Krukje voor mijn werkplaats

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ga een krukje maken voor mijn werkplaatsje. Daarvoor heb ik een ontwerpje gemaakt in SketchUp. De vormgeving is vrij sober maar er zitten een paar lastige dingetjes in bedoeld om te leren, zoals de hoogteverstelling van de zitting. Mijn plan is om dat middels een spindel te doen (nieuw voor mij).

AutoSave_Stool_versie03_28jan2018.jpg

Voor de poten wil ik opgewigde open penverbindingen gebruiken. Voor deze constructie een passende keuze en het lijkt me leuk om die verbinding eens toe te passen.

opgewigde_open_penverb.jpg


Als zitting ga ik de ""tractorzitting"" gebruiken die ik lang geleden al eens maakte als proefje en tot nu niks ligt te doen in de werkplaats.
https://www.woodworking.nl/showthre...-zitting-voor-krukje&highlight=tractorzitting

02_zitting.jpg


mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Over de stabiliteit maak ik me geen zorgen. De vloer is voldoende vlak.

Voor het maken van de tap voor de draad in de moeren volg ik ongeveer de methode als beschreven in één van de heel vroege nummers van FWW (nr.7).
Op een stuk papier teken ik de uitgelegde schroeflijn en plak dat vervolgens op de tap in wording. Als spoed koos ik 10 mm; de buitendiameter is 55 mm;de daaruit volgende spoedhoek is 10,4 graden.

DSC_0150.jpg

DSC_0151.jpg


Daarna volg ik met de lintzaag deze spiraal. Daartoe ligt de tap op een wig met de spoedhoek van 10,3 graden. Het blijkt verrassend gemakkelijk te gaan om het zaaglint de spiraallijn te laten volgen. (op de foto is t.b.v. de foto daar waar al is gezaagd, het papier verwijderd (wordt het niet duidelijker van zie ik nu).

09_detail_tooldraadspindel__aug2017.jpg

Het resultaat op onderstaande foto (laken had even gestreken moeten worden):

DSC_0154.jpg



Verder heb ik van dit tool weinig foto's gemaakt; vervolg van de methode wordt goed geïllustreerd door YT filmpjes zoals op
https://www.youtube.com/watch?v=IVFZv12bRrk, (2 filmpjes).

mvg
Klaas
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Dat is wel reuze leuk om zo schroefdraad maken tot de basis te ontleden... Ben heel benieuwd Klaas.

jaap
 

Jaap380

Actieve deelnemer
6 dec 2016
39
0
Barneveld
Een krukje voor de werkplaats vind ik een goed idee. Ik sta ook vaak maar te hannesen en zere voetzolen te krijgen, terwijl ik best zou willen zitten. :D
Zo' n traktorzitje en dan in hoogte verstelbaar lijkt me ideaal.... succes!

Vr groet, Jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat verduideiijking van maken vd schroefdraad:

Wat ik hierboven beschreef is dus de tap om de binnendraad (de moer dus) te maken.
Onderstaand schetsje verduidelijkt dat (afkomstig uit FWW nr 6, voorjaar 1977).

In de tap is met de lintzaag een spiraal (helix) gezaagd. Aan het ene eind v.d.tap komt een HSS beiteltje (cutter) met een tophoek die overeen komt met de tophoek van de te maken schroefdraad (= 90 graden, breedte v.h. beiteltje is 10 mm). Het achterste blok in het 1ste schetsje (guide block) is het andere deel van de tool. In dat blok is een gat geboord van ruim 45 mm zodat de tap er juist door kan. Dit blok is doorgezaagd en bestaat daardoor uit twee wiggen met een wighoek van 10,3 graden (= de spoedhoek) Opgesloten tussen beide wighelften steekt een plaatje staal (sheet metal plate) dat zo'n 6 mm het 55 mm-gat afdekt. Daardoor zal bij het ronddraaien van de tap deze met de gewenste spoed naar binnen worden getrokken.

Het voorste blok, de beoogde moer, heeft ook een gat van ruim 45 mm (= de binnendiameter van de schroefdraad). Guideblock en moerblok worden middels deuvels op elkaar uitgelijnd gehouden.

