Manier van slijpen

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het lijkt mij een goed idee om alle informatie over slijpen te combineren in 1 topic oid en die vast bovenaan te zetten? Een soort van Wiki? Ik ben lid van diverse andere fora en die hebben dat ook. Als je daar 'beginnersvragen stelt, word je ook direct naar zo'n starters wiki gedirigeerd. Is dat een idee?

Mee eens. Vooral nu er een grote aanwas is van nieuwe leden neemt daaraan de behoefte toe. Af en toe stelt een enkele ""oude ervaren forumer"" dit voor maar het idee is tot nu niet in vruchtbare bodem gevallen voor zover ik waar kan nemen ;)

mvg
Klaas
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
bedankt voor de informatie iedereen.
dit zijn pfeil beitels die weinig geslepen moeten worden maar ik denk dat zo'n bankslijpmachine te geweldig is daar voor.

Neen hoor, mijn sneldraaiende 175 mm machine is veel agressiever dan de traagdraaiende 200 mm machine. En op die 175mm slijp ik de kleinste houtsnijgutsen en beitels (1 mm). Het is de omtreksnelheid die belangrijk is. Nooit je guts of beitel tegen de steen duwen, wel heel even , lichtjes, tegenhouden. Dit bepaalt de slijpsnelheid , trouwens.

Ik weet niet of Willy Van Houtte die verkoopt met CBN schijf erop?
Je hebt in ieder geval exact dezelfde machine met voor gemonteerde CBN erop bij Dehoutdraaierij.nl https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/slijpmachine/
Wordt ook op de Radius houtdraaidemofilmpjes gebruikt.
Mijn inziens de beste keuze voor houtdraaigereedschap

Ik zou hiermee beginnen, en uitproberen , de Tormek kloon hoeft niet.

Zelf heb ik liever een hollere vouw op houtsnijgereedschap en steekbeitels. Kan ik ze meerdere malen afwetten voor die holle vouw is verdwenen. Maar op een traagdraaiende 200 mm is natuurlijk ook voor te gebruiken.
Een 200 mm sneldraaiende slijper is voor dit doel ongeschikt.

Over de Triton kan ik niets zeggen, nooit mee gewerkt.. Lees vergelijkende testen hierover over: heel veel hangt af van de kwaliteit van de steen. Even er een Tormek steen erop zetten kan waarschijnlijk, maar kijk eerst even wat zo'n steen kost, dan is de lust om dat te doen mogelijk al over.

groeten,
Ornament
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die klevende topics bovenaan kunnen leuk en informatief zijn, maar ook een rijstebrij aan informatie worden als dat niet wordt bij gehouden.

Op het Mazda forum draait een interessante topic over het aanpassen van het entertainmentsysteem in de auto.

Met meer als 500 pagina's en duizenden reacties is het volkomen onleesbaar geworden. Als dan in zo'n topic een vraag voor de zoveelste keer voorbij komt wordt er geïrriteerd gereageerd. Ik weet mijn tijd wel beter te besteden dan zulke monstertopics door te worstelen.

Als een topic voor informatie alleen is moet je streng modereren en alle discussie verwijderen. Ik weet niet of iedereen daar nou op zit te wachten.

De vraag wordt hier gesteld en het antwoord komt toch wel, dus zo slecht is dat ook niet vind ik. De zoekfunctie gebuiken werkt niet altijd, maar kun je wel altijd als eerste proberen. Overigens komt Google ook vaak op het forum uit, dus dat werkt ook nog.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@henk is dat op 1 machine? Bij van houtte staat bvb een machine met een witte en blauwe steen, korrel bvan beide zou dezelfde zijn.

