Welke kruislijn laser kopen.

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hallo,

De oude sola kruislijn laser heeft het begeven dus nu moet er een nieuwe komen maar er is zoveel keuze, kon hierover niet veel vinden op het forum....

Dus

Wat wil ik?
-horizontaal 360°
-verticaal 2 lijnen 90°
-groene laser
-optionele ontvanger

Ik gebruikte de sola voornamelijk binnen maar met een aantal verbouwingen op stapel als een aanbouw en een nieuwe werkplaats zijn mijn eisen wat aangepast.
Iemand ervaring met Chineze makelij?

Bedankt voor het meedenken!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Twee merken die er uit springen in het segment van betaalbare kruislijnlasers: Bosch en Leica.
Leica heeft een lange geschiedenis als geometrische fabrikant, en kwamen onder andere als eerste met de Disto afstandlaser. Bosch heeft zo'n tien jaar geleden zowel CST/Berger als Robotools overgenomen, waarbij CST/Berger de profi producten maakt (rotatielasers ed) en Robotools hoofdzakelijk de Bosch groen producten vervaardigd.

Tegenwoordig komen overigens bijna alle lasers uit Azië, ook van de A-merken.

Deze twee voldoen aan je eisen:
https://www.lijnlasershop.nl/leica-lino-l2g-plus-lijnlaser.html

https://www.klium.nl/bosch-gcl-2-50-cg-ip54-lijnlaser-0601066h00-392441

Beide kruislijn, beide groene laser en beide met ontvanger uit te breiden.

Op werk hebben we de rode Leica Lino L2, die bevalt goed en heb ik thuis ook gebruikt. Van Bosch heb ik een afstandmeter en die vind ik zelfs nog fijner als de Disto's van werk.

Er zijn uiteraard nog wel meer betrouwbare merken zoals Sokkia, Stabila, Spectra en Laserliner, maar die zijn minder goed verkrijgbaar en ook aardig aan de prijs.

Jou vraag voor Chinese makelij, ik hoop niet dat je Alibaba rommel bedoelt, je gaat de betrouwbaarheid van je werk af laten hangen van je meetgereedschap, dus dat is jou referentie. Ik zou daar niet op bezuinigen. Een kruislijnlaser van de Lidl klinkt aanlokkelijk, maar ik zou daar niet aan beginnen.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
William geen klusje zonder disto ;) krijg je click plinten van.
De sola heeft het vanaf 2001 goed gedaan en toen een rib uit mijn lijf en nu ik weer analoog bezig ben werkt dat ook wel maar een keuken stellen zonder vindt ik gedoe. Heb niets van Bosch als uiteraard een klopboormachine, ik ga eens kijken.
Thnx
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
IMG_20180416_220436.jpg William een dubbele kruislijnlaser dan? Kom ze idd niet veel tegen maar met keuken eilanden en wanden onmisbaar
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik zelf heb een infiniter met een rode laser en een baak. Werkt al jaren naar tevredenheid. Wat is het voordeel van een groene laser?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Weer wat geleerd. Kan u mij ook aangeven bij wat voor werkzaamheden zo'n dunnere lijn relevant is? Als je geen baak hebt, is een beter zichtbare lijn wel handig, maar ik kan me zo geen werkzaamheden bedenken, waarbij een heel erg dunne lijn nodig is.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Op grotere afstand is een dikke rode lijn niet prettig / precies. Onlangs met een groene gewerkt en dat was prettig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Mooie foto, maar in de praktijk doe je dat met een rolmaat, een smetlijn en een magnetische waterpas. De eerste keer dat iemand een stuk blik uit zijn handen laat vallen is de laser hemelen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Jij hebt nog nooit met een laser gewerkt. Dat kan ik uit je opmerking opmaken.

Een lijn die altijd, overal op dezelfde plek staat en die er ook is als beide handen bezet zijn is super handig.

Een plafond uitrachelen met een laser is zoveel makkelijker dan met een waterpas klooien. De gemiddelde gebruiker van een laser laat op zijn waterpas na, die heb je nog wel nodig, de rest thuis. Niet meer nodig.

Maar de oude methode werkt wel gewoon, is ook goedkoper, maar handiger, nee, daar heeft de technologie een voorsprong genomen.
Thuis heb ik geen kruislijnlaser, maar ik mis hem best wel vaak, zeker als ik alleen werk. Tegelen of een kozijn plaatsen heb ik dan nog niet eens gedaan, daar zou ik hem ook voor gebruiken.

Afvoeren op afschot, straatje leggen, nog twee prachtige voorbeelden waarbij de laser fijn werkt. Ik heb wel een laserafstandmeter, handig met rolmaatfunctie, knetterd je lint niet naar beneden als je 6 meter gordijnroede staat uit te tekenen voor de afstanden van de steunen. Ik gebruik hem ook voor afkorten op de afkortzaag. Even tegen het blad richten en je legt lange lengtes in één keer goed.

Maar je moet er wel voor open staan om er mee te leren werken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vorig jaar gebruikt bij wandjes zetten, dan werkt zo'n laser prima, je komt geen hand meer te kort, wat bij een waterpas wel eens voorkomt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Trilliwilli Ik hoop niet dat je opmerking tegen mij gericht is, want ik doe dit soort werk al een jaar of 20 voor mijn brood. Je kan met een laser prima werken, maar zodra er meer mensen op een bouwplaats lopen zet je geen laser op de grond. Voor plafonds uitzetten klem je hem op een spant, dan is je laser redelijk veilig. In woonhuizen waar ik alleen loop gebruik ik ook de laser vooral voor het uitzetten van plafond rachelwerk. Ook dan hangt hij aan de balken, zodat hij redelijk veilig is. Voor tegelwerk zet je je begin peil uit en de lijnen smet je. Je laat niet je laser in de ruimte staan, want dan staat hij constant in de weg en je staat zelf steeds voor de straal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.