Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Vraag over vierkante gatenboor

Dag mede houtbewerkers,

Ik heb nog nooit een vierkante gatenboor (vkgb) bekeken of geprobeerd. Ik dacht altijd dat het ging om een cilindrische boor die omsloten werd door 4 hoekmessen die het gat vierkant snijden. M.a.w. de messen snijden het volledige vierkant weg omdat een cirkel op slechts 4 punten de zijden van het vierkant raakt.

Ik pikte laatst "Getallen ontraadseld" van Alex Bellos op uit de boekhandel. Een populair wetenschappelijk boek over wiskunde. Hierin kwam het oorspronkelijke ontwerp ter sprake van de vkgb.
    Het gaat om een wiskundige vondst met de naam "Driehoek van Reuleaux" op basis waarvan Harry James Watt uit Pennsylvania in 1914 een stuk gereedschap bedacht om vierkante gaten te maken (boren). Het apparaat maakt eigenlijk een vierkant gat met afgeronde hoeken.

Het gaat om een uitgekiende vorm van de boor en een bijbehorende beweging van de as van de boor want deze blijft niet op z'n plaats. Er wordt beschreven dat het apparaat waarmee geboord wordt (geen gewone boormachine) het 'gehobbel' van de boor moet compenseren.

Bij de zo beschreven hoeven de hoekmessen alleen maar een klein stukje uit de hoeken te snijden. Nu vraag ik mij af hoe werken de huidige vkgb's:
    a. Simpel zoals ik dacht, want waarschijnlijk ook goedkoper.
    b. Toch volgens de beschrijving uit het boek.

Nu ik dit schrijf vraag ik mij ook af of zo'n apparaat bruikbaar is in harde houtsoorten.

Ben benieuwd wat jullie hiervan weten.
    Groeten,

André

Re: Vraag over vierkante gatenboor

Het is niet moeilijker dan een spiraalboor die in een vierkante beitel draait. Je duwt de boor in het hout en de beitel snijd de hoeken die nog resten weg. Ook dit materiaal wordt afgevoerd door de spiraalboor. Ik heb het al gebruikt in eik, beuk, afzelia, enz... Werkt prima!

Voor hout kende ik het bestaan niet, maar in het verleden staken wij op de draaibank zo zeskantige gaten in een massief stalen deksel van 20 mm dik en geleidebussen die nog dikker waren Wij noemden het hobben.
    Zeer ingenieus timmertje om dat zelf te maken, echt pet af man!!

Twee kleine filmpjes die het uitleggen:
    http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Maar ik denk eigenlijk dat workingwithwood de oplossing van Jokke in gedachten heeft. Engelstaligen hebben het dan over een mortiser, om de gaten te boren voor pen-gat verbindingen.

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dit kan ook in metaal. We leerden dit bij Instrumentmaken op de LTS. De docent had dan de grootste lol als hij voor onze verbaasde gezichten dit fenomeen in plaatstaal demonstreerde. Je moest wel een beginnetje maken, anders wist je niet hoe het vierkant georienteerd werd.

Hier is nog wel een leuk filmpje van the woodwhisperer die het ook even heeft over de vkgb. Vanaf minuut 7.40 kan je deze zien:
    Leuk apparaatje 8-)

Oké jullie blijken er het nodig over te weten.

Toch denk ik dat het apparaat waar bijv. de woodwhisperer mee in de weer is, bestaat uit een spiraalboor en een vierkant mes. Hier zie je zo'n machine: http://www.youtube.com/watch?v=0Pf_vbnoFQ4[/video]] .

Of zie ik dit verkeerd. Dit zijn toch niet de vkgb'n op basis van het principe Reuleaux/Watt? Zoals iemand beschreef dat principe kan ook binnen andere vormen gebruikt worden. Erg leuk om te zien op dat filmpje.

Ik begrijp ook dat de beweging van de boor niet door het apparaat gestuurd wordt, maar door een mal waar de boor in beweegt. Ik dacht de beweging opgelegd was door de 'hobber' (om die naam maar over te nemen).

Bedankt zover,

André

Dag
    Sinds een jaar of vier bezit ik een Multico PM20 vierkantsteekmachine.
    Een prima, precies en moeiteloos instelbaar apparaat.
    Het boren en steken gaat gemakkelijk in allerlei houtsoorten.
    Het gaat sneller, nauwkeuriger en eenvoudiger dan een langgatboormachine.
    Enige nadelen: beperking in diepte stelling en dure boren.
    Groet Pierre

Erg leuk dit topic, hou van dit soort techneuten oplossingen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

En wat ook leuk is dat er twee verschillende manieren om vierkante gaten te maken vrolijk door elkaar lopen, de mortiser en de boor met drie vleugels in een vierkante mal. Het zou verhelderend werken als tenminste werd verteld op welke van de twee men reageert.

Het is ook belangrijk om te kijken naar de praktische toepassing. De vierkantegatenboor in de eerste bijdrage is - voorzover ik weet - niet meer te koop, de machinale uitvoering wel.
    De techniek is zeer interessant maar we moeten niet uit het oog verliezen dat mensen soms ook simpelweg willen weten hoe ze het liefst vandaag een vierkant gat kunnen boren.

Forum Rechten