Sequoia tafelblad

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Vorige week een blad uitgezocht, bij fijnhout drenthe, wat een leuke bezigheid!

boom.jpg

Vandaag bezorgd

blad.jpg

Nu bepalen hoe nu verder...eerst de mooiste kant kiezen als bovenkant? Vervolgens de lengte nog definitief bepalen (nu grofweg 370 X 100 en 6,5 dik)

Ik wil 3 of 4 profielen infrezen en die met 3 platte plaatjes vastzetten tegen kromtrekken.

Dan de zijkanten een beetje opschonen, er zit nog een zwakke plek links en rechts op dezelfde hoogte en die zal er wel helemaal uit moeten?

Vervolgens een poot laten maken van staal denk ik, kan ik het met 2 frames af of heb ik een derde nodig?

En dan schuren en Osmo hardwax erop!

a poten.jpg

deze zijn ook wel mooi eronder denk ik....
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Leuk, maar de lengte nog bepalen? Zo’n tafel maak je toch voor een specifieke plaats, of is het voor de verkoop?
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
De lengte nog bepalen? Zo’n tafel maak je toch voor een specifieke plaats, of is het voor de verkoop?

Ik ben net verhuisd, de kamer is een T vorm, het gedeelte voor de eettafel is 12 meter breed, 4 meter diep en wordt gedeeld met het zitgedeelte.
Er is dus ruimte genoeg maar het moet ook nog een beetje "kloppen" en ik hou de tafel minimaal 3 meter lang, maar twijfelde nog of ik een "waterval" kant eraan zou maken.

Voorlopig hou ik het op 320...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon je stoelen meten en zorgen dat het zowel fatsoenlijk zit maar het ook esthetisch een beetje klopt.... 300-320 is normaal voor een stoel of 10, maar heb je wat breders met bijvoorbeeld armleuningen dan zal je moeten aanpassen. Ik zou voor het zagen eerst eens wat testopstellingen maken. En voor de rest van de constructie maakt het ook wel wat uit....
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
In vijf zinnen heb je het hele proces beschreven.
Denk dat de praktijk iets langer duurt.
Mooi stuk hout trouwens! Ben er vorige week nog geweest om weer een aantal verschillende soorten hout te halen voor de snijplanken.
Succes met de tafel en post vooral foto's.

Groet,
Jan
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Gewoon je stoelen meten en zorgen dat het zowel fatsoenlijk zit maar het ook esthetisch een beetje klopt.... 300-320 is normaal voor een stoel of 10, maar heb je wat breders met bijvoorbeeld armleuningen dan zal je moeten aanpassen. Ik zou voor het zagen eerst eens wat testopstellingen maken. En voor de rest van de constructie maakt het ook wel wat uit....

Ben al druk aan het meten/passen en uitleggen hier ter plaatse:confused:, als ik het vergelijk met de huidige tafel en stoelen is 290cm al aardig aan de maat. Wat mij betreft is 4 stoelen per kant voldoende...

Mag ik vragen wat je voor deze plak incl. bezorging hebt betaald bij Fijnhout Drenthe?

Dat mag maar is niet echt relevant, bezorging was 115,- voor de bladen is er van alles (van 500 tot 2500 ex btw), kijk maar op de website

In vijf zinnen heb je het hele proces beschreven.
Denk dat de praktijk iets langer duurt.
Mooi stuk hout trouwens! Ben er vorige week nog geweest om weer een aantal verschillende soorten hout te halen voor de snijplanken.
Succes met de tafel en post vooral foto's.

Groet,
Jan

Dank Jan, ja en toch nog wel een paar vragen in de zinnen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zwakke plek? Ik denk niet dat die er uit hoeft, mogelijk kun je hem (op)vullen met epoxy? Dan is het in ieder geval niet zwak meer. Ik heb de vraag 'hoe droog is je plank en hoe droog is je huis' nog niet langs horen komen, wat vaak wel een belangrijke kwestie is....
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Zwakke plek? Ik denk niet dat die er uit hoeft, mogelijk kun je hem (op)vullen met epoxy? Dan is het in ieder geval niet zwak meer. Ik heb de vraag 'hoe droog is je plank en hoe droog is je huis' nog niet langs horen komen, wat vaak wel een belangrijke kwestie is....

