Krukje voor mijn werkplaats

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zo, het geleideblok is ook klaar. Het heeft niet - zoals gebruikelijk - één maar twee geleiders. Mijn aanname is dat daarmee evt. onnauwkeurigheden in de spiraal van de hulpspindel wat uitmiddelen. We zullen zien of die aanname stand houdt.

04_houtschroefdraad_04feb2019.jpg

05_houtschroefdraad_04feb2019.jpg

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb mijn geleiderblok met dubbele geleider (eindelijk) getest. Het levert, zoals verwacht, verbetering op. De piek-fout in de spoed neemt met ongeveer 25% af. Theoretisch maximum zou 50% zijn maar door de noodzakelijke speling tussen zaagsnede en geleider en door het meegeven van de geleiders wordt het hier 25%. En naarmate je precieser zaagt wordt de (relatieve) verbetering geringer.
Conclusie: De dubbele geleider helpt een (klein) beetje tegen uitschieters. Maar heel precies zagen blijft heel nodig.

04_houtschroefdraad_04feb2019.jpg

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De eerste spindel is gemaakt. Het resultaat valt mij niet tegen. Voor de spindel is (net als bij eerdere proefmethodes) perenhout gekozen.

09_3mrt2019_hulpspindel_in_opstelling.jpg
Het geleiderblok en hulpspindel in de opstelling.

10_3mrt2019_frezen_schroefdraad.jpg
De bovenfrees in de opstelling. Ik gebruikte een CMT V-groef-frees met 90 graden tophoek.

12_eersteresult_11mrt_2019.jpg
De eerste spindel. Perenhout. Buitendiameter 55 mm. Spoed 10 mm. tophoek 90 graden.

14_eersteresult_11mrt_2019.jpg
Detailfoto. Geen noemenswaardige uitbreeksels.


Volgende stap is het maken van de moer. Ga ik proberen met steenbeuk.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank jullie wel.
Maar eh.... ik heb hulp in de vorm van adviezen van André, van "de Praktijk" in Winsum (Gr.) Hoewel ik het zelfstandig uitvoer heb ik veel aan zijn kritische adviezen. En verder spiek ik links en rechts op het web.

Ik beleef er veel plezier aan vooral omdat het zoveel technieken in zitten.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.