In het 2de schetsje (eveneens uit FWWnr 6 voorj 1977) staat waar en hoe het beiteltje is bevestigd.

opstelling.jpg

beiteltje.jpg

met vr. groet,
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een fotoserie van de vorderingen.

05_tap.jpg

04_tap.jpg

Bovenstaande 2 foto''s:
De tap met het beiteltje. Ik had het beiteltje aanvankelijk vastgezet met wigjes zoals in de beschrijving in FWW nr 6 werd aangegeven (zie mijn eerdere posts). Maar het bleek lastig om daarmee de beitel goed in te stellen. Ik heb het daarom gewijzigd en heb in de tap 2 rampa''s M5 gezet. Dat werkt een stuk makkelijker.


01_block.jpg

06_compleetblock.jpg

Bovenstaande 2 foto''s:
Het geleideblok (guide block) met het (in dit geval) messing plaatje dat deels in het geleidegat steekt en er voor moet zorgen dat de tap bij rotatie met de spoed naar binnen wordt getrokken.
Op de onderste foto het geleideblok met op de voorgrond de beoogde moer.

02_moer_beuk.jpg

03_moer.jpg

Bovenstaande 2 foto's
Het resultaat in beukenhout. In de richting van de houtdraad ziet het er mooi uit maar in de kopse richting is het erg teleurtellend.
Ik heb meerdere beukenhouten blokken geprobeerd. Allemaal hetzelfde resultaat.

Ik ga andere (dichtere fijnere) houtsoorten proberen.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zou dit niet grotendeels (of toch zeker voldoende voor een werkplaatskruk) glad worden als je hem een paar keer gebruikt?
 

tuoh

Oud hout
Alvorens de moer te gaan snijden leg je het blok Beuk (met boring erin) best eens een paar dagen in de lijnolie, dat gaat een beter (schraap)resultaat opleveren.
Inderdaad, hoe fijner en dichter van structuur de houtsoort is hoe strakker het eindresultaat gaat zijn. Pas deze techniek toe op een stuk pokhout en je zit gebeiteld:p
Maar beuk of haagbeuk verzadigd met lijnolie komt ook aardig in de buurt.

Ps: zou ook eens experimenteren met de hoek van de van de cutterborst, zou eens proberen met zowel een negatieve als een positieve hoek van een 10 à 15°. Vermoedelijk gaat slepend schrapen (= negatieve hoek) een beter resultaat geven. Denk aan het gebruik van ee schraapstaal.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mijn suggestie is, om een zeer scherp snijdend beiteltje te gebruiken, en dan iedere toer kleine hoeveelheden er van af snijden, of misschien het hout nat maken met water of olie. Dat doe ik soms met het houtsnijden dat ik er water over sproei als ik op kops hout uitbrekers krijg, ik vind het reuze interessant Klaas.

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ Petrol head: Het is zeker voldoende goed voor een werkplaatskrukje. Maar ik denk dat het beter kan en dan wil ik dat ook proberen ;)

@ Tuoh,
Goed punt. Ik was vergeten te melden dat ik voorafgaand aan het snijden het hout een aantal keren heb ingesmeerd met een mengsel van gekookte lijnolie en terpentijn. Haagbeuk ga ik zeker proberen. Dank.
Zou ook hickory een goede kandidaat zijn? Bij de demonstratie bij Baptist op 7 april van Sorby gebruikte de fabrieksdemonstrateur Clive Brooks bij zijn draaikunstjes hickory; een indrukwekkend dichte en fijne houtsoort leek me.Vandaar.

@Pel:
Mijn toelichting bij de foto's was wat kort. Ik sneed de draad in een tiental stapjes denk ik;elke volgende stap het beiteltje een stukje verder uit laten steken..Vandaar dat ik helemaal gek werd van het instellen van het beiteltje met die primitieve wigjes en ze verving door de constructie met rampamoeren.



mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Enkel verzadigen met lijnolie en deze laten drogen alvorens te gaan draadsnijden gaat beter werken. Je gaat dan minder vezeluitbraak krijgen omdat de uitgeharde olie het hout als het ware homogener maakt.
Qua houtsoorten zal het experimenteren worden, hickory is wel veelbelovend, idem voor buxus, maar dat is dan weer lastig te vinden.

