HPL Verwerken, Duropal, formica, etc.

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Binnenkort ga ik een werkkast maken in HPL, een flinke dressoir van ca 175x120x60 met daarin twee schuifdeuren. Het worden twee blokken naast elkaar van ca 85cm breed. Ik gebruik HPL omdat ik dat ook eens wil proberen en omdat het in de garage gewoon stevig moet zijn.

Ik heb HPL besteld van Fundermax en deze is 1mm dik, best dik eigenlijk. Tevens heb ik ABS kantenband besteld van 23x2mm.

Ik heb er al het ea over gelezen:
- Alle materialen laten acclimatiseren voor verlijmen ivm kromtrekken
- In principe beiden zijden lamineren ivm kromtrekken
- Stevig aanrollen na verlijmen


Verlijmen HPL
Welke lijm het best te gebruiken voor het verlijmen van de HPL op de plaat (MDF, multiplex).

Ik heb wat merknamen voorbij zien komen, Bison TiX, of Frencken K1000. De lijmen dienen met een fijne kam aan beide zijden aangebracht te worden, vervolgens 10-15 minuten laten drogen en dan in één keer plaatsen en uitrollen.


Verlijmen kantenband
Welke lijm voor het ABS kantenband?


In elkaar zetten
Indien de platen zijn bekleed moet het corpus nog in elkaar gezet worden, met deuvels bijvoorbeeld. Dan ontkom je er niet aan dat de kopse kant van de multiplaat verlijmd moet worden tegen de zichtzijde van het HPL. Volstaat het dan om het HPL op te schuren, deels af te plakken en dan in elkaar te zetten, of dient hier iets anders op bedacht te worden?

Het zoeken op deze site naar HPL werkt niet lekker vanwege de 3 letters:(
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een contactlijm (eender welk merk) voor de HPL. Die uitdamptijd is een richttijd. Ligt aan de klimatologische omstandigheden in de ruimte.
Lijm zolang laten uitdampen dat hij niet meer plakt bij aanraking. Dan delen samenvoegen.
Gaat het om grote delen, dan wat latjes gebruiken onder de HPL om te positioneren.

ABS band ook gewoon met contactlijm.

Delen samenstellen met deuvels, lamello's of iets dergelijks.
Goed ontvetten (met ontvetter, geen wasbenzine) en daarna pvac houtlijm gebruiken. Geen HPL schuren. En klemmen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat voor het samenstellen er geen bijzondere truuks worden uitgehaald, zoals het schuren of weg frezen van het HPL om de constructie te lijmen. Het zou ook erg bewerkelijk worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.