eigenbouw lintzaag

A

Athanor

Guest
Wat een fantastisch mooi idee!!!

Volgens mij koop je voor ruim 100 euro ook een nieuwe motor. Ik zag gisteren bij een tweedehandshandel motoren voor rond de 60/70 euro liggen, dus dan lijkt een nieuwe me veiliger.

Het zou een heel mooi topic kunnen worden, ik moedig je van harte aan om dit project te beginnen, goed te illustreren en documenteren op ons forum! Ik zal met veel belangstelling gaan lezen.

Succes!


Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hier zou ik niet aan durven beginnen. Vergeet niet dat alles in alle richtingen afstelbaar moet zijn en stabiel moet blijven om te vermijden dat je zaaglint eraf loopt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Woodie

Ik hoop dat je van deze klus een log op het forum gaat bijhouden. Gezien je schaaf word dat weer smullen.
succes en
Hartelijke groet Hugo
 
A

Athanor

Guest
jokke zei:
Hier zou ik niet aan durven beginnen. Vergeet niet dat alles in alle richtingen afstelbaar moet zijn en stabiel moet blijven om te vermijden dat je zaaglint eraf loopt.

Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen van iemand die de mooiste muziekinstrumenten weet te vervaardigen :roll:


Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Athanor zei:
jokke zei:
Hier zou ik niet aan durven beginnen. Vergeet niet dat alles in alle richtingen afstelbaar moet zijn en stabiel moet blijven om te vermijden dat je zaaglint eraf loopt.

Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen van iemand die de mooiste muziekinstrumenten weet te vervaardigen :roll:


Fons

Wat ik dan weer als een compliment beschouw... ;)
Ik geef toe dat ik, als het over machines gaat, zeer veeleisend ben maar ook zeer voorzichtig.
Ik heb al enkele accidentjes achter de rug, vandaar...
Mijn vrees is alleen dat het hout niet vormvast genoeg zal zijn om zeker te zijn dat de zaag niet van de wielen loopt op termijn.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodie, lijkt me een verdraaide leuke klus, zeker omdat ik een liefhebber ben om mijn eigen spulletjes te maken. Ik kijk dan ook vol belangstelling toe naar WIP pictures, waar ik op hoop dat je dat gaat doen.
Succes toegewenst.
Ad
 
A

Athanor

Guest
jokke zei:
Wat ik dan weer als een compliment beschouw... ;)
Ik geef toe dat ik, als het over machines gaat, zeer veeleisend ben maar ook zeer voorzichtig.
Ik heb al enkele accidentjes achter de rug, vandaar...
Mijn vrees is alleen dat het hout niet vormvast genoeg zal zijn om zeker te zijn dat de zaag niet van de wielen loopt op termijn.
Zo was het ook bedoeld :)

Maar misschien kunnen we hen ondersteunen met goede adviezen, gebaseerd op ervaringen of missers die we zelf beleefd hebben. André heeft bijvoorbeeld zijn houtdraaibank ook zelf van Yellow Pine gemaakt.....

Fons
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een draaibank is nog geen lintzaag...
Maar natuurlijk hoop ik met heel mijn houthart dat het lukt! :)
Ik zal het met argusogen volgen en als ik denk een positieve bijdrage te kunnen leveren zal je het zeker lezen. ;)
 

tuoh

Oud hout
Eigenbouw is zeker te doen, de eerste paneelzaag van Altendorf was een beuken exemplaar.
Lintzagen, vlak- en vandikte schaven, tafelzagen, etc... het werd in de beginnende industrialisatie allemaal uit hout gebouwd, en het werkte nog ook :D
Zelf heb ik jaren gewerkt met een eigenbouw tafelcirkelzaag voorzien van een zaagblad van 500mm en een driefasige motor van 6pk.
Mijn kopdraaibank is ook een eigenbouw uit Beuk, en daar heb ik ook al jaren plezier van.

Enkele tips:

- kies een stabiele en stijve houtsoort ( gestoomde Beuk) kwartiers gezaagd.
- besteed veel zorg aan de verbindingen.
- draadstangen, moeren, bouten, kies voor stalen exemplaren met de aanduiding 8.8 (max koppel) die kunnen al wat hebben.
- sluitringen, kies voor de zogenaamde carrosserieringen, die hebben een grotere buitendiameter, en dus ook een groter contactvlak, dus minder snel indrukken van het hout.

Veel succes bij de bouw.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Even mijn fotoalbums doorlopen om enkele houten machines op te sporen.
Elke houten machine die ik al gezien heb leg ik vast op de gevoelige plaat, steeds met de gedachte in het achterhoofd, als ik eens wat tijd heb ...... niet dus.

Maar hierbij enkele foto's van mogelijke projecten voor wie zich geroepen voelt.