Nee, waterstenen is gewoon met de hand. Ik hou niet zo van draaiende waterstenen ;-)

Daarnaast hebben wij drie (sneldraaiecde - nominaal 3000 toeren) bankslijpers - 1 met een brede witte steen en een viltschijf voor draaibeitels (een goedkope ferm, met beide stenen vervangen door betere dingen), 1 met een brede witte steen en een grijze steen voor gewone beitels (een oude Creusen), en 1 met een smalle witte steen en een Monsos-Baginski beveler voor het grof in model brengen van bamboestrips (een Makita - de witte steen wordt gebruikt om een schraper (steekbeitels van de kringloop, verslepen tot negative rake scrapers) te slijpen).
 
Laatst bewerkt:

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Als je zo'n CBN schijf hebt is het dan nog de moeite om de witte te gebruiken? Je zou in de plaats een lederen afwetschijf (voor bvb houtsnijbeitels) een viltschijf of zelfs een schuurschijf op kunnen monteren.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
mrRuben,

Ik gebruik de ProEdge van Sorby (bandslijper) met een polijst / afwetmachine van KurtKoch voor alles wat scherp moet worden en blijven: houtbewerking, houtsnijden, houtdraaien en keukenmessen. Ik heb dit plm 8 jaar in gebruik (via baptist.nl).

Voor Fingernail houtdraai gutsen heb ik er een hulpstukje bij van Tormek, de rest alleen via de steunen die bij de ProEdge zitten. Voor mij een prima oplossing. Ik vergelijk het met Creusen bankslijper en de Tormek die we op de beeldhouwcursus en dan vind ik het (nog steeds) een goede oplossing.

HG Hans
 

tuoh

Oud hout
Als je zo'n CBN schijf hebt is het dan nog de moeite om de witte te gebruiken? Je zou in de plaats een lederen afwetschijf (voor bvb houtsnijbeitels) een viltschijf of zelfs een schuurschijf op kunnen monteren.

Met een CBN wiel op de machine is de witte steen inderdaad overbodig, een viltschijf + pasta klaart dan elke klus.

Zelf heb ik die viltschijf op een andere machine zitten, daarom heb ik de witte steen aan boord gehouden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ruben,

ik had de Koch machine eerst in combinatie met een werkbankslijper maar was daar niet tevreden over; ProEdge heeft ook een polijst wiel als ik het goed heb gezien. Met de ProEdge kan ik (ook) gewone slijp en schuurkarweitje uitvoeren trouwens.


HG Hans
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Moeilijke keuze, maar ik heb nog even tijd. Eerst een stratos 230 bekostigen ��.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Die klevende topics bovenaan kunnen leuk en informatief zijn, maar ook een rijstebrij aan informatie worden als dat niet wordt bij gehouden.

Op het Mazda forum draait een interessante topic over het aanpassen van het entertainmentsysteem in de auto.

Met meer als 500 pagina's en duizenden reacties is het volkomen onleesbaar geworden. Als dan in zo'n topic een vraag voor de zoveelste keer voorbij komt wordt er geïrriteerd gereageerd. Ik weet mijn tijd wel beter te besteden dan zulke monstertopics door te worstelen.

Als een topic voor informatie alleen is moet je streng modereren en alle discussie verwijderen. Ik weet niet of iedereen daar nou op zit te wachten.

De vraag wordt hier gesteld en het antwoord komt toch wel, dus zo slecht is dat ook niet vind ik. De zoekfunctie gebuiken werkt niet altijd, maar kun je wel altijd als eerste proberen. Overigens komt Google ook vaak op het forum uit, dus dat werkt ook nog.

Misschien moet ik er maar een apart topic over opstarten, het was eigenlijk niet mijn bedoeling om dit topic te 'vervuilen' met andere discussies dan slijpen ;-)

Maar om nog een opmerking te geven, ik vind zoals ze het op het brouwforum aanpakken erg prettig. Gewoon een gesloten topic waarin niet gediscussieerd kan worden, dat bovenaan blijft staan met daarin een handig overzicht met tips en tricks. Misschien dat bierbrouwen een wat exactere wetenschap is dan houtbewerken, maar ook voor beginnende houtbewerkers is er voldoende feitelijke informatie te vergaren wat vele vragen bij voorbaat al zou kunnen wegnemen.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,3.0.html

