Boomstamtafel zodanig gescheurd dat het niet mooi meer is.. wat nu?!

PeanutLin

Nieuw lid
7 apr 2018
2
0
Hallo, ik heb een vraag.

Ik heb een boomstam salontafel een half jaar geleden besteld op een website. Ik heb hier wielen onder laten plaatsen door hun en zij hebben het afgelakt met jachtlak.

Nu is deze tafel de afgelopen maanden gaan scheuren. Er wisten dat dit ging gebeuren maar de scheur is nu bijna 3 cm breed en nu vind ik het wel te erg worden. Het wordt ook steeds erger met de tijd.

Hebben jullie misschien tips wat ik hieraan kan doen? Want hij was best duur en ik wil niet weer een paar honderd euro uitgeven voor nieuwe salontafels.

Ik kom zelf uit Tilburg. Misschien dat iemand uit de omgeving een oplossing heeft?

Groetjes Linda
 

Bijlagen

  • 20180405_160854.jpg
    20180405_160854.jpg
    85 KB · Weergaven: 711
  • 20180405_160844.jpg
    20180405_160844.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 706

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zou het oppervlakkig opvullen met (op maat gesneden) wiggen. Dan blijft het hopelijk bij die barsten en zoals vermeld contrast heeft iets.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik heb een boomstam salontafel een half jaar geleden besteld op een website. (...) Nu is deze tafel de afgelopen maanden gaan scheuren. (...) maar de scheur is nu bijna 3 cm breed (...) Het wordt ook steeds erger met de tijd. (...) Want hij was best duur en ik wil niet weer een paar honderd euro uitgeven.
Ik vraag me eigenlijk af of dat niet onder garantie valt. Hout is dan wel een natuurlijk materiaal, maar een drie centimeter brede scheur in een half jaar die bovendien nog steeds breder wordt, dat is me nogal wat.
Misschien moet Linda niet aan de gang met wiggen en vlinders, maar met garantiebewijs en kassabon.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jac12 en Doehetsam

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dit is te verwachten bij een tafelblad uit een boomschijf. Als je niet vooraf door de verkoper op dit verschijnsel bent gewezen kun je verhaal halen lijkt mij.

Als je zelf pogingen wilt doen het te ""repareren" wacht dan tot het blad zich in zijn omgeving heeft gestabiliseerd.

mvg
Klaas
 
Laatst bewerkt:

PeanutLin

Nieuw lid
7 apr 2018
2
0
Hier is op gewezen maar toen ik de laatste keer een bericht stuurde met de scheur die toen nog kleiner was, zei hij dat dit inderdaad er bij hoorde en dat het waarschijnlijk niet verder meer zou scheuren. Nu is de scheur 2 keer zo groot als toen en heb ik weer een bericht gestuurd maar ik krijg pas mijn geld terug als de tafel doormidden zou scheuren en niet eerder. Ik krijg niet eens een tegemoetkoming zodat ik een andere salontafel kan kopen.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) ik krijg pas mijn geld terug als de tafel doormidden zou scheuren en niet eerder. Ik krijg niet eens een tegemoetkoming zodat ik een andere salontafel kan kopen.
Nu er problemen ontstaan, past de verkoper de voorwaarden zodanig aan, dat hijzelf geen financiële schade zal lijden. Het belang van de consument speelt voor hem duidelijk geen enkele rol. Dit lijkt me niet kunnen. Ik zou een deskundige op het gebied van consumentenzaken raadplegen.
 
P

Pel

Guest
Hier is op gewezen maar toen ik de laatste keer een bericht stuurde met de scheur die toen nog kleiner was, zei hij dat dit inderdaad er bij hoorde en dat het waarschijnlijk niet verder meer zou scheuren. Nu is de scheur 2 keer zo groot als toen en heb ik weer een bericht gestuurd maar ik krijg pas mijn geld terug als de tafel doormidden zou scheuren en niet eerder. Ik krijg niet eens een tegemoetkoming zodat ik een andere salontafel kan kopen.

Om die tafel door de midden te laten scheuren is niet veel kracht nodig, maar als je dan wel je geld terug krijgt betwijfel ik?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elmo

Nieuw lid
12 sep 2014
7
0
De leverancier zal van tevoren ook niet helemaal hebben kunnen voorspellen hoe groot de scheur zou worden. Ook op het moment van dat mailtje kon hij slechts een verwachting uiten, het was geen garantie dat de scheur niet verder zou groeien. Maar dat een scheur zou ontstaan, daar was geen onduidelijkheid over. Lijkt dat wanneer de tafel doorscheurt, je inderdaad een zaak hebt. Tot die tijd is het voor de leverancier ook lastig te bepalen welke scheur nog wel acceptabel zou zijn, en welke niet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Of de leverancier juridisch iets valt te verwijten is moeilijk te zeggen. Maar als vakman zou je dit niet moeten willen. Hij weet (behoort te weten) dat dit mis zal gaan. Tja, ik kan dat wel vinden maar je hebt er niks aan. Poos wachten tot zich een nieuwe evenwicht heeft ingesteld en dan nadenken over bijv. een herontwerp waarin de scheur wordt opgenomen in het ontwerp.

mvg
Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: mink
P

Pel

Guest
Met deze boomschijf kun je m.i. niets meer, kijk maar naar het oppervlak het is een en al gescheurd hout, ik zou de leverancier tot vervelends toe hier mee lastig vallen, en zijn naam in alle forums noemen, daar zijn sommige toch wel gevoelig voor.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
het zou me niks verbazen als deze schijf nog goed nat is en daarom explosief gaat scheuren binnen in huis
Ik zou zeker iemand raadplegen die de vochtigheid kan meten
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mag ik vragen wat zoiets nou gekost heeft?
Want als ik zoiets voor iemand zou maken, dan zou ik het als een soort schaal maken. Dus nat hol draaien, en dan lang gecontroleerd laten drogen.
Dan zullen er wel een paar stammen kapot scheuren, maar de beste kan je verkopen.
Met een stalen frame er in om te stabiliseren.

