Hulp gevraagd bij freesbit aankoop

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi guys

ik ben zoals misschien bekend onervaren met freeswerk begonnen. Heb al een freestafel gebouwd en beginnerssetje enz. enz.

nu heb ik twee vragen.

ik kom niet verder om twee juiste bitjes te kiezen met een 8 mm schacht.

Voor mijn eerste klusje wil ik een 26 mm plank kwartrond frezen op mijn freestafel maar kom bv. Op Ecotools te veel tegen om de juiste/perfecte te kiezen.

Voor mijn tweede klusje moet ik ovale panelen van 4 cm dik notenhout flush trimmen met een mal.
Dit heeft mij veel hoofdbrekens gekost welk bitje/waar zit het wieltje/hoe hoog en is dit uberhaupt mogelijk.

zeer veel gegoogled maar ik kom er natuurlijk ook qua ervaring niet uit..... alle hulp is welkom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.857
2.517
Een frees met een radius van 25,4mm zou in de buurt komen, maar die zal een 1/2' as hebben. Voor je tweede klusje kan je een kantenfrees 12,7 x 51mm nemen. Die heeft ecotools met een 8mm as. Tussen rechte en scherende snede heb ik nooit veel verschil kunnen ontdekken bij het frezen van aanrechtbladen met een mal.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Een frees met een radius van 25,4mm zou in de buurt komen, maar die zal een 1/2' as hebben. Voor je tweede klusje kan je een kantenfrees 12,7 x 51mm nemen. Die heeft ecotools met een 8mm as. Tussen rechte en scherende snede heb ik nooit veel verschil kunnen ontdekken bij het frezen van aanrechtbladen met een mal.

Hardstikke bedankt.

Mijn eerste vraagstuk heb ik zojuist zelf weten op te lossen door veel met mdf te experimenteren met een van mijn 8 mm schacht kwartrond (kennismakings)freesjes was het raak...ik heb nauwkeurig de hoogte maat genoteerd voor straks in het echie...dit freesje gaf eigenlijk best wel een mooie ronding naar mijn zin.

Tweede vraagstuk perfect !!....ga ik gewoon bij Ecotools bestellen hardstikke bedankt.:cool:

edit
zojuist wat freesbitjes besteld en ik begin het een beetje te snappen, gelukkig.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die frezen van ecotools met lager hebben het nadeel dat het schroefje er nog wel eens uit loopt, met als gevolg dat het lagertje er af valt en je met een gat in je werk achter blijft. Ik zou daar even goed aandacht aan besteden.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Die frezen van ecotools met lager hebben het nadeel dat het schroefje er nog wel eens uit loopt, met als gevolg dat het lagertje er af valt en je met een gat in je werk achter blijft. Ik zou daar even goed aandacht aan besteden.


tjeetje dat is vervelend...dat is dus een kwaliteitsprobleem...bedankt ik ga die 51 mm bit gelijk ook nog ergens anders bestellen want dat mag in mijn notenhout niet gebeuren !!!

heb je het inbusje wel eens geborgd met een loctite pasta oid.


zou dit een goed alternatief zijn

https://freeskop.nl/Bovenfrezen/HM-...I6MzMwfQ==&utm_campaign=twenga&utm_medium=cpc
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
De eerste keer had ik inderdaad de frees gebruikt out of the box, wat in mijn ogen uiteindelijk ook de bedoeling moet zijn met zoiets :rolleyes: Toen ging het over een afrondfrees met lager. Sinds toen check ik elke frees met lager voor ik ze gebruik. Maar toen ik een tijdje later een (welliswaar vrij groot) werkblad wou kopiëren op het metalen onderstel, heeft een kopieerfrees zich toch nog ontdaan van zijn lager. Sinds toen heb ik enkel nog CMT freesbits besteld.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Als je niet zoveel freest of voor een enkele klus een freesje nodig hebt wil je niet persé een duur freesje kopen.
Voordat ik een voordelig freesje met lager gebruik, borg ik het imbusje altijd met een beetje loctite. (wel opletten dat je het lagertje niet 'borgt' :) ). Tot nu toe ging het steeds goed.

mvg,
Gijs.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
prima freesjes van ecotools, ind wel even het schroefje nakijken/aantrekken
enne 2 freesjes, voor de prijzen daar zou ik een handvol bestellen, kan je lekker ervaring opdoen en dingen uitproberen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.