Hoe ziet de cutter eruit? En waar is ie uit gemaakt? Hoe ziet de "snedevorm" eruit? Denk namelijk dat daar ook nog verbetering te boeken is.

Ps: het proefstuk is nu ook niet direct het beste stukje beuk dat ik al gezien heb:p Er zit al wat "verstikking" in zo te zien. Zou eerst al eens zoeken naar een paar mooie stukjes kwartiers hout om verder mee te testen.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hoe ziet de cutter eruit? En waar is ie uit gemaakt? Hoe ziet de "snedevorm" eruit? Denk namelijk dat daar ook nog verbetering te boeken is.

Ps: het proefstuk is nu ook niet direct het beste stukje beuk dat ik al gezien heb:p Er zit al wat "verstikking" in zo te zien. Zou eerst al eens zoeken naar een paar mooie stukjes kwartiers hout om verder mee te testen.


Hieronder een schetsje van het beiteltje en zijn positie in de tap.
beitel_21april2018.jpg
Bij de foto hierboven:
Het beiteltje zit niet centrisch in de tap maar ruim 4 mm vóór het middelpunt. Dat is alsof de aanvalshoek 80 graden is als ik me niet vergis (NB.:de snijrichting is rechtsom). Geen gevoel voor of dit gunstig of ongunstig is.
Het beiteltje is van HSS, 2 mm dik en 12 mm breed. De tophoek is 90 graden en de vouwhoek 40 graden (gemeten in de richting van de lengte-as van het beiteltje).

07_moerblok.jpg
Bij de foto hier boven:
André, als ik je goed begrijp, stel je voor de oriëntatie van het tapgat t.o.v. de houtdraad te kiezen zoals ik met een pijl in bovenstaande foto aangeef. Ik begrijp dat (nog) niet helemaal want ook dan moet je deels dwars op de vezelrichting snijden.


Veel vorderingen heb ik nog niet; het is te mooi weer.

mvg
Klaas
 

tuoh

Oud hout
Nee,nee, hoe het gat geboord word in het hout maakt niet uit, als het stuk hout zelf maar kwartiers gezaagd is.

Omdat het probleem mij ook wel intrigeert heb ik ook eens even een tekening gemaakt van de positie van de beitel in de stok.
Zoals die nu zit heb je in feite een agressieve snede met een positieve snijhoek van 6° (gemeten op mijn tekening:p) waarbij de cutter 6mm boven het hout uitkomt.
Voor een zaagblad is dit een mooie waarde, maar voor een schraper is het helemaal niet goed.
De punt gaat hier altijd eerst in het hout treden en gaat de vezels uitrukken naar onder toe. Dit is exact wat je nu in het snijbeeld ziet.

Als de voorzijde van beitel echter 4mm voorbij het midden van de stok komt te zitten krijg je een heel andere situatie.
Inplaats van een positieve snijhoek krijg je dan een negatieve snijhoek van 6°.
Nu gaan eerst de flanken van de beitel in het hout gaan en dan pas de punt, de vezels gaan nu niet uitgetrokken worden maar juist tegen elkaar geduwd worden naar boven toe.
Het kan niet anders of dit moet een (veel) beter eindresultaat geven, nu word er wel een schrapende beweging gemaakt.
Alvorens met andere houtsoorten aan de slag te gaan zou ik zelf eerst de juiste positie van de cutter opzoeken.

Rood is de huidige situatie (snijhoek + 6°), groen is volgens mij de betere situatie (snijhoek - 6°)
De voorzijde van de cutter op de centerlijn is de neutrale positie (snijhoek = 0)

snijbeitel.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat zijn waardevolle opmerkingen André. Dank.
Ik zal gaan experimenteren met een beitelpositie die vóór het centrum van de tap ligt (dus de groene situatie in jouw tekening).
De vouw van mijn beiteltje is 40 graden. In de YT-filmpjes die ik bekeek lijkt die vouw vaak veel steiler, iets van 60 graden of misschien nog meer. Wat lijkt jou het beste?

Ik begrijp je opmerking niet dat het moerblok kwartiers moet zijn maar dat de richting van het boorgat niet uitmaakt. Dat klinkt voor mij raadselachtig. Kun je dat toelichten?

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.