Motorprobleem Felder stofafzuiging

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,

Ik heb onlangs een stofafzuiging van Felder verkocht aan een forumlid. ik heb de machine zelf gekocht in werkende staat, maar omdat ik zelf geen 400 Volt heb, heb ik ze doorverkocht.

Nu doet zich het volgende probleem voor:

Quote:"De machine aangesloten op 400V en aangezet. De afzuiger start keurig op, alles komt onder druk te staan (de stofzak en de plastic zakken) maar na 10 seconden sloeg de machine af.

Alles nagekeken maar ik kan geen fouten ontdekken. De motor draait in de goede richting en toch springt de schakelaar elke keer weer op nul."Unquote

Hierbij de foto van de motor. Heeft er iemand een idee wat zou kunnen zijn?

Motor Felder.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Sluit de kabel eerst eens aan direct op de klemmen van de motor. Blijft de motor nu lopen, dan weet je dat het in de schakelaar zit. Gaat de motor er nog steeds uit, dan zit het in de motor. Je weet wel zeker dat de motor goed is aangesloten? Dus niet op 3 x 220 v ipv 3 x 380v.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
in de schakelaar zit een thermische beveiliging, die zal even bekeken moeten worden op welke stroomsterkte die ingesteld staat, ik heb vroeger geleerd dat die op 1,6 x de nominale stroom van de motor moet staan, in dit geval bijna 8A dus.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De afzuiginstallatie werkt inmiddels zoals het hoort. Hij zuigt als een dolle en blijft dat doen.
Het enige wat ik gedaan heb is de afzuiginstallatie verplaatst naar mijn werkplaats en daar aangesloten.
Raar maar waar, daar werkt de machine zoals het hoort.
Zelf sta ik voor een raadsel. De stroomvoorziening in de schuur is exact hetzelfde als in de werkplaats.
Zelfde groepenkast etc. Hoe dan ook, De Felder AF22 heeft een nieuw plekje in mijn schuur en hopenlijk blijft 'ie het vanaf nu gewoon doen.
Bedankt voor de reacties.

Groet,
Jan
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dan zou het mijns inziens in de bekabeling moeten zitten. Letterlijk misschien een kink in de kabel. Misschien is de kabel lengte een issue, meer weerstand. Legio mogelijkheden: Stekker met slecht contact, automaat (groep) verouderd....
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Jan,
Heb je hem ook al een keer goed belast?, probeer m eens met een alle schuiven dicht zodat hij er echt aan moet trekken, dan zou hij er ook weer uit kunnen klappen, dat komt dan omdat de thermische beveiliging iets te krap staat.
De extra lengte aan pijp kan het probleem al veroorzaken. Als je hem dus gaat belasten met bv een stevige vlak / vandikte klus heb je kans dat hij er ook weer uitklapt. Zolang de motor niet echt warm wordt is er niets aan de hand.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik zal hem morgen eens flink laten werken.

Heeft iemand toevallig nog ergens buizen rond 160 liggen en er niets mee doet?
Ik hou me aanbevolen.

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De afzuiginstallatie werkt inmiddels zoals het hoort. Hij zuigt als een dolle en blijft dat doen.
Het enige wat ik gedaan heb is de afzuiginstallatie verplaatst naar mijn werkplaats
Groet,
Jan

Jah.....nogal wiedes
zo een ding hoort ook niet in je woonkamer, daar gaat ie heeeeeeeeeelemaal niet blij zijn
Nu is ie terug bij zijn soortgenoten en doet ie wat ie mot doen
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Zeker weten.
Heb nog niet de gelegenheid gehad om de afzuiging eens flink te laten zweten, maar ga er vanuit dat het goed is.
Nogmaals dank voor alle moeite Frank! Echt top.

Groet,
Jan
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
mogelijk heeft de stekker in de werkplaats noiet goed gezeten en heeft hij op 2 fases gedraaid.thermische instelling is gewoon de waarde vd motor hoor.geen 1,6 x inom.
opstarten van een ventilator kan wel 6x Inom vragen maar dat is een heel korte tijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.