Krukje voor mijn werkplaats

tuoh

Oud hout
Zal beginnen met je laatste vraag:p Bij houten moeren is naast de passing ook de "vormvastheid" bij werkend hout heel belangrijk.
Daarom dat een kwartiers stuk hier altijd de voorkeur geniet, de kans op vervorming is een stuk minder dan bij dosse gezaagd hout.

Ik zou in eerste instantie de hoek van de vouw niet aanpassen omdat het beiteltje vervaardigd is uit HSS. Dit is een stuk taaier dan gereedschapstaal en kan die scherpe(ere) hoek makkelijk aan qua standtijd. Nu heb je zeer scherpe randen, en dat is alleen maar in het voordeel bij deze toepassing.
De hoek wijzigen kan altijd nog mocht er behoefte toe zijn, maar ik betwijfel of dit nodig gaat zijn.
Na een paar testruns ga je al een stuk meer weten, en kan er eventueel geëxperimenteerd gaan worden met andere hoeken voor de vouw(en) aan de beitel.
'T is al testend dat er progressie gaat gemaakt worden;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Eindelijk krukje weer op kunnen pakken.
De verbetering van de productie van de moeren - waarvoor Tuoh en anderen belangrijke verbeteringen voorstelden, dank jullie wel - heb ik opgeschort. Ik ben eerst verder gegaan met de poten.

001_krukje_sketch.jpg
Nog even een opfrissing: Krukje krijgt 4 poten, verbonden door twee kruizen. Elk van de kruizen is opgebouwd uit twee kruislings verbonden halfhouts verbonden balkjes (ja, hèhè). In het centrum zit een rond gat waarin later de moerklossen worden gelijmd. In principe zou één moerklos voldoende zijn maar op deze manier zal hinderlijke wiebelen tgv speling wat worden beperkt.


002_krukje_deelgelijmd.jpg
Droog proef-passen van één poot met twee kruishelften. Van het maakproces heb ik helaas geen foto's; dat gebeurt me vaak.Stom.


Morgen verder.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Lijmen van één van de pootsets:

004_krukje_in_lijmmal.jpg
Pootset in lijmmal. Omniet teveel tegelijk onder controle te hoeven houden, deed ik deze sessie steeds in twee lijmsessies: Eén poot droog en de andere met lijm ingesmeerd en inslaan van de wiggen voor de opgewigde open penverbindingen (prachtige naam vind ik dat; alleen daarvoor al deze verbinding toepassen).

03_krukje_inlijmmal_detail.jpg
Hoewel ik dacht een goede lijmmal te hebben gebakken bleek het op een cruciaal punt tekort te schieten; het gaf weinig zicht en toegang bij het plaatsen van de wiggen. Vaak merk ik dat mallen niet goed doordacht zijn. Leermoment. En wat minder lijm was ook goed geweest.

007_krukje_detail.jpg
Het resultaat (na de beide sessies en na het afzagen van de peneinden).

De tweede set van twee poten gaat net zo, maar voordat de laatste poot wordt gelijmd moet de set door de al gelijmde set worden gestoken. En de mal worden aangepast. Geen foto's:(

mvg
Klaas
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Leuk om de vorderingen te zien. Vooral om te zien hoe je dingen aanpakt zoals de mallen en hoe het volgende keer beter kan. Allemaal leermomentjes voor jezelf ( en voor ons natuurlijk) :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Weer een stapje. Het ""pootwerk"" is klaar. Ik heb het afgewerkt met 3 lagen-met tussen-schuren-Skylt; een 2 componenten ultramatte Pu-lak.

R0018808.jpg
Het "pootwerk" van het krukje; afgewerkt met Skylt


Er komen nog zwenkwieltjes onder. Veel moeilijker dan dat zijn de draadspindel en de moerblokken. Die ga ik nu verder af maken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, qua vormgeving en uitstraling ben ik heel tevreden; het ""pootwerk"'pakt uit zoals ik het in het ontwerp bedoelde.

Maar in de uitvoering is eea mis.

