Kettingzaag zaagt scheef

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag vijlde ik mijn ketting (zoals ik dat altijd deed) ik deed hierbij ook de dieptestellers
omdat ik mijn hulpstukje niet kon vinden deed ik dit uit de hand
Ik vermoed dat het hier fout is gegaan, want de zaag zaagt in een bocht, als ik die niet volg dan loopt de zaag na 1 a 1.5 bladhoogte de boel vast
De ketting is wel (heel) scherp want als ik met de de voorste 10 cm zaag vliegt hij door het hout heen

of de dieptestellers echt de oorzaak zijn weet ik niet 100% en als wel, hoe bepaal ik welke dieptestellers ik moet corrigren
ik vermoed omdat ik het hulpstuk niet gebruikt hebt dat sommige korter zijn dan de andere....?!
 
Laatst bewerkt:
Controleer eens of je beitels links en rechts nog even lang zijn. Vaak slijpt de ene zijde makkelijker dan de andere, waardoor de ene rij beitels korter en dus ook minder hoog zijn. Zeker in combinatie met te ver afgevijlde dieptestelpers kan dat voor scheeftrekken zorgen.

Als dat allemaal wel in orde is, zou je je blad kunnen controleren, omdraaien of vlakken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het blad is vrij nieuw voor het slijpen nog gezaagd en ging recht, het probleem zit dus in het slijpen
ene/andere kant is waar ik ook aan dacht, al verdenk ik toch meer de dieptestellers.... maarja, hoe controleer je die
Als ik een aanslag kon maken die wat dieper is dan de originele dan dan kan ik ze allen nalopen word de zaag wel agressiever van, maar dat lost zich met een paar slijpebeurten aan de tanden wel weer op
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
<.... maarja, hoe controleer je die>
Door een meetlatje oid. over 2 zaagtanden te leggen kun je de spaandikte meten
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met alle respect, maar dit valt voor mij in de categorie 'spijkers uittrekken en rechtslaan'. Ja, het kan, maar zo'n ketting breng je toch naar een slijper, waar je voor een klein bedrag er zeker van bent dat hij weer goed zaagt?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Met alle respect, maar dit valt voor mij in de categorie 'spijkers uittrekken en rechtslaan'. Ja, het kan, maar zo'n ketting breng je toch naar een slijper, waar je voor een klein bedrag er zeker van bent dat hij weer goed zaagt?

O dit vind ik een interessante reactie. Bedoel je hiermee dat de ketting in dit geval naar de slijper toe zou moeten of elke keer dat deze bot is?
Dat laatste zou ik niet verwachten van een houtdraaier. Als houtdraaier merk je hoe efficient je snijdende gereedschap kan zijn als het scherp is, wat mij betreft geld dat dan ook voor de beitels van je zaagketting. zodra de ketting minder scherp is wil ik deze zelf kunnen slijpen om daarna meteen verder te kunnen.
Daarnaast merk ik dat ik 25 tot 50% minder brandstof gebruik met een scherpe ketting.

Ik hoor graag de reden voor anderen om hun kettingen wel buiten de deur te laten slijpen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
duidelijk
da's een goeie
zal wel een monniken klus worden om dat in kaart te brengen

Je zou de zaaghulp van "granberg" kunnen proberen. deze vind ik het gemakkelijkst om te gebruiken... hij kan zo aan je zwaard bevestigd worden, waardoor je niet eens je ketting van de zaag hoeft te halen.

Als de ketting te scheef is geslepen kan het voor deze keer een goed idee zijn om juriaans advies op te volgen en de ketting te laten slijpen bij een slijperij, dat scheelt een hoop tijd. Het nadeel is wel dat je er dan minder van leert (misschien mag je meekijken bij de slijper om te leren wat er mis is gegaan.)

iig suces
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
als je gaat meten, meet dan ook de lengte van de zaagtand, ik denk dat daar je probleem ligt. Ik denk dat er een verschil is tussen je linker en rechter zaagtanden.
Je kunt door de ketting in een lat met een groef te leggen meerdere dieptestellers in 1 keer controleren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
O dit vind ik een interessante reactie. Bedoel je hiermee dat de ketting in dit geval naar de slijper toe zou moeten of elke keer dat deze bot is?

nee, maar wel als blijkt dat hij 'verkeerd' geslepen is, krom zaagt, vastloopt.

Het is met kettingen slijpen volgens mij net als met houtdraaibeitels:

als je het heel vaak doet, lukt het perfect met de hand. Een bomenzager zal dit waarschijnlijk niet overkomen.
als je het wat minder vaak doet, gebruik je een hulpmiddel (zoals veel houtdraaiers, waaronder ikzelf, voor hun houtdraaibeitels) zoals een slijpmachine, of je probeert het met de hand.

Ik slijp mijn zaagkettingen ook met de hand - met een vijltje. Er gaan weken voorbij dat ik geen kettingen slijp. Mocht een ketting na het slijpen toch niet goed zagen, dan gaat hij gewoon op de stapel 'later een keer voor 5 euro laten slijpen'.
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Tanden links en rechts moeten even lang of kort geslepen worden. een zijde kan ook geraakt zijn tijdens het zagen (nagel steen) waardoor dus ook de ene kant wel of niet zaagt en er ook een verschil ontstaat in lengte van de snijtand. Uw zaagbladwang is uitgesleten langs een zijde. Uw ketting steunend op uw zaagblad is langs een kant meer afgesleten, waardoor de ketting naar een kant overhangt. Uw dieptesteller van de ketting voor uw snijtand is links of rechts niet even veel bijgevijld (gemiddeld gezien over alle tanden. Vele mogelijkheden dus.
Groeten. Bert Somers.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Toxiq, er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn

1. Wisselende beitellengte, zoals eerder gezegd even opmeten met een schuifmaat en de rest van de tanden naar de zelfde lengte toe vijlen.

2. Wisselende spaanafname (voortkomend vanuit de dieptesteller hoogte) zelfde als hierboven de laagste opzoeken en de rest er naar toe vijlen.

3. Braam aan het blad, Wanneer je zand raakt of je blad gewoon langzaam in slijt ontwikkel je een braam aan het blad deze creëert meer weerstand aan een zijde waardoor de zaag als een banaan door het hout gaat.
Demonteer even je ketting en het blad en voel dan even of er aan de zijkant een braam zit als dit het geval is (en dit gebeurt op den duur toch) dan is het een kwestie van deze er voorzichtig afvijlen

4. Het blad is scheef ingesleten, dit is eigenlijk de vergevorderde stap op optie 3. als je je blad gedemonteerd hebt zet hem dan even recht op een tafel en kijk of hij haaks overeind blijft staan, is dit niet het geval dan zal het blad geslepen moeten worden, dit kan met een simpele bankslijper met een haakse aanslag, let wel op dat je je neus tandwiel niet beschadigt.


Mocht je nog vragen hebben stuur me dan even een berichtje (Whatsapp) dan bel ik je even bij gelegenheid.

Met vriendelijke groet,

woody
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Er bestaan vijltjes van Stihl die zo ontworpen zijn dat de hoek en de diepte normaal niet fout kunnen gedaan worden. Er bestaat bij Stihl ook een tooltje om de dieptstellen van de snijtand te bepalen waardoor die ook correct zal zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.