Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: kornoejle gezocht

kornoejle gezocht

Beste forumleden,
    Nadat ik succesvol robinia heb gevonden ben ik nu op zoek naar Kornoejle. Ook wel bekend als Rode Kornoejle of Cornus sanguinea.
    Alle suggesties zijn welkom.
    Merci,

Re: kornoejle gezocht

Oh? Heb je die in bruikbare maten?? Ik ken die dingen alleen als struik, met hooguit polsdikke takken. Corus Mas daarintegen is wel meer boomvormig en die heb ik vaker in grotere maten gezien (bovenbeendikte en breder).

Ja dat is inderdaad meestal slechts een struik, polsdikte is echter meer dan genoeg. Het is bedoeld voor stelen van te maken. Niet enkel voor mezelf maar ook voor een collega en een smid die specifiek naar deze soort op zoek is na vele andere soorten te hebben gebruikt met matig succes.

Deze houtsoort blijkt inderdaad DE houtsoort te zijn voor hamerstelen. Ik kreeg onlangs ook de vraag maar ik zou niet weten waar je ze kan vinden... Misschien via een tuinaanlegger? Die zagen regelmatig zo'n dingen om zonder er de waarde van te kennen...

Misschien dat ik je kan helpen. Heb wat kornoelje staan, maar moet gaan kijken of er terug dikke (iets meer dan 5 cm) tussen staan. Heb vorig jaar redelijk gesnoeid (geoogst). Had een droog voorraadje, maar dat is dit jaar in de kachel verdwenen. Is relatief snelle groeier, maar in tegenstelling tot voorbeeld hazelaar of els is dit een harde, compacte houtsoort die droogt zonder scheuren. Het kernhout is geelachtig.
    Morgen kan ik meer zeggen.

Hey Mathieu,
    Dat is geweldig nieuws! Laat me maar weten of je iets bruikbaars hebt dan.
    Ik kijk er al naar uit.

Er staan nog enkele stammetjes met een diameter van max 7 cm, lengte totaal zal een meter of 5 zijn. Zal nog foto's gaan maken en juist meten.
    Heb eventueel ook nog meidoorn liggen, maar moet ik eerst van de stapel halen om te zien wat bruikbaar is. Zitten behoorlijk wat rotte stukken tussen (en doornen).

Ben foto's gaan maken, maar zal niet veel duidelijker worden. Het zijn 3 of 4 stammetjes van max 8 cm diameter en een meter of 2 lang. Ik heb in de houtstapel nog een stuk gevonden dat vorig jaar is afgedaan. Ongeveer een meter lang en iets dikker (10 cm), en nog een dunner stuk. Deze zijn wel nat van het buiten liggen. Ik kan eventueel ook nog aan enkele stukken accacia komen (ook niet droog).

Attached files

Hey Mathieu, dat ziet er goed uit, kan je me laten weten hoe ik je persoonlijk kan bereiken dan kunnen we een afsrpaak maken.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

goed he! dit zijn toch de mooie dingen van het forum

Forum Rechten