Loodgieters hier... advies welk systeem Rehau / Uponor...?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hebben we hier ook loodgieters, kan iemand advies geven welk systeem aan te schaffen voor het klemmen en persen van leidingen voor koud en warm water.

Ik moet de leidingen vervangen in mijn nieuwe huis en wil dit niet meer met koper doen.

Wil zelf een perstang aanschaffen, heb de Uponor UP110 op het oog maar ben benieuwd of dit de juiste keuze is, wat zijn jullie ervaringen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je kan voor Uponor kiezen. Ben ik zelf fan van.
Je kan bij Warmteservice de handtang lenen. Die is prima geschikt voor water en verwarming. Niet voor gas.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bij ons is Henco de standaard, weet niet of het beter is als uponor. Maar ik zou wel voor een pers tang van Henco gaan. Die hebben een staaf model waardoor je veel makkelijker op moeilijke plekken komt en volgensmij scheelt het ook nog in gewicht.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Ik gebruik uponor en henco zelf. Heb zelf ook 2 perstangen. 16 mm buis van uponor en henco enz passen alle koppelingen op. De wanddikte is zelfde.
Henco is iets goedkoper. Uponor iets slanker voor bvb in de muur. Mocht het nodig zijn kan ik wel keer langs komen om wat aan te persen. Werk elke dinsdag in Duiven.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Uponor en een handpers, maak niet de fout alles met 16 te maken!
En ja de badkamer netjes aarden ;)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een handpers voor uponor heb ik... maar daarmee kan ik door de slag niet werken in het verlaagde plaffond.
 

Loodgieter123

Nieuw lid
21 jun 2021
4
2
alkmaar
ik heb laatste gewerkt met de steekfittingen van KeKelit. Hierbij hoef je alleen de buis te kalibreren en kan je gewoon insteken. deze passen ook uponor buis.
 

Loodgieter123

Nieuw lid
21 jun 2021
4
2
alkmaar
Meestal is 16 voldoende voor de aanvoer van warm en koud water van de ketel naar de badkamer. wel maak ik bij een inbouwdouche de leiding naar de hoofdouche met 20mm. de aanvoer naar de badkamer kan in somigge gevallen ook 20mm als er behoefte is naar veel water.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Meestal is 16 voldoende voor de aanvoer van warm en koud water van de ketel naar de badkamer. wel maak ik bij een inbouwdouche de leiding naar de hoofdouche met 20mm. de aanvoer naar de badkamer kan in somigge gevallen ook 20mm als er behoefte is naar veel water.
Check! Nog even uitzoeken dus of de CV zoveel water kan leveren dat 20mm nodig is. Je zou 20mm naar de hoofddouche doen omdat er 2x16mm (warm+koud) binnen komt, en dat door één buis naar de hoofddouche gaat?
 

Loodgieter123

Nieuw lid
21 jun 2021
4
2
alkmaar
Check! Nog even uitzoeken dus of de CV zoveel water kan leveren dat 20mm nodig is. Je zou 20mm naar de hoofddouche doen omdat er 2x16mm (warm+koud) binnen komt, en dat door één buis naar de hoofddouche gaat?
Klopt je komt dus 2x16mm (warm en koud) aan bij een inbouwdouche en dan gaan je vanaf het inbouw deel met 1x20mm (gemengd) naar de hoofdouche.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Ik ben erg tevreden over Hep2O. Geen duur gereedschap nodig. Te koop bij Wildkamp en ik dacht ook bij Praxis. Uiteraard ook op www

Ik ben geen loodgieter!
Hep2o is na 20 jaar op en begint te lekken. Vooral de warmwaterleiding heeft daar last van. De leidingen van Uponor en Henco hebben een aluminium kern. Ik heb goede hoop dat dat langer houdt.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Tweedehands heb ik een elektrische smalle tang van Uponor gekocht. Daarmee kom je bijna overal bij. Het nadeel zijn de Nicad batterijen die oud en snel leeg zijn. Maar voor een huisinstallatie is het goed te doen.
Ik had de pech dat ik de helft van de koppelingen door gaatjes van 130 mm moest doen. Dat ging prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.