advies schuifdeur gevraagd

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn dochter wil voor haar nieuwe woning dat ik twee schuifdeuren ga maken en plaatsen. Zeer waarschijnlijk zal dit steigerhout moeten worden. Hier een site met een paar modellen. https://www.barnwoodweb.nl/loftdeur/?gclid=EAIaIQobChMIrY6Pnti12gIVY7HtCh1QYgW7EAAYASAAEgJzSPD_BwE

Het gewenste model is die met een z of een dubbele z dus model links of rechts boven. Mijn vrees is dat steigerhout gaat werken en kieren. Welk van deze twee modellen is de beste? En hoe zet ik dit in elkaar. Ik bedoel het volgende : moet ik voor de lange delen koud tegen elkaar aanlijmen of moet ik er een sponning in frezen en ze overlaps verbinden? Hoe bevestig ik lange delen met de dwars delen? Met een schroef of spijker per plank of met twee ? Bij twee ben ik bang voor scheuren. Lijmen?
 

tuoh

Oud hout
Best aan de planken een tand en groef, of een sponning frezen. Nooit alle delen aan elkaar lijmen, dan creëer je enkel één groot probleem.
De planken vastschroeven (+afdoppen) of spijkeren op de klampen, twee bevestigingen per plank.
Bevestigingen telkens op 1/3 en op 2/3 van de plankbreedte, zo kunnen deze quasi ongehinderd werken.
Een opgeklamte deur hoeft niet gelijmd te worden, alles mag droog gemonteerd worden. Lijm werkt hier contraproductief.

Qua constructie heeft de enkele Z de voorkeur, maar bij een schuifdeur maakt het niet echt veel uit.
 
P

Pel

Guest
@André, ik heb wel eens deuren gezien vroeger dat die opgeklamte deuren gespijkerd werden, en de spijker werd aan de andere kant krom geslagen, dat liet nooit meer los.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hierbij het voorlopige resultaat. Op deze foto's moet er nog een stukje af maar inmiddels hangt de deur al. Deze '"Z" vorm was op verzoek. Dat vonden ze het mooist. De vochtigheid van het hout was 13%. Nu maar afwachten of dit geen problemen gaat geven.
Mijn proppenboor moest ik thuis laten want ze willen de schroeven zien. Ik denk maar het is niet bij mij thuis. Met andere woorden dit is niet mijn smaak.
Iedereen bedankt voor de aanwijzingen.IMG_20180604_162932.jpg
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Mooi gedaan!

En wat betreft smaak... Het is grappig dat niet afgewerkte en ruwe meubels hip zijn, dat scheelt de producent veel tijd en moeite (dus geld) maar de prijs voor het meubel gaat niet eveneens omlaag, want het is populair.

En toch kan ik het niet toejuichen. Je leert een vak en doet je best om alles piekfijn eruit te laten zien. Maarja, de klant is koning.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.