Record 50 schaaf vraag

Ronnl

Nieuw lid
11 jan 2018
12
0
Hoi

Ik heb via marktplaats een oude zo goed als complete record 50 schaaf set gekocht. Alleen de chip breaker ontbreekt. Het viel me op bij het slijpen van de beitels dat ze allemaal onder een hoek van 35 graden zijn geslepen. Is dat normaal voor een 50 record? ik slijp mijn bijtels en schaven altijd op 25 graden met een micro bevel van 26 en een beetje.

Ik heb niet veel zin om ze helemaal om te slijpen naar 25 (ik slijp met de hand) vandaar de vraag.

Ron
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, dat is normaal. Ik heb een Record 044 ploegschaaf (gelijkt beetje op de 50), en de beitels waren ook onder steile hoek geslepen. Ik heb ze wel terug naar 30 graden gebracht, maar dat is puur uit praktische overweging. Ik slijp los uit de hand, en wil altijd beetje dezelfde hoek hanteren. En ik denk dat 35 toch beetje te hoog is, dan blijven ze minder lang scherp.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het heeft er volgens mij ook mee te maken dat deze schaven dikke krullen moeten afnemen. Het zijn geen schaven voor de afwerking, maar voor functioneel schaven.
En dan is een hoek van 25 graden te snel bot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.