afzuiging - geluid tegen gaan met anti-geluid?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een werkplaats van 6x9 meter, met een schuin dak en een verdieping over de helft. Logistiek gezien kwam de afzuiging het beste terecht op de verdieping, precies grenzend aan de open ruimte. De afzuiging heeft 3pk / 400V en heeft een 160 mm buis naar de draaibank en een 100 mm slang voor stofzuigen. Als hij aan staat, meet ik met de Noise Exposure app een 57 dB. Dat is op zich niet pijnlijk hard, en ik vind het zelfs zonder oordoppen goed te doen. Volgens een andere app, Spectroid, zijn het met name vaste frequenties van rond de 200 Hz en rond de 300 Hz die het leeuwedeel van het geluid maken.

Het hele ding aftimmeren geeft wat problemen (schoonmaken van de filters, verwisselen van de ton onder de cycloon, evt. verwisselen van de zakken) en sluit bovendien de verdieping heel erg af, omdat er geen licht meer doorkomt.

Nu hoor je tegenwoordig van alles over 'anti-geluid'. Is daar een simpele oplossing voor? Een raspberry-pi met microfoon, versterker en luidspreker?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik vrees ervoor. Geluid zijn golven, en bij het anti-geluid waar je over spreekt, maken ze idd exact de tegenovergestelde golf zodat de twee golven elkaar opheffen. Dit werkt redelijk goed met noice cancelling head phones, omdat die over uw oor worden geplaatst en slechts heel plaatselijk anti geluid wordt geproduceerd. uw afzuiging stuurt het geluid overal naartoe, golven ketsen af op muren en dergelijke. het anti geluid zou exact het tegenovergestelde moeten doen maar vertrekt bv al niet van dezelfde plaats en dus zijn de golf lengtes al anders etc... Mocht dit zo mogelijk zijn, bestonden er geen geluiden meer voor autos, vliegtuigen etc...
Enige oplossing is dus een hoofdtelefoon maar is dan enkel voor u of zorgen dat de golven gevangen worden, dus toch afsluiten
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Mocht je van een experimentje houden zou ik het zeker proberen. Er is a priori geen reden dat het in een grotere ruimte niet zou werken.
Gereflecteerde golven kunnen ook opgeheven worden, en als je luidsprekers dicht bij de bron plaatst zou je wellicht zelfs kunnen voorkomen dat ze gaan ketsen op muren.

Ben zeer benieuwd naar het resultaat mocht je het gaan proberen!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik ben geen akoestisch expert maar:
Je wilt de geluidsgolven opnemen met een microfoon.
Vervolgens wil je een inverse geluidsgolf produceren die de initiële geluidsgolf marginaliseert.
Wat ga je dan na 1ms meten met je microfoon?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat dat het probleem niet hoeft te zijn, zo'n afzuiger maakt volgens mij herrie op vaste frequenties. Een keer goed ingesteld, blijft dat hetzelfde. Wat dat betreft is het gemakkelijker dan bij een hoofdtelefoon waar je variabele geluiden wil wegfilteren. Maar, ik snap MCarma wel, echt opheffen overal in de ruimte kan alleen als de tegengestelde geluidsgolven op hetzelfde punt ontstaan als de reguliere geluidsgolven. En dat is natuurlijk wel lastig.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik betwijfel of er echt sprake is van vaste frequenties. Ik denk namelijk dat het toerental toch iets varieeert afhankelijk van het gebruik: dikke buis, dunne buis, stofzuigen en noem maar op. Daarnaast was onlangs nog wat aan de hand met de frequentie van het stroomnet. Ben geen expert, maar als je een vast tegengeluid maakt tegen een iets varierend geluid, zou je dan niet een soort akoustisch moiré-effect krijgen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het probleem is inderdaad waar je wat meet. Een koptelefoon cancelt het geluid dat het opvangt bij je oor. In een ruimte is het geluid overal anders, door de akoestische eigenschappen van de ruimte. Je kunt het wel op 1 plek meten en op die plek met antigeluid cancellen, maar op elke andere plek in de ruimte is het geluid (spectrum en fase) anders, en zal het antigeluid van plek 1 het geluid aldaar niet uitdoven. Dat wordt dus geen simpele raspberry pi oplossing (wellicht wel als je er 20 pi's tegenaan gooit ...)

In een droge akoestische ruimte met eenvoudig geluid krijg je het nog wel voor elkaar om met 1 of enkele sensors antigeluid te produceren dat de ruimte stil maakt, maar een afzuiger in een schuurtje lijkt me een probleem dat sneller en goedkoper met isolatie wordt opgelost dan met antigeluid ;-) Is het alleen voor jezelf, dan een goede gehoorbescherming.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ik zag laatst een vrachtauto die ook 'stil' was. Volgens mij produceerde deze ook tegengestelde geluids golven om toch te kunnen laden en lossen in de stad. Zoiets dacht ik tenminste te lezen .
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Voertuigen, Honda doet zo iets tot 100 HZ. Ik vermoed dat het in een zo kleine ruimte neerkomt met een staande golf, weg fazeverschuivingsprobleem
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik zag laatst een vrachtauto die ook 'stil' was. Volgens mij produceerde deze ook tegengestelde geluids golven om toch te kunnen laden en lossen in de stad. Zoiets dacht ik tenminste te lezen .
Ik werk in een bedrijf dat zowel schokdemper(ophanging) als uitlaten produceert, dus kan ik jullie hier mischien uit het lijden verlossen. Dergelijke vrachtwagens werken meestal met bijkomende electrische aandrijving en is dus een hybride.(colruyt trucks kunnen tot 10 km 100% electrisch rijden!!. De technologie van "tegengeluid" is veel te duur en zeer complex. Als je dit wil toepassen op je afzuiging ben je ettelijke duizende euro's armer en zou dus slechts beperkt werken.
Nu is de vraag welk geluid wil je tegen gaan? Geluid van de motor-waaier of het stromings geluid van de lucht? Of het geluid van de spaanders in metalen buizen?
Een paar oplossingen:
- motor geluid : inkapselen van de motor in een box met aanzuig demper (aanzuiging van de lucht voor de koeling van de motor ! !)
- contactgeluid door de afzuiging op rubberen isolators zetten, zodat het trillen van de afzuiging niet overgedragen wordt naar een vloer of plafond die vaak als klankkasten fungeren.
- lucht stromings geluid door de luchtsnelheid te verlagen (grotere diameter van de leidingen) met alle gevolgen van dien.
- en het geluid van spaanders tegen de buiswand door dubbelwandige buizen te gebruiken .
...
Ik zou zeggen : veel geluk
Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.