Hobby opstarten

Ron Swanson

Nieuw lid
16 apr 2018
2
0
Hallo allemaal,
Ik wil voor de hobby wat pallets bewerken en hopen dat er wat moois uitkomt. Nu heb ik zo goed als geen houtbewerking tools en moeten die dus gekocht worden.
Om die pallets op maat te zagen dacht ik dus aan zo'n hobby zaagtafel (linkje die van 100-200€).
Zit ik met zo'n tafel goed of zie ik iets over het hoofd?
En ik zie ik veel van die tafels de optie om het zaagblad tot 45graden te kantelen maar kan ik hem ook laten zakken?
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, ik denk dat je aan een reciprozaag meer hebt om pallets uit elkaar te zagen.

Groet Pel
 

Ron Swanson

Nieuw lid
16 apr 2018
2
0
Het uit elkaarhalen van de pallets was ik niet vanplan met een zaag te doen. Ik wilde de losse planken enigzins nauwkeurig opmaat zagen. Daarom lijkt me toch zo'n zaag uit de losse pols toch ongeschikt. Maar bedankt!
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik gebruik ook een reciprozaag. Kan je in een paar minuten van een pallet allemaal losse plankjes maken. Kan je ze daarna op maat zagen met bv aan afkortzaag

Voor de recipro wel een zaagblad gebruiken dat zowel voor hout en metaal geschikt is
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Hartstikke leuk pallets en geeft een bepaalde look, maar let wel heel goed op spijkers die achterblijven! Soms zit er eentje in die je niet gelijk ziet. Als de zaag de spijker raakt, vliegt'ie rond en ben je niet zo blij :-|

Hoe nauwkeurig wil je het gezaagde hebben? Het merk Inca wordt nogal eens tweedehands aangeboden. Is vrij basic maar zeer degelijk.
 

rawcut

Nieuw lid
16 jun 2016
14
0
Ha Ron, koop iets van Evolution. De “rage” zaagbladen gaan door alles, inclusief spijker en nieten...

succes met je nieuwe hobby


henk
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Leuk, ik ben deze hobby ook met pallets begonnen. Ik haalde eerst altijd de planken los, zonder te zagen. Toch zie je dan nog wel eens een spijker of nietje over het hoofd.
Succes in elk geval!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik geniet er zelf enorm van om simpele meubeltjes of constructies te bouwen van pallethout en op die manier voor heel weinig geld met deze hobby bezig te zijn. Ik heb trouwens een soort dubbele koevoet in elkaar gelast om pallets uit elkaar te halen, dat maakt dat klusje wel een stuk gemakkelijker. Maar even on topic: Heb je om planken op maat te zagen niet meer aan een afkortzaag? Die zijn voor dit doel ook best goedkoop te verkrijgen. Je kunt ook een handcirkelzaag overwegen, met een haakse aanslag erbij kun je daar ook goed mee afkorten en je kunt er eventueel ook mee schulpen of plaatmateriaal verzagen...
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Wat is er mis met een gewone afkortzaag?
Je weet wel, zo’n apparaat met een houten handvat waarmee je op en neergaande bewegingen maakt:p
Voordat jij je machine gevonden hebt, zaagje erin gedaan hebt, verlengsnoer gevonden hebt, gehoorbescherming....,
is die hele pallet al in schrootjes gezaagd handmatig.

Zonder herrie, stof etc.
Waarom moeilijk doen als het zo makkelijk is?

Groet,
Hans
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Yep +2
Af en toe lijkt het of we Amerikanen beginnen te worden en voor elk simpel klusje een dure elektrische machine moeten hebben.
Leve het handgereedschap en leer dit te onderhouden en scherp te houden.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Met een eenvoudige decoupeerzaag kom je ook aardig ver met pallets, en dat apparaat heeft elk huishouden toch vaak standaard in huis.
Hoi Wilco,
Dan nog, ik zou hiervoor altijd een handzaag pakken.
Zowel qua snelheid als nauwkeurigheid win je dat ruimschoots.
Groet,
Hans
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Volgens mij als je het goed leest vraagt hij niet naar machines om de pallet te slopen, maar naar een tafelzaag op de latten te verwerken tot meubels etc als de pallet gesloopt is.......
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Volgens mij als je het goed leest vraagt hij niet naar machines om de pallet te slopen, maar naar een tafelzaag op de latten te verwerken tot meubels etc als de pallet gesloopt is.......

Is ook mijn lezing.

En daarvoor zou ik met beperkt budget eerder gaan voor een decoupeerzaag, maar liever nog een invalzaag met geleiderail.
Werken met pallethout houdt ook schulpen in, en dat doe ik persoonlijk toch niet graag met de hand.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Yep +2
Af en toe lijkt het of we Amerikanen beginnen te worden en voor elk simpel klusje een dure elektrische machine moeten hebben.

Is dat zo erg? Soms is het werken met een 'elektrische machine' gewoon leuker!
Maar heb je intussen al een wat beter beeld van hoe je het wil gaan doen Ron?
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Is ook mijn lezing.

En daarvoor zou ik met beperkt budget eerder gaan voor een decoupeerzaag, maar liever nog een invalzaag met geleiderail.
Werken met pallethout houdt ook schulpen in, en dat doe ik persoonlijk toch niet graag met de hand.
Een invalzaag lijkt mij niet het juiste gereedschap. Planken van pallets zijn vaak smal. De lineaal van de invalzaag is ontworpen voor plaatmateriaal. Je zult de liniaal altijd moeten ondersteunen en klemmen. En dan is het te hopen dat het materiaal niet weg schiet omdat dit niet onder de anti slip van de geleiderail ligt.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
af en toe lijkt het wel een stenentijd forum hierow! Look-a-like Matthias Wandels... Niet iedereen heeft die mindset. Handzaag net zo snel, is toch echt dikke onzin. Pallet hout afkorten, is het enige wat je nodig hebt een elektrische afkortzaag, niet radiaal, dus die zijn helemaal niet zo duur. Juiste advies geven is niet iemand (bijna) dwingen om het met de hand te doen.

Hierbij een filmpje pallets demonteren. Mooie plankjes klaar om af te korten en meubeltjes te maken.
https://youtu.be/ZtPmUZ-k3aI
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Volgens mij toch maar een kwestie van tijd voor hij zijn voet verkeerd neerzet en zichzelf moet gaan demonteren van de pallet ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.