massieve deuren, kromtrekken voorkomen ?

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hoi,

Gisteren was ik uit nieuwsgierigheid langsgeweest in een showroom van (voornamelijk) 100% massieve meubelen.
Daar viel me de volgende constructie op:

0S8f7eTy_iLVjQ0MNrDwoACHp5W176TwgP_C4Sl2kT1gKkMJ98OgbPxldnsslywnaa7BkAOSaiL01hOQaUd7z8m-TBvrUk16Cv6zbNP36Kju1tcUtU-MAhLhW3qF9NCnaA9OYBh8AKpFZ7T3nO67zB7vwHO8aFHct953NMhCbYmlU_XY33m5Zwb9_TZPKc1AMyUttKy_evlvMKwKphiJI9lb9nQVjLPCn_iJei1hITv5Y51ew22BM-jjH3cgTndp0vj_aEKRdwASGqpubC7Ms6vLkyeN9I9LUc01h3wGJl_Xte4X7vzV9ykdXB_lmmsWOToBCp39QujOwyAvysuIqGbLZQCQ7_ShaDqk-L_CfK3ibnhWbroxJWHP5EdSfpoj0hY3G6vjhvR6LbbZAwLv8I1wc4USskg9HtJl2mFGMpoD2IIhfecltOkq4_J97q9cLIkxgvHbTAonGJjGj1cGasa91smPhodkuY3FbvZy7cyVmmcVOh0ElSavxndEpgcc_gkQ6A7jRUyHYL1brgpJ88Z77xeRZGMyijeZUgo1AA-6d2kw68adkieEWyuhgkxTxuy4nPV07zhxuNN8Eh_2D5v3ixB8lkxdE6ed6NbJ=w800-h1065-no


Deuren gemaakt uit gelijmde platen van ongeveer 7,5cm eiken planken, met daarover dwars latten bevestigd (soms zag ik deuvels, soms ook niet, gewoon gelijmd in dat geval ?).
Ik vroeg me af, zijn die latjes voldoende om kromtrekken van de deur te voorkomen ?
Indien niet, hoe zouden jullie het kromtrekken trachten te voorkomen bij de constructie zonder een klassieke kader te maken, en hoe waarschijnlijk is dat dit lukt op termijn ?

Thanks,
Wim
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dit is een klassieke methode die wordt gebruikt voor massieve deuren. Werkt prima.....
Bevestigen kan op meerdere manieren, afhankelijk van het materiaal formaat, met lijmen icm spijkers/schroeven of met iets als een zwaluwstaart. Dat laatste zie je ook veel bij tafelbladen.

Ik heb hier ook verschillende kasten staan waar het is toegepast:

2018-04-12 12.10.12.jpg

Begin is natuurlijk nog steeds zo stabiel en fatsoenlijk droog hout om mee te starten.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de klampen er niet schuivend opzitten, kan het hout van de deur niet krimpen/uitzetten. De kans op scheurvorming is dan groot. Maak je dit met een niet verlijmde zwaluwstaart dan is dit prima.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Deze vraag sluit aan bij een projectje wat ik mijn hoofd heb zitten en binnenkort wil starten!
Ik vraag me wel af hoeveel invloed dergelijke sectie heeft op kromtrekken. Gaat deze dwarsregel niet gewoon mee kromrekken?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Niet bij voldoende dikte en voor niet al te grote opervlakken..... en de nerf loopt natuurlijk ook anders.
Maar wel met fatsoenlijk hout.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als de klampen er niet schuivend opzitten, kan het hout van de deur niet krimpen/uitzetten. De kans op scheurvorming is dan groot.

Natuurlijk moet je blijven nadenken en een relevante bevestigingswijze gebruiken.... maar in deze gevallen is de deur niet opgesloten dus als je hout droog genoeg is dan valt het bij deze breedtes allemaal wel mee.
 

tuoh

Oud hout
Veelal zijn die "massieve" deuren, gewoon platen gefineerd op stroken, kopshout incluis. Je moet al goed bij de pinken zijn om het verschil te zien tegenwoordig:p

In het echt is het, en blijft het, een tricky constructie omdat je met één groot gelijmd paneel zit met een paar "doekjes voor het bloeden" erachter:D Die klampen, formaat panlat, gaan de boel niet vlak houden als er leven in de brouwerij komt. Een "echte" opgeklampde deur is dan een beter alternatief omdat hier elk deel afzonderlijk kan werken, de klampen houden hier enkel de boel bijeen. Hier moet wel een schoor toegepast worden.

Voor het type "gelijmd paneel met klampjes" is foutvrij kwartiers hout en perfect op de juiste waarde gedroogd hout een absolute must om een kans van slagen te hebben.
De kans dat het gelijmd paneel scheluw trekt is trouwens nog groter dan dat het hol of bol gaat staan.

Het ziet er misschien mooi uit maar technisch is het een kl.te oplossing.
 

tuoh

Oud hout
Planken met tand en groef zonder lijm in elkaar (met wat speling onderling) en bijeen gehouden met opgespijkerde klampen, incluis een schoor om afzakken tegen te gaan.
Zo werd het eeuwen gedaan, nu kan je dat "spijkeren" vervangen door "blind schroeven" maar het principe blijft hetzelfde.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Excuseer m'n onwetendheid, nieuw in dit alles, de tand en groef zie ik, wat bedoel je echter met de schoor om afzakken tegen te gaan ?
Misschien ergens een goede duidelijke foto of tekening ?

Verder, zie jij een manier om langs de zichtbare zijde een strak vlak te hebben, en dat toch technisch goed werkt ?
Fineer is een optie natuurlijk, maar in massief ?

en THANKS !
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat geeft natuurlijk een compleet andere uitstraling..... kan je beter gelijk voor een paneeldeur gaan.

Maar de eerder genoemde constructie werkt ook gewoon, vele bedrijven maken dat dagelijks.... die weten prima wat ze doen en wanneer het wel en niet kan.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een zwaluwstaart verbinding zoals Ronald ook al aangeeft biedt je de meeste zekerheid, ook gelijk leuk om te maken.

Het wil alleen niet zeggen dat het (soms) niet anders kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.