kornoejle gezocht

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Oh? Heb je die in bruikbare maten?? Ik ken die dingen alleen als struik, met hooguit polsdikke takken. Corus Mas daarintegen is wel meer boomvormig en die heb ik vaker in grotere maten gezien (bovenbeendikte en breder).
 

kodama

Actieve deelnemer
Ja dat is inderdaad meestal slechts een struik, polsdikte is echter meer dan genoeg. Het is bedoeld voor stelen van te maken. Niet enkel voor mezelf maar ook voor een collega en een smid die specifiek naar deze soort op zoek is na vele andere soorten te hebben gebruikt met matig succes.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Deze houtsoort blijkt inderdaad DE houtsoort te zijn voor hamerstelen. Ik kreeg onlangs ook de vraag maar ik zou niet weten waar je ze kan vinden... Misschien via een tuinaanlegger? Die zagen regelmatig zo'n dingen om zonder er de waarde van te kennen... :(
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien dat ik je kan helpen. Heb wat kornoelje staan, maar moet gaan kijken of er terug dikke (iets meer dan 5 cm) tussen staan. Heb vorig jaar redelijk gesnoeid (geoogst). Had een droog voorraadje, maar dat is dit jaar in de kachel verdwenen. Is relatief snelle groeier, maar in tegenstelling tot voorbeeld hazelaar of els is dit een harde, compacte houtsoort die droogt zonder scheuren. Het kernhout is geelachtig.
Morgen kan ik meer zeggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er staan nog enkele stammetjes met een diameter van max 7 cm, lengte totaal zal een meter of 5 zijn. Zal nog foto's gaan maken en juist meten.
Heb eventueel ook nog meidoorn liggen, maar moet ik eerst van de stapel halen om te zien wat bruikbaar is. Zitten behoorlijk wat rotte stukken tussen (en doornen).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ben foto's gaan maken, maar zal niet veel duidelijker worden. Het zijn 3 of 4 stammetjes van max 8 cm diameter en een meter of 2 lang. Ik heb in de houtstapel nog een stuk gevonden dat vorig jaar is afgedaan. Ongeveer een meter lang en iets dikker (10 cm), en nog een dunner stuk. Deze zijn wel nat van het buiten liggen. Ik kan eventueel ook nog aan enkele stukken accacia komen (ook niet droog).

Attached files
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Precies - een forumgenoot zoekt hout, en een andere zoekt iemand die hem helpt met snoeien.

Als er nog iemand op zoek is naar takjes conifeer heb ik nog een meter of 40 staan die je met alle plezier twee keer per jaar mag komen bijknippen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Deze struiken zijn eigenlijk aangeplant voor houtproductie voor de kachel. Maar een duurzame toepassing is natuurlijk nog mooier.
Kodama, een PB is verstuurd

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.