank te moeten doen ;)
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zet zo veel mogelijk op wielen, want dan ben je het meest flexibel. In het laatste jaar heb ik bijna alles (zaagtafel, lintzaag, kolomboor, 1 vd 2 werkbanken, gereedschapswagen) op wielen gezet en die flexibiliteit is ideaal in mijn kleine garage (2,75 x 5,5m). Veel machines staan zo dat ik ze bij kleine klusjes direct kan gebruiken en bij grotere klussen max 1m moet verrijden.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
@L.N. dat is inderdaad het plan.
Ondertussen wat onderhandeld met vrouwlief en nu heb ik de ganse garage ter beschikking :cool:.
Dan kom ik ruwweg op onderstaand plan uit. De buizen van de stofafzuiging lagen zo al, dus die kan ik behouden.
Zoals gezegd gaat het mij vooral om de draaibank omdat ik die direct op de juiste locatie wil hebben.
Ik heb nu rekening gehouden met 80cm doorgang tussen de machines en die staan dan nog vaak op wielen.
full atelier.jpg

Dat zal het worden als eerste iteratie. daarna zie ik wel :D
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Aan de rechterkant. De kop van de draaibank is dus onderaan richting de deur.
Ik hoop met 15cm ruimte aan de losse kop genoeg te hebben.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Zou je slijpmolen aan de rechter kant hangen van je werkbank, Zodat je een tafel kan maken voor je afkortzaag. en daarboven opslag voor hout en machines die je niet veel gebruikt.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ah de afkortzaag staat op een kar met zijvleugels die kunnen inklappen
Een beetje zoals deze https://youtu.be/CcuElzIKDKE
Er komt wel nog een kap overheen om het stof op te vangen en af te zuigen. Maar toch een interessante suggestie.
Ik had ook al gedacht om die links of rechts van de tafelzaag te hangen op een hoogte dat de langere stukken niet in de weg zit.
Voor een slijpmolen lijkt mij dat geen probleem. De muren zijn trouwens met osb afgewerkt (en op die muur komen mss french cleats) dus verhangen zal geen probleem zijn. :D
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ah die had ik ook al gezien maar neemt veel plaats in en kan je niet of amper verplaatsen. Misschien maak ik wel zoiets eenmaal ik tevreden ben van de layout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.