Lint van lintzaag schoon maken ? Hoe en waarmee ?

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Ik zaag voornamelijk vers hout op mijn lintzaag en daardoor is het lint sneller vies en loopt het lint niet rustig.

Ik heb het lint 24 uur in remreiniger laten werken maar ik krijg de troep er niet vanaf. .. zelfs niet met een schuurlapje.

Iemand een tip welk spul ik het beste kan gebruiken zonder dat het lint gaat roesten ?


Hier een foto na 24 uur weken

20180408_105919.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Lint omgekeerd op de lintzaag monteren met de tanden omhoog gericht dus, dan machine aan zetten en met bronsborstel of harde boenborstel voorzichtig tegen de zijkanten van het lint aan houden en je lint loopt schoon! Wel oppassen niet te hard drukken en kijk uit voor je vingers!!!

groetnis, Roeland
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Lint omgekeerd op de lintzaag monteren met de tanden omhoog gericht dus, dan machine aan zetten en met bronsborstel of harde boenborstel voorzichtig tegen de zijkanten van het lint aan houden en je lint loopt schoon! Wel oppassen niet te hard drukken en kijk uit voor je vingers!!!

groetnis, Roeland

Hoi Roeland. ... bedankt voor je reactie.
Maar het zit er echt vast op. Ik krijg het maar net met mijn vingernagels los gekrabbeld.
Maar ik zal het eens proberen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heb je al ovenreiniger of kachelreiniger geprobeerd? Remreiniger is een zuivere ontvetter terwijl de troep op het lint eerder een mix van organisch materiaal is wat zich bij cirkelzaagbladen prima laat verwijderen door oven of kachelreiniger.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heren bedankt voor de snelle reacties.
Ik ben aan de slag gegaan met Dasty.
Eerst een paar keer inspuiten. Telkens een paar minuten laten weken en dan met een borsteltje schoon maken. Goed afdrogen en voor de zekerheid met wd40 ingesmeerd.
Ik vond het prima gaan. ...heeft ongeveer 20 minuten geduurd.

20180408_165933.jpg

20180408_165747.jpg


Tataaa. .. zo goed als nieuw

20180408_165801_001.jpg
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Goed spul dat Dasty :D
Alleen vraag ik mij af of het goed is om het lint daarna met WD40 in te smeren?
Mvg, :).

Kan zeker geen kwaad.
Je moet in iedergeval zorgen dat je lint goed droog is.
Ik gebruik meestal ook wat wd40 zaag even een paar stukjes droog hout.
Als je de zaag dagelijks gebruikt heb je natuurlijk minder last van roest.
Wat ook goed werkt is petroleum.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Niet alleen goed droog, maar ook goed afgespoeld. Al die vieze syndets uit de Dasty ( ;-) ) moeten wel weg zijn voordat je er WD40 oid op aanbrengt.

Ik gebruik oven reiniger, dat is redelijk agressief (dus handschoenen en veiligheidsbril) maar maakt maakt alle zaagbladen, lintzagen frezen en zaagkettingen die ik heb gehad weer blinkend schoon.

Even een leuk weetje over wd40.... voor zever ik weet is het een engelse uitvinding die zijn naam ontleed aan een reeks experimenten voor een waterafstotend middel.... wd staat voor "water detergent" en 40 is omdat het proef 40 is. best grappig toch.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Even een leuk weetje over wd40.... voor zever ik weet is het een engelse uitvinding die zijn naam ontleed aan een reeks experimenten voor een waterafstotend middel.... wd staat voor "water detergent" en 40 is omdat het proef 40 is. best grappig toch.


Dit zijn inderdaad van die leuke feitjes waar niemand iets aan heeft en die je helaas nooit weer vergeet. Dank je wel ;-)

Groet,
Jan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Ik gebruik oven reiniger, dat is redelijk agressief (dus handschoenen en veiligheidsbril) maar maakt maakt alle zaagbladen, lintzagen frezen en zaagkettingen die ik heb gehad weer blinkend schoon.

Even een leuk weetje over wd40.... voor zever ik weet is het een engelse uitvinding die zijn naam ontleed aan een reeks experimenten voor een waterafstotend middel.... wd staat voor "water detergent" en 40 is omdat het proef 40 is. best grappig toch.

Je bedoelt natuurlijk 'water deterrent' — detergent is schoonmaakmiddel. : )
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Tja, en over muggeziften, harenklieven en het andere (mierenn..ken) gesproken ...


WD40 is de naam van het bedrijf : WD-40 Company,ontstaan in California en het is niet het product.


Wij kennen WD40 van hun bekende "Multy Use" (vaak ook gebruikt als kruipolie) , maar ze maken ook andere producten : kettingsmeer (ook droge smering) / Ketting wax voor motoren / ontvetters etc.

Jos
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
Tja, en over muggeziften, harenklieven en het andere (mierenn..ken) gesproken ...


WD40 is de naam van het bedrijf : WD-40 Company,ontstaan in California en het is niet het product.


Wij kennen WD40 van hun bekende "Multy Use" (vaak ook gebruikt als kruipolie) , maar ze maken ook andere producten : kettingsmeer (ook droge smering) / Ketting wax voor motoren / ontvetters etc.

Jos

nu bevinden we ons op glad ijs want WD-40 was wel degelijk een product van de Rocket Chemical Company. De WD40 formule is van 1953 terwijl de naamswijziging van het bedrijf pas in 69 is doorgevoerd. :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.