Manier van slijpen

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Wat gebruiken jullie om de beitels te slijpen? Een watersteen zoals de tormek, een slijpmolen met mallen, een schuurbandzoals het sorby pro edge systeem of manueel op een (diamant) steen.

Zijn er naast de kost nog andere voor- en nadelen? Bvb duurzaamheid van de schuurband of het moeten vlakken van een slijsteen.
In geval van de slijpmolen met mallen, zijn er merken er bovenuit steken?

Naast houtdraaien thuis volg ik houtsnijles en daar hebben ze een tormek T8, mooi speelgoed maar duur (zelfs de kleinere T4) en dan nog eens al die mallen die moet bij kopen...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik gebruik diamand en waterstenen icm een slijphulp.... heb een tijd eerst op een Tormek hol geslepen en dan met de hand afgemaakt. Maar vindt dit prettiger.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Het mss ook met persoonlijke voorkeur te maken. Als ik mannen als Paul Sellers bezig zie met diamantstenen heeft dat wel zijn charme.
Niet dat ik de discussie tussen handgereedschap en powertools wil triggeren ��
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zonder onaardig te willen zijn, maar gebruik even de zoekfunctie van het forum. Afgelopen jaar minimaal 4x deze zelfde discussie gehad.
Groeten, Walter
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Walter zal ik nog eens doen. Gisteren al gezocht op slijpen en kwam niet veel tegen eigenlijk...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het lijkt mij een goed idee om alle informatie over slijpen te combineren in 1 topic oid en die vast bovenaan te zetten? Een soort van Wiki? Ik ben lid van diverse andere fora en die hebben dat ook. Als je daar 'beginnersvragen stelt, word je ook direct naar zo'n starters wiki gedirigeerd. Is dat een idee?
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
@woodworker, dat lijkt mij het meest handige. Ik zoek altijd eerst eens, maar dan vind je nog niet altijd wzt je wilt weten. Een wiki is dan ideaal.

@henk is dat op 1 machine? Bij van houtte staat bvb een machine met een witte en blauwe steen, korrel bvan beide zou dezelfde zijn.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als er één onderwerp is waar je met 5 minuten zoeken een wereld aan informatie over kan vinden is het wel over de vele manieren van slijpen. Uiteindelijk is het zelf proberen om je eigen voorkeur te vinden, er is niet één superieure methode

En met alle respect, een wiki maakt mensen alleen nog luier. Als je echt iets wil leren moet je actief naar iets zoeken en zelf je mening bepalen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ok ik zie dat ik gevoelig punt heb geraakt. Ik heb er helemaal geen probleem mee om onderzoek te doen, maar dan nog is het soms handig om de raad van "oude rotten" te krijgen. Ik begrijp dat het lastig is om steeds dezelfde vragen te krijgen maar het is ook niet mogelijk om alle machines te kopen of lenen om uit te proberen.

Bij deze mag dit onderwerp op slot. Ik zal wel zelf verder zoeken.
Als iemand intresse heeft ben ik bereid om wat ik vind te bloggen of zo.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
En met alle respect, een wiki maakt mensen alleen nog luier. Als je echt iets wil leren moet je actief naar iets zoeken en zelf je mening bepalen.

Een handig overzicht met duidelijke tips en tricks helpt iedereen, dat zou al heel veel vragen van starters wegfilteren zodat ze daarna met meer gespecificeerde vragen alsnog op het forum kunnen komen. Veel beginnende slijpers worstelen bijvoorbeeld met de vraag welke stenen ze moeten kopen. Dergelijke informatie leent zich bij uitstek voor een wiki oid. En het is echt onzin dat dat mensen lui maakt, het is gewoon een stukje efficientieslag dat je maakt. Alles wat op dit forum, youtube of verder op het internet staat is theorie en hooguit een eerste stap in de zoektocht naar je voorkeuren voor slijpen.

Slijpen leer je door het actief te doen in de praktijk, door het (heel) veel te doen en stug door te zetten kun je uiteindelijk uitvinden wat je zelf het beste lijkt.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ok ik zie dat ik gevoelig punt heb geraakt. Ik heb er helemaal geen probleem mee om onderzoek te doen, maar dan nog is het soms handig om de raad van "oude rotten" te krijgen. Ik begrijp dat het lastig is om steeds dezelfde vragen te krijgen maar het is ook niet mogelijk om alle machines te kopen of lenen om uit te proberen.

Bij deze mag dit onderwerp op slot. Ik zal wel zelf verder zoeken.
Als iemand intresse heeft ben ik bereid om wat ik vind te bloggen of zo.

