Effecten van houtwormbestrijdingsmiddel bij verwerking van behandeld hout

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Een vraag die mij al een tijdje bezighoudt:
Ik heb een afdak achter mijn werkplaats waar ik vers gezaagd hout laat drogen aan de lucht. Uiteraard kost dat een paar jaar, daarna gaat het naar de zolder van mijn werkplaats waar ik het hout verder laat drogen met een condensdroger tot woonkamercondities. Als het hout uiteindelijk kamerdroog is dan verwerk ik het in mijn werkplaats.
Tijdens het drogen onder het afdak worden houtsoorten die daar gevoelig voor zijn aangevreten door houtworm en boktor. Om dat te voorkomen spuit ik het verse hout na het oplatten in met Perfacs, met name het spinthout van de gevoelige soorten zoals noot, iep en fruitbomenhout.
Als ik het hout uiteindelijk ga bewerken dan komen er tijdens het schaven en schuren uiteraard spaanders, houtmot en schuursel vrij. Ook met een goede afzuiging voorkom je dat nooit voor 100%.

Mijn vraag is: in hoeverre zijn de werkzame stoffen in de Perfacs schadelijk voor de mens als ze vrijkomen bij het bewerken van het behandelde hout?
Wie kan daar iets over zeggen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Nee, geen idee
Wellicht zou je bij de eerste schaaf en zaag beurten extra bescherming kunnen nemen? Zo’n actief koolstoffiltermasker.
Als die laag van het hout af is, kan je weer zonder.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Perfacs bevat permethrin, een synthetisch pyrethroide. Pyrethroiden in het algemeen zijn duidelijk minder gevaarlijk voor zoogdieren, inclusief de mens, dan voor insecten; dit heeft zowel met de directe werking als met de afbraak (die bij zoogdieren veel hoger is dan bij insecten) te maken. Het meest in het oog springende effect van pyrethrinen is huidirritatie.

Het gehalte aan permethrin in perfacs is laag (maar ruim voldoende om werkzaam te zijn - preventief doodt het met name net uit het ei gekomen larven en die zijn heel klein en betrekkelijk gevoelig, en daar heb je dus maar weinig gif voor nodig).

Verzagen en anderszins 'verspanend' verwerken van met permethrin behandeld hout is een werkzaamheid die expliciet meegenomen wordt bij de risicobeoordeling van dit soort middelen - dat betekent dus dat het op zich niet verwaarloosd mag worden. Daarbij moet je je wel realiseren dat het

-niet vluchtig is
-er weinig in het hout zit
-het na drie jaar gedeeltelijk verdwenen is, en gedeeltelijk sterk aan het hout gebonden
-de enige relevante blootstelling feitelijk die aan inhaleerbaar houtstof met daarin nog een restant permethrin is.

Een goede adembescherming tegen houtstof zou dus voor 'oud' behandeld hout voldoende moeten wezen (let wel, een chemisch masker is niet nodig, alleen een mechanisch stofmasker dat echt werkt (dus geen mondkapje) is voldoende.

Disclaimer - ik heb meegewerkt aan het opstellen van de risicobeoordeling van de huidige aanvraag tot herregistratie van Perfacs in NL.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.