Mvg,

André

Attached files
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Voor het frame en wielen dacht ik berken multiplex oid te gebruiken, en verlijmen met epoxylijm.
 

tuoh

Oud hout
Het probleem bij multiplex zijn de gelijmde lagen van de plaat, hoe sterk zijn die lijmnaden? Zo een frame moet aardig wat torsiekrachten opvangen, het kan goed gaan, maar zekerheid heb je niet.
Voldoende droog hout gebruiken, en dat verlijmen met epoxy is dan een beter alternatief, de gebruikte constructie van een gelameleerd frame uit hout dat overlappend gezaagd word om de hoeken te vormen is qua constructie onverslaanbaar, en makkelijk te verwezenlijken.

De kostprijs van massief hout versus multiplex zal elkaar weinig ontlopen denk ik.
Om zoveel mogelijk trillingen weg te dempen moet je sowieso massa hebben, het komt dan ook niet op een kilo of zo, hoe zwaarder hoe beter. Voor het frame ( het zwaarst belaste onderdeel) zou ik opteren voor massief hout, de wielen kunnen eventueel wel uit multiplex gemaakt worden.

Mvg,

André
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
André, die eerste foto vind ik geniaal, iemand die de beitel hanteerd en de ander mag het wiel laten draaien :)
Het is dat ik er de ruimte niet voor heb... Als iemand de machine van de eerste foto na wil bouwen, zou ik graag helpen ;)

Zelf heb ik wel een keer het idee gehad om een lintzaag te koppelen aan een aandrijfas die in beweging gezet wordt door een aantal home trainers, bij zo'n project zou ik ook graag willen helpen :)
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
tuoh zei:
Het probleem bij multiplex zijn de gelijmde lagen van de plaat, hoe sterk zijn die lijmnaden? Zo een frame moet aardig wat torsiekrachten opvangen, het kan goed gaan, maar zekerheid heb je niet.
Voldoende droog hout gebruiken, en dat verlijmen met epoxy is dan een beter alternatief, de gebruikte constructie van een gelameleerd frame uit hout dat overlappend gezaagd word om de hoeken te vormen is qua constructie onverslaanbaar, en makkelijk te verwezenlijken.

De kostprijs van massief hout versus multiplex zal elkaar weinig ontlopen denk ik.
Om zoveel mogelijk trillingen weg te dempen moet je sowieso massa hebben, het komt dan ook niet op een kilo of zo, hoe zwaarder hoe beter. Voor het frame ( het zwaarst belaste onderdeel) zou ik opteren voor massief hout, de wielen kunnen eventueel wel uit multiplex gemaakt worden.

Mvg,

André

André, ik had ook al aan de sterkte van die lijmnaden gedacht, en nu jij hier ook nog es op wijst is het duidelijk dat ik best voor vol hout ga.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Kodama,

de eerste foto heb ik eens van het net geplukt, maar weet begot niet meer waar, maar heb de foto bijgehouden met het idee, als ik eens even wat tijd heb...
Het is anders wel een mooi staaltje toegepaste mechanica.

Foto 2 heb ik genomen bij een bezoek aan het "Freilichtmuseum Vogtsbauernhof" te Gütach in Duitsland, voor de liefhebbers van hout en houtbouw het neusje van de zalm. Het is een streekmuseum (Zwarte woud) met oude boerderijen, zaagmolens, oliepersmolens, etc..

De foto' s 3, 4, en 5, heb ik genomen bij een bezoek aan het "MOT" dit is het Museum voor de Oudere Technieken in Grembergen (België) de zolder is bijna volledig gewijd aan oude gereedschappen van de houtbewerker.

Ik moet nog eens op zoek in mijn albums naar foto's die ik genomen heb op "Ligna" te Hannover enige jaren geleden, daar stonden toen namelijk een tiental verschillende oude houtbewerkingsmachines uit hout.
Je moet ook eens kijken op volgende site, daar staat een fotoverslag van een bezoek aan een (heel) oude houtdraaierij aangedreven door een waterrad. http://www.de-houtdraaier.nl alle assen draaien tussen bladlood :shock: Dit was het pre SKF tijdperk.

In de loop der jaren ben ik bij toeval al op interessante plaatsen verzeilt geraakt, maar omdat je het niet verwacht ben je ook niet voorbereid, dus geen fototoestel bij, of het kaartje is vol :x

Bijgaand nog enkele foto's.

Bij nader inzien had ik misschien beter een ander topic geopend in plaats van hier aan sluikstorten te doen :oops: sorry Woodie.

Mvg,

André

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tuoh zei:
De foto' s 3, 4, en 5, heb ik genomen bij een bezoek aan het "MOT" dit is het Museum voor de Oudere Technieken in Grembergen (België) de zolder is bijna volledig gewijd aan oude gereedschappen van de houtbewerker.
Museum voor de Oudere Technieken ligt in Grimbergen en niet in Grembergen.
Eén letter en vele kilometers verschil! ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.