De zwakke plek is zacht (spint?) hout aan de zijkant, wat betreft vochtpercentage kan ik niet veel meer dan het hout komt uit een droogschuur (buiten) dus zal al gauw 18% of meer zijn...in huis is het snel erg warm en relatieve luchtvochtigheid rond de 45 a 50%...

Ik wil de eerste bewerking in de garage doen, maar die blijkt ook al snel warm te worden :-( Dus maar snel de profielen erop? Meer kan ik er niet aan doen??
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beter zou het zijn om goed op te latten met wat druk van boven en dan toch een stukje verder te laten drogen als dat mogelijk is.....

Als ik de theorie moet geloven is het een redelijk stabiele houtsoort, maar nog steeds zou het in mijn optiek beter zijn te laten drogen zonder gelijk extra spanning op te bouwen door er profielen in te schroeven. Daarna een beetje vlakken en je start beter....
 

lars92

Nieuw lid
4 aug 2016
20
0
Groningen
Dat mag maar is niet echt relevant, bezorging was 115,- voor de bladen is er van alles (van 500 tot 2500 ex btw), kijk maar op de website

Oke bedankt. De prijs van Sequoia is op aanvraag, vandaar mijn nieuwsgierigheid. Succes en veel plezier ermee, benieuwd naar het eind resultaat!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Vraagje, de beide zijden zijn bijna gelijk qua tekening en beschadigingen, met deze tafels zie je bijna altijd de breedste zijde onder (vanwege zicht op de rand?) en er zit een hele licht bolling in, die onder of boven?

Alvast bedankt voor de reacties
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Vraagje, de beide zijden zijn bijna gelijk qua tekening en beschadigingen, met deze tafels zie je bijna altijd de breedste zijde onder (vanwege zicht op de rand?) en er zit een hele licht bolling in, die onder of boven?

Alvast bedankt voor de reacties

Zit er een bolling in het blad?
Die zou ik dan boven doen. Dan lopen de vloeistoffen die op de tafel komen (schoonmaakmiddel of gemorste drank) altijd naar de zijkant.
Anders loopt het in een put en wordt die put heel vies. (overdreven gezegd)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
De bolling is klein, op de gemiddelde breedte van 100 cm is het hoogteverschil maximaal iets van 6 mm en dat hoop ik nog grotendeels uit te vlakken. Het gaat me meer om het "werken" van het blad onder controle te houden, er komen 3 kokerprofielen van staal onder 20 mm ingewerkt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik ben bijna zover dat de profielen erin verwerkt kunnen worden, nu begin ik te twijfelen welke kant boven. De mooiste zijde is de holle zijde boven, ben een beetje bang dat de profielen en schroefplaatjes gaan zorgen voor scheurvorming in het midden...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bij zo’n blad kies je toch voor de mooiste kant boven.... maar wat is er gebeurt met het vlakken?

Je zal toch ook de onderkant vlak willen hebben als je daar de profielen en de poten aan gaat bevestigen. Starten met een niet vlakke onderkant gaat je verder in het traject je leven alleen maar lastiger maken. En beginnen met al een flinke spanning op zo’n mooi blad zou ik ook proberen te vermijden.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je kunt de profielen en of schroefplaten voor het blad te bevestigen toch passend op de onderkant maken d.m.v in kappen, zodat het blad voldoende kan werken.

Groet Pel.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
In de breedte gaat inderdaad prima Pel, de kromming er helemaal uithalen en dan pas de profielen erin frezen is ook het plan, echter helemaal vlak is lastig en ik wilde de bovenkant pas goed vlakken als de profielen erin zitten.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
En heb je al een idee voor de poot ?
Ik ben met zoiets aan de gang als showmodel / voor mijzelf, Wil er wel meerdere gaan maken. Ook als salontafel, edtafel.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.