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22119.0.html
 

Bijlagen

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 166
  • 2018_04_12_09_42_38_Welkom_beginnende_brouwers.jpg
    2018_04_12_09_42_38_Welkom_beginnende_brouwers.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 168

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Wilco, ik ben het er mee eens. Zeker wat teminologie betreft zoals voor gutsen: schalenguts, vormguts, profileerguts, ijldraaiguts, ... heel verwarrend als beginner. Zeker als je prijzen wilt vergelijken en elke verkoper andere benamingen hanteert.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Even ter bevestiging. Ik kan een metabo ds200 krijgen. Dit is een gewone werkbankslijper die aan ongeveer 2980 toeren draait.
Het is dus geen traagdraaiende machine. Is dat een probleem om daar een CBN schijf op te gebruiken?
 
P

Pel

Guest
Daar kun je gewoon een CBN slijpwiel op bevestigen, alleen de as meten voor de adapter, en de max. doorsnee van het wiel.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Een sneldraaiende 200 machine en een CBN is geen ideale combinatie. De omtreksnelheid is te hoog om ideaal te zijn voor CBN.
Een sneldraaiende 150 mm machine heeft wel een ideale omtreksnelheid voor CBN.
Een traagdraaiende 200 mm slijper heeft een minder grote omtreksnelheid dan de sneldraiende 150 mm maar ook deze omtreksnelheid wordte als ideaaal omschreven.

Het gaat niet over één omtreksnelheid maar over een gebied tussen X meter/sec en tussen y meter/sec dat als ideaal wordt aanzien.

De juiste cijfers heb ik niet meer. Die zou een goede handelaar of de fabrikant moeten kunnen geven. Dehoutdraaierij heeft vroeger de cijfers eens meegedeeld, mogelijk in een PM, weet ik niet meer.

Helaas, de 200mm sneldraaiende draait dus veel te snel.

Valt het niet op dat er geen sneldraaiende 200 mm machines worden aangeboden met een CBN schijf op gemonteerd? Dat men steeds naar een traagdraaiende machine verwijst, terwijl die duurder zijn?

Wat het zal doen moest je hem toch monteren? Ik zou denken ( niet weten, dus) dat het wel werkt maar dan met veel meer warmteontwikkeling, en iets minder effectief gaat slijpen en wat sneller gaat verslijten..

Groeten

Ornament
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Bedankt vooor de uitleg Ornament. Ik begon te twijfelen omdat het een 200mm machine is en er in mijn gedacht minder wrjving zou zijn dan een 150mm. Totaal niet ondersteund trouwens, gewoon een buikgevoel

Goed dat ik raad gevraagd heb dan :D.
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Denk dat het slijpen van allerhande gereedschap inderdaad wel een eigen topic verdiend!
Op de website van De Houtdraaierij staan inderdaad de optimale combinatie CBN-wiel en het toerental van de slijper: https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/cbn-slijpwielen/
Ik zit met de zelfde vraag over het wel of niet gebruiken van CBN wielen op snel draaiende machines bestaan uiteenlopende meningen, er zijn er die er geen problemen mee hebben:
- https://www.youtube.com/watch?v=zeWJl3DRxDw
- http://www.robohippy.net/featured-article/

Bij een slijper die twee keer zo snel draait zal, bij een wiel van dezelfde grootte, de warmteontwikkeling 2 keer zo hoog zijn en zal het slijpen ook 2 keer zo snel zijn. Betekent dat je, om hetzelfde resultaat te krijgen als bij een langzaam slijper, je half zoveel kracht moet uitoefenen door minder hard te duwen om dit te compenseren.
Ben dus bang dat het voor de meer ervaren slijpers, ben ik dus niet, niet zo moeilijk zou moeten zijn, maar dat als je begint (of misschien altijd wel) een langzaam draaiende machine veel comfortabeler werkt. Overweeg dus zelf om een langzaam draaiende machine aan te schaffen.
Ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.