Houten zandbak - welk soort hout?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Onze dochter is verzot op het spelen in een zandbak.
Ipv eentje te kopen zou ik willen opteren om er eentje te maken.
Op pinterest heb ik enkele handige bakken tegengekomen, dewelke je ook kan sluiten.
Op dit ogenblik heb ik iets in deze trend op het oog.
Nu had ik graag wat raad gekregen over de te gebruiken houtsoort.
Gewone den/grenen en behandelen met olie? Of eerder geïmpregneerd hout? Iets anders?
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Voor een paar jaar zou ik gewoon geimpregneerd vuren of grenen nemen...
Is het voor meerdere jaren, zou ik eens aan eiken gaan denken!
Géén Azobe of zo...dit geeft nare ontstekingen bij splinters!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor de zandbak onder ons klimhuis heb ik een bak van 1x1m gemaakt van geimpregneerd tuinhout. Paar rabatdelen, latten en rest stuk tuinpaal gebruikt. 10cm zand is Meer dan voldoende en hij is nu zes en ik ben benieuwd hoeveel hij deze week nog in de zandbak zit.
Het klimtoestel werd ook in de winter goed gebruikt:)
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Bij ons ook hetzelfde. 3 kids en een zandbak uit zo'n bouwpakket. Ze zitten er inmiddels amper meer in. Ik zou ook geïmpregneerd hout nemen.
Je kan het eventueel nog beitsen als je een ander kleurtje wil.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het voor een paar jaar is, gewoon steigerplanken.
Bij geimpregneerd moet je meestal 2 x betalen. Voor de aanschaf en voor de afvoer.

IMG_0466.JPG
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb hier een jaar of 5 geleden een speeltoestel met ingebouwde zandbak gemaakt van lariks. Ik heb het wel behandeld met een uv bestendige olie van Restol.
Gisteren ben ik begonnen om het geheel opnieuw te schuren en opnieuw in de olie te zetten.
Van rot is nog helemaal geen sprake.
Alle palen heb ik trouwens wel in de menie gezet, wat in de grond kwam.
Hier nog in aanbouw
telefoon jelmer 12 juli 021.jpg
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
ik zou voor geimpregneerd vurenhout gaan. Heb het zelf bij Jongeneel (of vergelijkbaar) gehaald, dan krijg je wat beter hout dan bij de gamma/praxis/karwei.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb zelf een zandbak plus speelhuis van larie gemaakt. Super degelijk, ik weet zeker dat het 100% natuurlijk is en duurzaam genoeg. Mocht ik de zandbak over een paar jaar afbreken dan kan ik m met een gerust hart op t kampvuur gooien
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Voordat je geïmpregneerd gaat gebruiken, lees eerst dit eens:
http://www.geimpregneerdhout.info/2010-05-19.php

De kwestie waar dit bericht over gaat, betreft een oud houten speeltoestel op een schoolplein. Daarbij is het bericht al 8 jaar oud en de kwestie waarover het gaat al meer dan 10 jaar oud. Het houten speeltoestel zal toch zeker ook een aantal jaren oud zijn (dat kon ik zo snel niet vinden).

Chroom VI is al lange tijd verboden (denk aan de uitzonderingskwestie en de ophef daaromtrent bij defensie).

Uiteraard is het prima om bezorgd te zijn, maar het is wel belangrijk om relevante informatie aan te dragen, en geen informatie die past bij het standpunt.
Heb je ook een concrete en relevante bron die aangeeft dat geïmpregneerd hout gevaar oplevert?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik denk niet dat aangetoond moet worden of iets onveilig is, maar of iets veilig is.
We gaan onze kinderen toch niet ergens aan blootstellen waarvan niet is aangetoond dat het onveilig is maar waarvan we ook niet weten of het veilig is omdat relevante informatie in dit geval moeilijk te vinden is.
Ik gebruik geen geïmpregneerd hout meer, puur omdat ik niet weet of het veilig is en er voldoende alternatieven zijn.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mss dat ik eens ga rondkijken voor lariks.
Is dat niet hetzelfde als douglas?
Heb een tijdje geleden nog douglas gebruikt, maar daar kwam nog wel wat hars uit :(
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Veel houthandelaren verkopen douglas als lariks/douglas. Je kunt eiken dan ook verkopen als beuken/eiken.
Hier een voorbeeld van één houthandelaar: https://gadero.nl/lariks-douglas-hout/
Volgens houtinfo.nl zijn het twee verschillende soorten, maar zitten ze wel in dezelfde familie Pinaceae.
Je mag dan echter de ene houtsoort nog niet voor de andere verkopen.

Kortom je wordt belazerd waar je bij staat. Het zijn twee verschillende houtsoorten, en de meest aangeboden en goedkoopste is douglas, dus dat koop je dan ook.

Als het lariks is, moet het ook zo heten. Het is van de naaldhoutsoorten één van de hardste soorten, maar als je maar een paar jaar een zandbak heb staan, kan ik me haast niet voorstellen dat douglas die klus niet kan klaren, zeker als je wat dikker hout gebruikt.

Er worden ook houten vlonders gelegd van douglas, dat doe je niet voor 5 jaar, maar net zo duurzaam als eiken of tropisch hardhout is het niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.