Ruben, vragen staat vrij, daar is het forum voor ;-). Ik slijp mijn draaibeitels en gutsen op een creusen DS 7150 TSm een langzaamdraaiende werkbankslijper. Wat mij betreft is het de ideale middenweg tussen een gewone sneldraaiende werkbankslijper en een Tormek, Ik gebruik een zelfgemaakt, simpel hulpstuk gebaseerd op het wolverine model van Oneway.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
@woodworker, dat lijkt mij het meest handige. Ik zoek altijd eerst eens, maar dan vind je nog niet altijd wzt je wilt weten. Een wiki is dan ideaal.

@henk is dat op 1 machine? Bij van houtte staat bvb een machine met een witte en blauwe steen, korrel bvan beide zou dezelfde zijn.

Het is makkelijker als je meteen de link naar de machine plaatst, dan krijg je meer respons.

Deze? http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/2446
Voor het slijpen van draaibeitels en gutsen is deze 200mm, traagdraaiende, machine mijn eerste keuze, trouwens. Moet dan wel, zoals gewoonlijk, andere leunspanen knutselen.

Indien de grijze steen door een CBN schijf vervangt is die nog beter.

De witte steen is voor gehard gereedschapsstaal en eventueel HSS. De grijze is voor constructiestaal en dergelijke, zachter spul dus.
Even waarschuwen, ik heb een slechte ervaring met houtsnijdersgutsen , steekbeitels en schaafbeitels èn HSS op een steen. Sinds ik HSS gereedschappen in gebruik had genomen had ik opeens last van de warmteontwikkeling bij het slijpen van steekbeitels, wat ik al meer dan 30 jaar deed op mijn 175 mm machine met een witte steen. Steen afgedraaid en sindsdien slijp ik de HSS op een andere steen.

Voor houtsnijgereedschap, steekbeitels enz heb ik liever een 175 mm machine met een korrel 60 (desnoods 80) witte steen of eventueel een 150mm machine, steeds met met smalle stenen erop..

Zelf heb ik geen Tormek maar ik moet er wel regelmatig op werken op mijn werk en moet ik er drie grote Tormeks onderhouden ( vervangen van stenen , bussen, de as enz) wegens intensief gebruik. Zelf denk ik er niet aan zo'n machine aan te kopen. Zeker niet voor houtdraaigereedschap. Toegegeven: voor houtsnijbeitels ,houtsnijgutsen en steekbeitels is het een veilige manier om te slijpen. Voor beginners en het gebruik in een cursus is dat een groot voordeel , omdat je onmogelijk het staal kan oververhitten, een probleem minder.

Zelf vind ik Tormeks te traag, veel te traag. Tegen dat je water bent gaan halen om in het Tormek waterbakje te gieten, ben ik al klaar met slijpen op mijn bankslijpers.
Soms heb ik mij moeten beredderen door te gereedschap te slijpen op metaal bandschuurmachines en zelfs met een traagdraaiende haakse slijpmachine. Dat ging allemaal wel, maar met een bankslijper is het makkelijker.

De tijd en moeite om droog hol te leren slijpen op een bankslijper , en uit de vrije hand te leren afwetten en stroppen is met voorsprong de beste investering die men in het handmatig houtbewerken kan doen, mijns inziens. Je slijpt dan ook ineens alle gereedschappen. En erg moeilijk is het allemaal niet. Nogmaals dit is mijn ervaring, mijn mening. En er zijn er andere.


Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon vragen hoor.... ik gaf tenslotte ook gewoon antwoord.
Maar in de zoveelste wiki zie ik geen nut, het is geen informatie die lastig te vinden is. En in herkouwen wat anderen al hebben gedaan zie ik weinig nut (behalve mensen lui maken dus).
 
Laatst bewerkt:
Ik slijp zowel op een gewone werkbankslijper als op een tormek kloon.
De gewone slijper met witte steen is ideaal voor grof werk maar sinds ik dd tormekkloon heb merk ik dat ik daar toch steeds vaker gebruik van maak.

Een echte tormek was mij ook te duur op dit moment, wellicht zijn er nadelen aan de kloon maar die ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
bedankt voor de informatie iedereen.
ik neig naar traagdraaiende bankslijpmachines met (zelfgemaakte) hulpstukken zoals deze
http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/2446
ik twijfel omdat ik ook mijn houtsnijbeitels wil gaan slijpen later. dit zijn pfeil beitels die weinig geslepen moeten worden maar ik denk dat zo'n bankslijpmachine te geweldig is daar voor.
daarnaast kijk ik ook naar deze tormek kloon:
https://www.smaenemachines.be/slijpen-en-afwetten/slijpmolens/slijpmolen-triton-twss10/


@pel: ik zocht op slijpen wat duidelijk te algemeen was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.