Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Heb zelf een zandbak plus speelhuis van larie gemaakt. Super degelijk, ik weet zeker dat het 100% natuurlijk is en duurzaam genoeg. Mocht ik de zandbak over een paar jaar afbreken dan kan ik m met een gerust hart op t kampvuur gooien

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeliepoelie Bekijk Berichten
    Heb zelf een zandbak plus speelhuis van larie gemaakt.
    Van larie? Of van apekool?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Piet Groeneweg Bekijk Berichten
    Voordat je geïmpregneerd gaat gebruiken, lees eerst dit eens:
    http://www.geimpregneerdhout.info/2010-05-19.php
    De kwestie waar dit bericht over gaat, betreft een oud houten speeltoestel op een schoolplein. Daarbij is het bericht al 8 jaar oud en de kwestie waarover het gaat al meer dan 10 jaar oud. Het houten speeltoestel zal toch zeker ook een aantal jaren oud zijn (dat kon ik zo snel niet vinden).

Chroom VI is al lange tijd verboden (denk aan de uitzonderingskwestie en de ophef daaromtrent bij defensie).

Uiteraard is het prima om bezorgd te zijn, maar het is wel belangrijk om relevante informatie aan te dragen, en geen informatie die past bij het standpunt.
    Heb je ook een concrete en relevante bron die aangeeft dat geïmpregneerd hout gevaar oplevert?

Ik denk niet dat aangetoond moet worden of iets onveilig is, maar of iets veilig is.
    We gaan onze kinderen toch niet ergens aan blootstellen waarvan niet is aangetoond dat het onveilig is maar waarvan we ook niet weten of het veilig is omdat relevante informatie in dit geval moeilijk te vinden is.
    Ik gebruik geen geïmpregneerd hout meer, puur omdat ik niet weet of het veilig is en er voldoende alternatieven zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Mss dat ik eens ga rondkijken voor lariks.
    Is dat niet hetzelfde als douglas?
    Heb een tijdje geleden nog douglas gebruikt, maar daar kwam nog wel wat hars uit

Veel houthandelaren verkopen douglas als lariks/douglas. Je kunt eiken dan ook verkopen als beuken/eiken.
    Hier een voorbeeld van één houthandelaar: https://gadero.nl/lariks-douglas-hout/
    Volgens houtinfo.nl zijn het twee verschillende soorten, maar zitten ze wel in dezelfde familie Pinaceae.
    Je mag dan echter de ene houtsoort nog niet voor de andere verkopen.

Kortom je wordt belazerd waar je bij staat. Het zijn twee verschillende houtsoorten, en de meest aangeboden en goedkoopste is douglas, dus dat koop je dan ook.

Als het lariks is, moet het ook zo heten. Het is van de naaldhoutsoorten één van de hardste soorten, maar als je maar een paar jaar een zandbak heb staan, kan ik me haast niet voorstellen dat douglas die klus niet kan klaren, zeker als je wat dikker hout gebruikt.

Er worden ook houten vlonders gelegd van douglas, dat doe je niet voor 5 jaar, maar net zo duurzaam als eiken of tropisch hardhout is het niet.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten