Nieuwbouw garagebox inrichten tot werkplaats

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Zo, 3 weken verder waarvan een weekje vakantie is dit het resultaat tot nu toen:

Het afzuigsysteem is zo goed als klaar. Het was een hele klus waarbij ik toch van mijn tekening ben afgeweken, om de ruimte optimaal te benutten. Aangezien ik de boel met lijmmoffen heb gemonteerd (nu al spijt van, had ik maar manchetten met rubber genomen), moet ik de verbindingen nog wel tapen met alutape. Hiermee hoop ik alle instroom van valse lucht weg te halen. Ik heb 125mm buis gebruikt. De schuifkleppen heb ik zelf gemaakt, wat echt een fluitje van een cent was. Ik moet nu de machines plaatsen en de flexibele slangen aansluiten op de kleppen. Ook moet ik nog passende verloopstukken vinden en die aansluiten op de flexibele slangen en de verschillende machines.
IMG_20180515_135139635.jpg
IMG_20180515_091604889.jpg

IMG_20180511_162415495.jpg

IMG_20180511_162446575.jpg

IMG_20180511_162436395.jpg

IMG_20180511_162523314.jpg


Aan de muur achter de zaagtafel twee Triton woodracks opgehangen. In een mum van tijd gebeurd. Het is een prima systeempje.

IMG_20180515_135151338.jpg

Tussendoor nog een in nieuwstaat verkerende Scheppach HMC 2600 op de kop getikt met langgat-boorinrichting, en slijpinrichting. Bij deze koop in ook een Scheppach lintzaag in goede staat mee kunnen krijgen. Mijn kleine lintzaagje gaat de deur weer uit.

IMG_20180515_135211849.jpg

IMG_20180515_135122499.jpg

Vandaag begonnen aan mijn nieuwe Mitresawstation, hiervan zal ik ook regelmatig wat foto 's proberen te posten.

Wat geeft dit toch ontzettend veel voldoening, het inrichten van je eerste werkplaats!
 

Bijlagen

  • IMG_20180511_162353537.jpg
    IMG_20180511_162353537.jpg
    56,7 KB · Weergaven: 704
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
waarom de behuizing van de rotor niet 90° gedraaid zodat de uitblaasbuis recht tegenover de filter inlaat zit?
Kijk even in mijn afzuig topic wat ik bedoel.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
waarom de behuizing van de rotor niet 90° gedraaid zodat de uitblaasbuis recht tegenover de filter inlaat zit?
Kijk even in mijn afzuig topic wat ik bedoel.

Om hele platen van 2.40 te kunnen zagen heb ik de ruimte achter mijn zaag tot aan de muur waar de buizen aan hangen volledig nodig. Dus ik heb besloten de behuizing van de rotor en het filter niet aan die muur te hangen. De ophangbeugel van de rotor zit nu eenmaal zo dat het uitblaasstuk dan deze kant op wijst. Dus maar zo opgelost.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Zo, na een drukke periode nog even een update voor de geïnteresseerden. Inmiddels een kast gemaakt voor mijn Ryobi afkortzaag, ook wel Mitre Saw station genoemd. Hiervoor heb ik underlayment gebruikt. Niet de beste kwaliteit, maar ik heb het recht kunnen krijgen allemaal. Nu nog wat knoppen op de lades, een inklapbaar verlengtafeltje om de afkortlengte te vergroten en een verschuifbaar meetblokje voor in de T-track maken.
Ik heb de afzuiging verlengd en het zaagsel van de Ryobi wordt redelijk weggezogen.
IMG_20180710_165502247.jpg

Hier nog wat indrukken van de ruimte. Van wat resthout een uitvoertafeltje achter de Hammer gemaakt.

IMG_20180802_124853143.jpg

IMG_20180725_133408763.jpg

IMG_20180725_135329826.jpg

De volgende projecten komen er nu nog aan:

- Een grote kast voor op de zolder. Voornamelijk plaatwerk
- Kasten voor de nieuwe kamers van mijn 2 zoons (net een verbouwing thuis gehad en de oude inbouwkasten verkocht)
- Het laten functioneren van mijn scheppach lintzaag (2 lagers die het zaaglint achter geleiden zijn helemaal aan gort).
- Het laten functioneren van mijn scheppach hmc2600 vlak-vandiktebank met hulpstukken.

Genoeg te doen nog, ik zal nog heel wat hulp gaan vragen hier op dit forum. Ik heb verder nog te weinig ervaring om anderen van deskundig advies te voorzien. Maar ik lees veel posts en probeer waar ik kan een steentje bij te dragen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Nou "zonder ervaring" heb je toch maar een fraaie verzameling machines en een zeer nette werkplaats aangelegd! Complimenten!
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Dank voor de complimenten! Het ziet er profi uit, dat vond ik zelf ook. Maar het wordt nu wel eens tijd om iets ermee te gaan maken Mijn krachtstroom is er alleen uitgevlogen vorige week. Blijkt ergens fout te zitten, maar gelukkig niet in mijn zelf aangelegde installatie die is gecheckt en doorgemeten door een elektricien. Bij de hoofdaansluiting van het garageboxencomplex zit ergens het probleem en daar wordt morgen naar gekeken door de elektricien van het garageboxencomplex. Weer een paar dagen kwijt....:mad:
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dank voor de complimenten! Het ziet er profi uit, dat vond ik zelf ook. Maar het wordt nu wel eens tijd om iets ermee te gaan maken Mijn krachtstroom is er alleen uitgevlogen vorige week. Blijkt ergens fout te zitten, maar gelukkig niet in mijn zelf aangelegde installatie die is gecheckt en doorgemeten door een elektricien. Bij de hoofdaansluiting van het garageboxencomplex zit ergens het probleem en daar wordt morgen naar gekeken door de elektricien van het garageboxencomplex. Weer een paar dagen kwijt....:mad:
Heb je geen eigen kWh meter? Dat lost het probleem wel snel op.

Overigens, petje af voor de werkplaatsinrichting! Je gaat vast heel veel mooie dingen maken.

Ik heb de discussie over statische elektriciteit met interesse gevolgd. Bij Kolengestookte elektriciteitscentrales en Vuilverbrandingsinstallaties gebruiken ze elektrofilters om het fijnstof te vangen. Immense Lege dozen met grote gladde platen op de ene pool, en stroomdraden daartegenover op de andere pool van hoogspanning (gelijkspanning, Megavolts). Het stof beweegt door de lading dan naar de platen en kan afgeklopt worden en opgevangen. Geeft geen stromingsverlies en werkt ook voor zeer fijn stof. Wellicht iets in plaats van de “fijn”stoffilters die nu worden gebruikt. Ik ken nog geen fabrikant van kleine elektrostatische filters.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.