Dan kost zo'n tafel wel een flinke duit, maar dan heb je ook wel een goed onderbouwd meubel.

In dit geval is het gewoon een boomstronk met wielen. En boomstronken scheuren negen van de tien keer.
 

Igor

Actieve deelnemer
Je hebt een tafel 'met karakter' gekocht! :)

Bij deze hout-dimensies zal het nog een langere tijd duren voordat het hout stabiel wordt. Opvullen met hout (bijvoorbeeld boven gesuggereerde wiggen) of bijvoorbeeld met epoxy zie ik niet als een haalbare optie omdat bij deze dimensie het hout toch behoorlijk zal blijven werken. Ook het inzetten van 'vlinders' is moeilijk; die worden eigenlijk alleen in langs-hout toegepast (de werking in langshout is relatief gering) maar in jouw geval moeten deze in het kopse hout geplaatst worden.

Ik zou eigenlijk maar 2 mogelijkheden overwegen:
1) Een smid kan twee smeed-ijzeren ringen om de stam plaatsen (één boven en de andere onder), zoals ook bij houten vaten of oude karre-wielen gedaan werd
2) Het ontwerp aanpassen met een rode glazen blad dat met een centrale schroef/bout op het hout wordt aangebracht.

In ieder geval vind ik dit een duidelijk voorbeeld van een ontwerp dat in het begin weliswaar gaaf uitziet, maar voorbij gaat aan de eigenschappen van hout en een goede vakman zou dit zo nooit aanbieden (of alleen met een houtsoort die bekend is als weinig werkend en gezaagd uit een stam die zéér goed/lang gedroogd is en waar de gespleten uiteinden worden afgezaagd.. En dan nóg zou ik dit niet durven aanbieden)

Succes!
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Garantie geven op massief houten producten is verre van evident...
Dat de tafel de laatste tijd zo is beginnen scheuren is waarschijnlijk meer afhankelijk van het klimaat in je woning. Gelukkig is de winter voorbij en is de luchtvochtigheid terug aan het stijgen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
met zo'n tafel kun je verwachten dat die gaat scheuren. Tenzij de tafel is gemaakt van hout dat al geruime tijd dood heeft gestaan op stam, daarna in stukken gezaagd en rustig verder is gedroogd. dan kan het wel beter gaan. Of wanneer je die tafel maakt uit een stuk waar een tweestram uit komt
Het zwart maken van de verkoper zou ik in eerste instantie niet adviseren, ik weet dus niet onder wat voor voorwaarden die tafel is verkocht.
Ik zou wel proberen om in goed contact te blijven met de verkoper, misschien dat hij nog iets voor je wil/kan betekenen.
Verder kun je er weinig aan doen, dat hout zal misschien nog wel iets meer splijten.
Je zou er eventueel epoxy in kunnen gieten, maar omdat deze scheur helemaal doorloopt moet er een behoorlijke hoeveelheid in, word het wel prijzig van. En weet ook niet of dat wel gaat, zo'n diepe scheur met epoxy vullen.
Ben ook wel benieuwd naar wat zo'n tafel nu gekost heeft. succes ermee
 

p.hoogland01

Nieuw lid
16 mei 2017
12
0
Inderdaad een grote scheur, Misschien is het een idee om hem op te vullen met giet epoxy. Kan van kleurloos tot diverse kleuren . Kan je dan zo kunstig maken als je wilt . Kijk maar eens op YouTube filmpjes wat de mogelijkheden allemaal zijn . Gr Peter
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Van de nood en deugd maken heb ik gedaan door het geheel in de stijl van Nakashima op te lossen met een paar vlinders, dat demonstreer ik in onderstaand filmpje.


Of een actie ondernemen om de scheur te verwijderen en maskeren.....

 

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Hier is op gewezen maar toen ik de laatste keer een bericht stuurde met de scheur die toen nog kleiner was, zei hij dat dit inderdaad er bij hoorde en dat het waarschijnlijk niet verder meer zou scheuren. Nu is de scheur 2 keer zo groot als toen en heb ik weer een bericht gestuurd maar ik krijg pas mijn geld terug als de tafel doormidden zou scheuren en niet eerder. Ik krijg niet eens een tegemoetkoming zodat ik een andere salontafel kan kopen.
Ik vraag me af of zo'n grote scheur reëel is. Daar zou ik ook bij andere winkels, houtexperts om vragen. Lijkt me niet.

Laatste redmiddel: Rechtsbijstandverzekering of review kan ook bij trustpilot, maar dan pas als je er niet uitkomt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.