Draaibank ook achteruit laten draaien

wkossen

Nieuw lid
22 jul 2014
8
2
Gelderland
Hallo,
Ik heb een houtdraaibank hbm 1100. Ben daar op zich content mee. Maar ik mis een reverse voor het schuren. Is zoiets aan de bank toe te voegen?
Dank!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Als het alleen om te schuren is kan je 1 van de draden van de aanloop-condensator op de motor onderbreken. Als je nu de draaibank aanzet zal hij een brommend geluid maken en pas gaan draaien als je het werkstuk een slinger in de gewenste richting geeft, links of rechts om. Doe dit niet te lang in de ‘verkeerde’ richting want de motor wordt dan niet gekoeld. Op mijn HBM 1100 en 450 heb ik zo een aantal jaren mijn werkstukken geschuurd en dit werkt prima. Ik had tussen 1 van de draden van de condensator een schakelaartje gemonteerd.

Groeten Patrick
 
Ik heb nooit het nut ingezien van de draairichting om te draaien om te schuren. Eerder een gevaar voor als je de Chuck of opspan plaat niet hebt gezekerd.
Ik heb het op mijn draaibank zitten plus een groef in de as om de Chuck te zekeren tegen afdraaien, maar gebruik het nooit.
Als je dan heel glad werk wil, maak dan je hout even vochtig en schuur het nogmaals na het opdrogen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Als het alleen om te schuren is kan je 1 van de draden van de aanloop-condensator op de motor onderbreken. Als je nu de draaibank aanzet zal hij een brommend geluid maken en pas gaan draaien als je het werkstuk een slinger in de gewenste richting geeft, links of rechts om. Doe dit niet te lang in de ‘verkeerde’ richting want de motor wordt dan niet gekoeld. Op mijn HBM 1100 en 450 heb ik zo een aantal jaren mijn werkstukken geschuurd en dit werkt prima. Ik had tussen 1 van de draden van de condensator een schakelaartje gemonteerd.

Groeten Patrick

Waarom zou de motor dan niet koelen?
zuigt gewoon de lucht van de andere kant aan.
 
P

Pel

Guest
Ik heb het een keer gebruikt, en net wat Nico zegt dat op moet letten dat je chuck er niet vanaf loopt, zorg dat je hem gezekerd heb met het inbusboutje. Als je dat inbusboutje niet goed doet vast zet, ook nog kans dat je de schroefdraad beschadigd.

Groet Pel.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Waarom zou de motor dan niet koelen?
zuigt gewoon de lucht van de andere kant aan.

Omdat de ventilator lucht OVER de motor blaast en andersom langs de ventilator aanzuigt.

Truck met een vochtige doek werkt ook maar draairichting veranderen werkt veel sneller.

Als je Chuck er afloopt met even licht schuren dan ben je vergeten om hem goed vast te zetten voor je begon met draaien en is je toerental veel te hoog...
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Omdat de ventilator lucht OVER de motor blaast en andersom langs de ventilator aanzuigt.

Truck met een vochtige doek werkt ook maar draairichting veranderen werkt veel sneller.

Als je Chuck er afloopt met even licht schuren dan ben je vergeten om hem goed vast te zetten voor je begon met draaien en is je toerental veel te hoog...

Je zult het eens moeten proberen, maar de motor op mijn draaibank blaast over de ribbeb of hij nou links- of rechtsom loopt.
Dit geeft geen verschil.
Zou eigelijk ook niet moeten, anders zou je hier bij aankoop van motor rekening mee moeten houden en opgeven of de motor links- of rechtsom zou moeten lopen in verband met de draairichting van de ventilator.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je de beschermkap van zo'n elektromotor los haalt, zie je dat de rotor van de ventilator achterop symmetrisch is opgebouwd. De draairichting maakt dus niet uit. Wat betreft het aan de andere kant gaan staan, zo'n HBM 1100 heeft toch een draaibare en verschuifbare kop? Dan kun je simpelweg de kop andersom zetten...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.