Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Krukje voor mijn werkplaats

Ik ga een krukje maken voor mijn werkplaatsje. Daarvoor heb ik een ontwerpje gemaakt in SketchUp. De vormgeving is vrij sober maar er zitten een paar lastige dingetjes in bedoeld om te leren, zoals de hoogteverstelling van de zitting. Mijn plan is om dat middels een spindel te doen (nieuw voor mij).

AutoSave_Stool_versie03_28jan2018.jpg

Voor de poten wil ik opgewigde open penverbindingen gebruiken. Voor deze constructie een passende keuze en het lijkt me leuk om die verbinding eens toe te passen.

opgewigde_open_penverb.jpg

Als zitting ga ik de ""tractorzitting"" gebruiken die ik lang geleden al eens maakte als proefje en tot nu niks ligt te doen in de werkplaats.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...tractorzitting

02_zitting.jpg

mvg
    Klaas

Wees slim en maak er geen 4 poten aan zoals op je tekening, maar 3 dan staat hij altijd stabiel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Inderdaad, 3 poten is altijd stevig!
    Mooie verbindingen.
    Heb er ook een gemaakt op 3 poten en staat altijd goed!

2017-04-20 19.21.43.jpg
    Laatst gewijzigd door Eric55; 15-04-18 om 13:15.
    Groeten... Eric

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Over de stabiliteit maak ik me geen zorgen. De vloer is voldoende vlak.

Voor het maken van de tap voor de draad in de moeren volg ik ongeveer de methode als beschreven in één van de heel vroege nummers van FWW (nr.7).
    Op een stuk papier teken ik de uitgelegde schroeflijn en plak dat vervolgens op de tap in wording. Als spoed koos ik 10 mm; de buitendiameter is 55 mm;de daaruit volgende spoedhoek is 10,4 graden.

DSC_0150.jpg

DSC_0151.jpg

Daarna volg ik met de lintzaag deze spiraal. Daartoe ligt de tap op een wig met de spoedhoek van 10,3 graden. Het blijkt verrassend gemakkelijk te gaan om het zaaglint de spiraallijn te laten volgen. (op de foto is t.b.v. de foto daar waar al is gezaagd, het papier verwijderd (wordt het niet duidelijker van zie ik nu).

09_detail_tooldraadspindel__aug2017.jpg

Het resultaat op onderstaande foto (laken had even gestreken moeten worden):

DSC_0154.jpg

Verder heb ik van dit tool weinig foto's gemaakt; vervolg van de methode wordt goed geïllustreerd door YT filmpjes zoals op
    https://www.youtube.com/watch?v=IVFZv12bRrk, (2 filmpjes).

mvg
    Klaas

Dat is wel reuze leuk om zo schroefdraad maken tot de basis te ontleden... Ben heel benieuwd Klaas.

jaap

Een krukje voor de werkplaats vind ik een goed idee. Ik sta ook vaak maar te hannesen en zere voetzolen te krijgen, terwijl ik best zou willen zitten.
    Zo' n traktorzitje en dan in hoogte verstelbaar lijkt me ideaal.... succes!

Vr groet, Jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ben benieuwd. Interessante methode, schroefdraad met de lintzaag.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Leuk onderwerp om te volgen. Vooral het schroefdraad.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Wat verduideiijking van maken vd schroefdraad:

Wat ik hierboven beschreef is dus de tap om de binnendraad (de moer dus) te maken.
    Onderstaand schetsje verduidelijkt dat (afkomstig uit FWW nr 6, voorjaar 1977).

In de tap is met de lintzaag een spiraal (helix) gezaagd. Aan het ene eind v.d.tap komt een HSS beiteltje (cutter) met een tophoek die overeen komt met de tophoek van de te maken schroefdraad (= 90 graden, breedte v.h. beiteltje is 10 mm). Het achterste blok in het 1ste schetsje (guide block) is het andere deel van de tool. In dat blok is een gat geboord van ruim 45 mm zodat de tap er juist door kan. Dit blok is doorgezaagd en bestaat daardoor uit twee wiggen met een wighoek van 10,3 graden (= de spoedhoek) Opgesloten tussen beide wighelften steekt een plaatje staal (sheet metal plate) dat zo'n 6 mm het 55 mm-gat afdekt. Daardoor zal bij het ronddraaien van de tap deze met de gewenste spoed naar binnen worden getrokken.

Het voorste blok, de beoogde moer, heeft ook een gat van ruim 45 mm (= de binnendiameter van de schroefdraad). Guideblock en moerblok worden middels deuvels op elkaar uitgelijnd gehouden.

In het 2de schetsje (eveneens uit FWWnr 6 voorj 1977) staat waar en hoe het beiteltje is bevestigd.

opstelling.jpg

beiteltje.jpg

met vr. groet,
    Klaas

Mooi project! Ook inderdaad een erg interessante manier om de binnente maken, chapeau! Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Forum Rechten