Ronde tafel WIP

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
mootje zei:
dat ziet er goed uit, ook ik wil een keer zo'n tafel maken , dus ik kijk de techniek even af. ;)
ik ben benieuwd wat er qua poten/poot onderkomt.even duidelijker; hoe dat met die driepoten eruit komt.

Ik ben even benieuwd als jij :) Nog even geduld...
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Na een verkwikkende wandeling op de hoge plateaus van Belgenland, tafelblad klaar voor afwerking.

5360982484_38d113db90_b.jpg
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Eerst moesten de poten nog op lengte gezaagd worden.

5366978850_cd1c2fe8da_z.jpg


5366978852_356bb0d5f3_z.jpg


Maar als je de tafel onder een bepaalde hoek toekijkt krijg je een serieus vertekend beeld :shock: :shock: :shock:
5366994284_698450c885_z.jpg


En toch :D

5366369019_915c4f47bc_z.jpg

5366369535_40f243af23_z.jpg

5366380421_d8f271e9d5_z.jpg



Nog een paar pluggetjes plaatsen, nog wat verder afwerken met m'n homebrew DO, onderstel met shellak en boenwas en presto.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ik zet gewoon een hoop potloodstrepen op het werk zodat ik kan zien wat er moet verwijderd worden. Op die manier moet ik niet teveel liggen meten met een rijlat, gewoon systematisch het volledige blad blijven schaven tot alle potlood weg is.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
woodie zei:
Yep, bovenfrees gemonteerd op een groot stuk multiplex zodat je een XL freestafel hebt. Aan elk uiteinde van de poot is een schijfje bevestigd zodat je stuk ronddraait op die schijfjes en je zodoende een ronde poot krijgt. Door de schijfjes in grootte te variëren kan je tapse ronde poten frezen.
Mooi eindresultaat Woody!! Om jaloers op te zijn.
Het blijkt maar weer eens dat het niet alleen het gereedschap is waarmee je mooie meubels maakt.
Improvisatietalent, creativiteit en "gouden" handen zijn minstens zo belangrijk.
Een vraag over je bovenstaande uitleg. Begrijp ik het goed dat je een grote plaat neemt waar aan je aan de onderkant de bovenfrees bevestigd. De frees steekt daardoor naar boven.
Je zet de freesmachine aan en beweegt en draait je werkstuk in alle richtingen over de frees.
Werkt het zo? Rondom de frees moet je dan overal minimaal een tafelpootlengte aan tafel hebben. Als het zo werkt, is je freeswerk dan strak afgewerkt?
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Tjeerd zei:
Een vraag over je bovenstaande uitleg. Begrijp ik het goed dat je een grote plaat neemt waar aan je aan de onderkant de bovenfrees bevestigd. De frees steekt daardoor naar boven.
Je zet de freesmachine aan en beweegt en draait je werkstuk in alle richtingen over de frees.
Werkt het zo? Rondom de frees moet je dan overal minimaal een tafelpootlengte aan tafel hebben. Als het zo werkt, is je freeswerk dan strak afgewerkt?

Inderdaad, de plaat moet iets meer dan 2 maal de lengte van de poot + schijfjes zijn. Ik heb er ook stopblokjes opgezet zodat ik niet moest bezig zijn of ik te ver ga en zodoende af de plaat zou geraken en de poot in de frees zou vallen. Een rechte frees met kopse snijkanten gebruikt.

De beste manier heb ik ondervonden is om het de poot met de schijfjes een milimeter te draaien en dan over de frees gaan, weer een minuskuul draaitje geven en weer over de frees gaan enzovoort. Dat geeft het properste resultaat met een minimum aan schuurwerk achteraf. Het freeswerk schat ik ongeveer op een half uurtje per poot, heb ik niet echt bijgehouden.

Na het frezen ben ik gelijk met schuurpapier korrel 150 over de poten gegaan. Je neemt een lang smal (5 cm ofzo) sliertje schuurpapier en met de twee uiteinden in je handen ga je dwars over en rond de poot, geeft een proper resultaat. Dan vervolgt met 220 dwars en daarna 220 in de lengterichting. Alles bij elkaar per poot ongeveer 10 à 15 minuutjes schuurwerk.

Hoop dat het een beetje duidelijk wordt, zoniet vragen maar.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Erg mooi gedaan. Dat is het interessante aan dit forum, wanneer de gebruikers de foto's erop plaatsen van hoe ze aan het finale resultaat zijn gekomen. Heel knap, daar kan ik nog wat van leren. :)
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Indrukwekkend Woodie! Mooi die verbindingen en de afrondingen van de tafel. Echt heel goed gelukt! Mooi ook om te lezen hoe het proces gaat dat je van een 4 poot naar een 3 poot gaat! Dat heb ik nou ook. Begin telkens met een kast en eindig met een kistje :D :?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Dat is echt een mooie tafel geworden.
Ik heb nog een vraag.
Hoe heb je het blad aan het onderstel bevestigd?
Eventueel foto.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Het blad is bevestigd door middel van 6 overmaatse gaten. Eerst heb ik met een forstner 20mmX10mm diep gaat geboord waardoor de kop van de vijzen en de rondelen in de plank verdwijnen en dan met een 10mm verder door de regels geboord. Dit laat werking in alle richtingen toe, aangezien de planken van het blad diagonaal of onder een hoek staan op 2 van de onderstelregels.

Ik heb ook 8'tjes overwogen, maar die laten minder werking toe dan de overmaatse gaten en de gaten zijn ook het minst opvallend en houten klosjes vond ik te storend voor het geheel alhoewel je niet echt onder het blad gaat kijken, maar toch.

Voor diegenen die 8'tjes niet kennen
188101.jpg



Ik wil ook effe iedereen bedanken voor de mooie complimenten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oef is dat te fotograferen? Visualisatie is altijd wel aardig, zeker als ik het niet helemaal begrijp ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Die vertaling helpt enorm! En dan ben ik nog wel opgevoed in Noord Brabant, dacht wel het een en ander aan Vlaamse taal te kennen....
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
:lol: Sorry boys n girls, 'k zal wat meer proberen op 'Nederlandse' taal te letten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.