Welk soort hout is dit?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Omdat het al weer eindje geleden is dat die vraag hier gesteld werd. En omdat ik het natuurlijk ook graag zou weten. Ik heb een gereedschapskist gemaakt voor lederbewerkingsgereedschap. Welk soort hout zou dit zijn? Het is behoorlijk bleek (2de foto benadert nog best het echte kleur), weegt niet veel en ruikt beetje naar vlas. De kopse kanten laten zich niet goed schaven met handschaaf. Ik denk niet dat het naaldhout is. Het komt van palletten. Iemand enig idee? Het gaat voor alle duidelijkheid niet over de paneeltjes van deksel en bodem. Dat is Okoume multiplex.

IMG_20180412_170655.jpg

IMG_20180412_170722.jpg

IMG_20180412_170850.jpg

Bijkomend vraagje: hoe zorg ik ervoor dat het deksel niet te ver kan openklappen, zodat de scharniertjes beetje gespaard blijven? Een ketting aan binnenkant is geen optie, doordat er nog een bakje in past. Aan buitenkant kan het wel, maar dat ontsiert het kistje wel beetje. En een metalen armpje inwerken lijkt me ook lastig, doordat ik maar 1 cm dikte heb. Of is dit toch een optie?
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zou kunnen. Het lijkt er alleszins op. Wat ik wel niet herken zijn de rode strepen, maar dat is niet altijd zo. Ik lees ook dat Parana pine eerder zeldzaam geworden is door overmatige kap. Daarom twijfel ik of ze er nu nog paletten van zouden maken?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Omdat het al weer eindje geleden is dat die vraag hier gesteld werd. En omdat ik het natuurlijk ook graag zou weten. Ik heb een gereedschapskist gemaakt voor lederbewerkingsgereedschap. Welk soort hout zou dit zijn? Het is behoorlijk bleek (2de foto benadert nog best het echte kleur), weegt niet veel en ruikt beetje naar vlas. De kopse kanten laten zich niet goed schaven met handschaaf. Ik denk niet dat het naaldhout is. Het komt van palletten. Iemand enig idee? Het gaat voor alle duidelijkheid niet over de paneeltjes van deksel en bodem. Dat is Okoume multiplex.

Bekijk bijlage 76192


Bekijk bijlage 76193

Bekijk bijlage 76194

Bijkomend vraagje: hoe zorg ik ervoor dat het deksel niet te ver kan openklappen, zodat de scharniertjes beetje gespaard blijven? Een ketting aan binnenkant is geen optie, doordat er nog een bakje in past. Aan buitenkant kan het wel, maar dat ontsiert het kistje wel beetje. En een metalen armpje inwerken lijkt me ook lastig, doordat ik maar 1 cm dikte heb. Of is dit toch een optie?
+++++++++++++
Wat denk je van leren riemen aan beide zijden?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja, had ik ook al aan gedacht. En dat zou zeker toepasselijk zijn voor een gereedschapskist voor lederbewerking. Ik twijfel nog een beetje of het wel een mooi zicht zou zijn, omdat die lussen dan slap hangen als het kistje dicht is. Ik ga er sowieso nog leren handvatten aanzetten aan de zijkanten en/of bovenkant.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja, had ik ook al aan gedacht. En dat zou zeker toepasselijk zijn voor een gereedschapskist voor lederbewerking. Ik twijfel nog een beetje of het wel een mooi zicht zou zijn, omdat die lussen dan slap hangen als het kistje dicht is. Ik ga er sowieso nog leren handvatten aanzetten aan de zijkanten en/of bovenkant.


Neem een strip metaal (rvs ofzo) bekleed die met leer
Aan de ene kant (deksel) verbinden op 1 punt (zodat het kan scharnieren als de deksel opent)
De 2e op de kost, daar moet een eindstop zitten
dan maak je een houten brug, die zet je over het leer heen, zo kan hij niet verder open schuiven
Eventueel kan je in de houten brug nog iets maken dat je het aan kan draaien/vast klemmen

Mooie kist !
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ja, ik dacht eigenlijk ook aan populier, maar heb er nog nooit mee gewerkt dus was het niet zeker. Het is eigenlijk ideaal hout voor zoiets, want het maakt de kist licht. Als je het van eik zou maken zou het al snel zwaar worden. De pallets komen van een matrassenfabriek en zijn groter dan normaal.
Toxiq, je oplossing is ongetwijfeld ingenieus, maar ik kan er me niet veel bij voorstellen zonder tekening. Zou je een schetsje of afbeelding kunnen tonen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik bedoelde eerder: land van herkomst. Van de zending/eigenaar/verhuurbedrijf, en beter nog, van de pallet zelf. Dat beperkt de in aanmerking komende houtsoort meestal wel...

Dat kan ik moeilijk zeggen. Die palletten liggen altijd voor de deur, klaar om door iemand gratis meegenomen te worden. Het bedrijf maakt zelf matrassen en boxsprings (geen import uit Azië), dus lijkt me waarschijnlijk dat het hout Europees is van oorsprong.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat kan ik moeilijk zeggen. Die palletten liggen altijd voor de deur, klaar om door iemand gratis meegenomen te worden. Het bedrijf maakt zelf matrassen en boxsprings (geen import uit Azië), dus lijkt me waarschijnlijk dat het hout Europees is van oorsprong.

In dat geval ligt het voor de hand dat het een van de expliciet toegestane houtsoorten is in UIC 435-2, appendix D:
softwoods: fir spruce pine larch hemlock
hardwoods, soft: alder birch poplar aspen
hardwoods, hard: oak ash beech aspen elm acacia maple plane chesnut
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Het lijkt mij ook populier. Vooral ook omdat je aangeeft dat het kopshout lastig te schaven is. Populier is een lichte, erg vezelige houtsoort die super scherp gereedschap nodig heeft. De houtzagerij waar ik werk levert tientallen kuubs populieren planken en balken per dag aan de palletindustrie.
Mooi kistje trouwens!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ok, dan kunnen we met enige zekerheid stellen dat het populier is. Heb inderdaad ook gemerkt dat ik bij het schaven van langshout vaak moest slijpen. Bedankt om mee te denken en bedankt voor de complimenten.
@Toxiq: een schemaatje van jouw systeem zou leuk zijn om aan de slag te gaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.