In de eerste plaats de keuze van de houtsoort:
ik nam vuren en ervoer wat ik al wist: Vurenhout is geen meubelhout. Te zacht en te grof. Het is moeilijk nette scherpe randen van pengaten te krijgen en tot aan de assemblage te behouden. En bij het kappen van de pengaten rafelt/breekt het makkelijk uit op de kopse binnenkanten van de gaten. Daardoor ontstonden rafelige gaten. Dat is bij een gewone pen/gat-verbinding niet zichtbaar en dus niet erg, maar wel bij de open penverbinding.


Ook bij de verbinding van de kruishouten had ik er last van doordat daar op de rand van de verbinding een scherpe rand zit (ong.45 graden) die vanwege het grove vuren onvermijdelijk afbrokkelde
Hieronder afbeeldingen die illustreren wat ik bedoel.

Stool_Kruisverbinding2_15mei_2018.jpg

R0018772.jpg
De uitgebroken randen van de kruishoutverbinding.


R0018810.jpg
Met een vulmiddel en kleurpotloden om de houtnerf in te tekenen is het dit geworden.


Ik heb hiervoor een middel van Borma gebruikt (bij Meubeluniek). Hiermee maak je uit het houtstof een kit. Het is prettig smeerbaar, wordt niet korrelig tijdens het verwerken, hecht goed en is goed schuurbaar. Het heeft zijn beperkingen maar het best werkende dat ik tot nu ken.

R0018806.jpg
Vulmiddel van Meubeluniek


R0018811.jpg
Om de nerf in te teken had ik een hele serie kleurpotloden aangeschaft.




De echte voortgang ligt even stil vanwege een (niet ernstig, wel hinderlijk) probleempje met mijn rug.



mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je bent lekker bezig. Ik vind dat toch altijd wel de meest voldoening gevende projecten, daar waarbij je van je fouten kan en mag leren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het ging lange tijd minder goed met mij ;) En oh ja Ornament, goed dat je dat noemt. Ik ga er binnenkort iets over posten hier. Ook als het geen succes wordt. Over enige weken begint mijn meubelcursus ook weer en ben wel weer in staat mee te doen denk ik.

mvg
Klaas
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Klaas,

ik wist dat je aan het herstellen bent. Snelle beterschap.
Ik dacht: misschien is hij wat achter met posten en is hij al gevorderd.
Laat je niet opjagen, we zullen geduldig, in spanning, wachten.

groeten
Ornament
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er zijn nu twee groepen verbeterpunten in dit krukjeproject:
Een betreft de houtschroefdraad.
1. Productiemethode van de spindel nog wat verbeteren met als doel de precisie te vergroten (en daarmee speling moer/spindel verkleinen).
2. De productiemethode van de moer verbeteren met als doel minder uitbraak (daarvoor zijn eerder al door o.a. Tuoh waardevolle suggesties gedaan.

De tweede groep verbeterpunten betreft het zitcomfort. Het krukje zit voor geen meter.
1. De helling van de zitting wijzigen (meer achterover)
2.Een voetensteun toevoegen.

Ik ben nu begonnen met het bouwen van een opstelling die naar mijn verwachting een wat nauwkeuriger spindel op zal kunnen leveren.
Geeft een beter zicht op het freesproces en het heeft twee stalen platen van 0,5 mm die de spiraal in de hulpspindel volgen. De hypothese is dat daardoor eventuele onregelmatigheden in de schroeflijn wat worden uitgemiddeld.

R0018993.jpg
Principe. Met twee geleiders

01_houtschroefdraad_31jan2019.jpg

02_houtschroefdraad_31jan2019.jpg
De opstelling. De console voor de frees is met een pijl aangegeven.
 

Rigobert1957

Nieuw lid
29 jan 2019
14
0
Hallo Klaas0639, Ziet er gaaf uit en moeilijk. Ik zie wel dat je goed bezig bent en het je zeker gaat lukken. We zien meer van je krukje met belangstelling tegemoet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.