kozijnhout Douglas

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Goedenavond,
Voor het bouwen van de deur in mijn Douglas tuinhuis/schuur ben ik opzoek naar kozijnhout. Maar dan wel gemaakt van Douglas hout. Tot nog toe heb ik het niet kunnen vinden en weet ook niet of het bestaat:confused:. Misschien kan iemand mij hier verder mee helpen?

igor
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Douglas is ruim verkrijgbaar, maar ik zou het niet zo snel gebruiken voor kozijnen. Het is behoorlijk knoestig en warrig van draad. Oregon Pine (de N-A-variant van Douglas) is een betere keuze, terwijl het nagenoeg dezelfde uitstraling heeft als Douglas (het is iets geler, itt oranje).

Mocht je toch Douglas willen, een goed adres is Inlands Hout van Leersum.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Douglas kun je best goed als kozijnhout gebruiken. Moet je wel foutvrij kernhout hebben en dat is wat lastiger te vinden en wat duurder dan het gangbare douglas wat in omloop is. (Douglassen die in een gemengde beuken opstand staan zijn hier heel geschikt voor omdat ze kaarsrecht omhoog moeten groeien en ze al heel vroeg takvrij op de onderstam zijn)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.